Permalänk

datan död?

bara fläkten går igång + dvdn + nån lampa på processorn lyser. har en shuttle 41..

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem

Verkar som du menar att DATORN är död?

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk

kolla så att allt sitter i....

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem
Permalänk

CMOS Reset?

Visa signatur

[XP2400+ 2,0ghz] [2x256mb DDR ram] [80gb WD] [EPoX 8K9AI Moderkort] [GeForce 4MX] [NEC 2500 8x]

Permalänk
Medlem

om jag skulle lågformatera skulle mina DATA också dö

va bara tvungen

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

Re: datan död?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne_145
bara fläkten går igång + dvdn + nån lampa på processorn lyser. har en shuttle 41..

jag vill inte vara petig men det finns inga dioder(lampor) på processorn!
nu menar nog att det lyser en diod på moderkortet troligtvis....

är den ny eller har du haft den ett tag?

kollar så att alla sladdar ect. sitter i ordentligt.

vad gjorde du innan datorn "dog"?

Permalänk

jag surfade mest runt. kan det vara så att hårddisken har lagt av bara? hur kan man kolla det?

CMOS reset vad e det? kan ju inte se nått på monitoren

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem

nån lampa på processorn lyser

Om det sitter en lampa där är det något fel och om det är själva processorn som lyser så är det ännu mer fel

CMOS Reset = Ta ur batteriet på moderkortet eller bygla någonstans

Permalänk

vad gär man efter en CMOS reset då? bara starta upp datan eller? (im a newbie)

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem

jepp och då har ditt bios gått tillbax till original inställningar

Permalänk

gjorde CMOS reset utan framgång. Provade hårddisken i min gamla data, men eftersom den e så gammal så hittade den bara den men ville inte visa filerna/XP. Så då tror jag att hårddisken funkar. Även när jag kör den i min "döda" shuttle sn41g så drar den igång men ej visar nån bild på monitorn. (monitoren visar iaf att den e inkopplad till datan men ej bild)eller nån aktivitet via den där lampan som brukar blinka när den har "aktivitet". Dvdn cepar sig och blinkar hela tiden. Fläkten går och lampan jag berättade va inte nån lampa på processorn utan en lampa som visar att fläkten är igång.

Så... Vad kan jag ha fått för fel på datan? processorhaveri? För lite ström från Poweromvandlaren? eller nån som har nått annat förslag? Hoppas på att nån kanske kan hjälpa mig.

Ps. satte även i min 10gig hårddisk från min gamla data i shuttlen utan framgång. Har dessutom kollat att alla kablar sitter i överallt. ds

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem

Om den gamla datorn kör med ett FAT32 system kan han inte se filerna på NTFS systemet. Däremot klarar NTFS av att se filer på ett FAT32 system.

Permalänk
Medlem

Om inte DATORN (snälla!) startar beror det inte på hårddisken. Troligast är kanske moderkort, CPU eller minne, men det är ju svårt att säga på rak arm. Kan du låna CPU eller minne från en polare och testa med i din dator?

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk

mina polare är så tråkiga så ingen av dem har nån dator. Nån som kan rekommendera nån bra serviceverkstad?

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem

Ja, men det brukar kunna bli dyrt... Testa att starta datorn utan minnen för att se om datorn piper. Nu har väl dock Shuttlen kanske inte någon inbyggd högtalare (har inte min SB51G) så det kanske inte hjälper dig.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

vart så för mej förut. när min kompis (krille ) la en 92mm fläkt med galret MOT grafikkortet.. Stttss sa de sen dog mitt trogna Geforce 3 Ti200

RIP my old buddy Geforce3 Ti200

EDIT: Funkar grafikkortet primus eller är de också kallt och dött? :s

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk

har interna original grafikkortet just nu bara.

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk

e du säker på att graffekortet inte är trasigt ????? testat med ett annat ??¨

ellerfår du bild på skärmen överhuvudtageT ?:P ?!

Permalänk

jag vet inte om det e trasig. det sitter inbyggt i datan. men även om det e sönder så borde väl hårddisken visa aktivitet i lampan på framsidan?

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk

om du har kopplat in dioden rätt så ja.. men testa låna ett graffekort eller nåt å tsta med det!

Permalänk

hur kan man se om processorn alternativt moderkortet är paj? kan man göra nått slags test?

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem

Byta processor till en man vet fungerar och se hur datorn beter så då

Permalänk
Medlem

janne_145 : mitt tips just nu är att du skapar datanördskompis över forumet som tycker det är kul att felsöka be honom ta med en prolle och ta sig en titt, blir garanterat billigare att bjuda honom på pizza/cola än att skicka på service

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Stört omöjligt att ha ett grafikkort inbyggt i datan däremot går det att ha det inbyggt i datorn. Det råkar vara så att data och dator är 2 olika ord som inte har samma betydelse.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

jasså? jag e inte så bra på svenska.....

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem

Det räcker om en rättar han, snälla nån, värre än på en svenska lektion!

Permalänk

om processorn inte funkar borde väl datorn inte alls gå att slå på?

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem

Låter som du borde lämna in datorn till någon som kan reparera datorer

Permalänk

tänkte bara se om man kunde få nått tips här

Visa signatur

kan lite av varje