Permalänk
Medlem

problem med ihopbyggd dator.......

japp, byggde ihop en dator med en kompis, en AMD 6 3000+ corsair 400 mhz 512 mb. samsung 120 gb ide-hårddisk. men den funkar inte som den ska, när jag startar den o försöker installera win XP så installerar den en stund sen stängs den plötsligt bara av vad kan vara felet egentligen?

Visa signatur

2.4 gh/ penium 4/ 512 mb ram/geforce 4 titanium/ 19 tums skärm/ creative surround 4.1/ljudkort Audigy 2/hårddisk 80 gig 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Re: problem med ihopbyggd dator.......

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fargo
japp, byggde ihop en dator med en kompis, en AMD 6 3000+ corsair 400 mhz 512 mb. samsung 120 gb ide-hårddisk. men den funkar inte som den ska, när jag startar den o försöker installera win XP så installerar den en stund sen stängs den plötsligt bara av vad kan vara felet egentligen?

Whew.. Kan vara typ vad som helst...

Kylning
- Sitter kylflänsen på proppen ordentligt?
- Är det nån skillnad om ni kör med och utan 'lock'?
- Är sladdarna klantigt dragna så att fläktarna inte får luft?
- Vilka temperaturer säger moderkortet att de olika delarna har?

Komponenter
- Funkar minnena om ni testar dem i en annan burk?
- Är burken överklockad?
- Kör du med för låga latenser på minnena?
- Funkar prylarna om ni byter ut MoBot?

Ström
- Är det glapp i kontakten mellan nätagg och MoBo?
- Levererar nätagget tillräckligt med ström?
- Sitter burchen i ett jordat uttag?
- Vad händer om ni flyttar datorn till ett uttag i en annan del av huset?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

då börjar jag med kylning, kylflänsen sitter på ordentligt ja, och vad menar du med eller utan lock, sladdarna är bra dragna sitter inte ivägen moderkortet säger att cpu'n är 49 grader, minnena funkar i andra burkar testade en annan burk, burken är inte överklockad, vad är låga latenser?,vad är mobot?,det är inget glapp mellan nätagg och mobo det är en 400 watt så den levererar tillräckligt med ström ja, ja den sitter i ett jordat utag,det har vi inte testat men skadar ju inte o försöka, vet du inget annat det kan vara?

*edit* kom på en sak det var inte jordat där, men kan det verkligen vara felet att den dör lite då och då eller?

Visa signatur

2.4 gh/ penium 4/ 512 mb ram/geforce 4 titanium/ 19 tums skärm/ creative surround 4.1/ljudkort Audigy 2/hårddisk 80 gig 7200 rpm

Permalänk
Medlem

'Utan lock' - alltså utan att stänga igen chassit.
'MoBot'=MotherBoard=Moderkortet

Hmm.. 49 grader - fast när man är inne i BIOS så betyder det full load, eller hur? [nån annan får svara på det]
Låter iaf. som du redan undersökt kylningen, så jag tror inte du behöver testa utan lock.

Låga latenser=snabba timings. Hade problem i min burk efter att jag köpt en 512-sticka till, som visade
sig vara litet långsammare än min gamla. Var tvungen att sätta ner timingsen i BIOS innan det blev stabilt.
Vilka timings man kan köra är olika på olika minnen, men beror till viss del också på moderkortet.
Moderkortet kan också vara kräset med vilka minnen det accepterar, så det kan vara bra att testa med
andra minnen. Corsair ska funka med A64, men uppge ändå märke/modell på moderkortet så kan nån säkert
säga om det funkar med Corsair-minnen.

Att agget är ett 400W betyder inte att det är bra.

Eluttagen kan spela stor roll. En indikation kan vara att chassit blir mer eller mindre strömförande
(har sett allt mellan några till 120V - en gång skickade en burk ut 120V direkt på vårt coax-ethernet.
Otroligt nog brann inget av nätverkskorten upp). Däremot så är det kanske inte så troligt att det är
uttaget det är fel på. Nätagget är isf. mycket troligare, men det troligaste är nog tyvärr moderkortet.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

nät-agget är bra har testat det på min dator och känner kompisar som har rekomenderat det nät-agget, och jag har kört utan lock på datorn hela tiden men det spelar väl knappast nån roll? kan testa det där med jordat utag sen iof. moderkortet är ett MSI K8N NEO FSR Moderkort for S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid.

Visa signatur

2.4 gh/ penium 4/ 512 mb ram/geforce 4 titanium/ 19 tums skärm/ creative surround 4.1/ljudkort Audigy 2/hårddisk 80 gig 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Ok.. Det mobot ska funka med Corsair.

Då börjar jag få litet slut på idéer. Har du testat att försöka göra nåt annat än installera XP på den?

Tänkte närmast om du t.ex. hade nån bootdisk som du kunde testa att köra nåt annat en stund för att se så det inte är just specifikt XP-installationen den smäller på. T.ex. finns 'Ultimate Boot CD' som jag läste om nånstans - man kan boota från den och köra en radda tester.

Men som sagt.. Sen är det nog slut med idéer från mig. Posta gärna om du kommer på vad det är.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

ok, får testa lite då....

Visa signatur

2.4 gh/ penium 4/ 512 mb ram/geforce 4 titanium/ 19 tums skärm/ creative surround 4.1/ljudkort Audigy 2/hårddisk 80 gig 7200 rpm