Permalänk
Medlem

Länka i sidled.

hejsan.

Jag håller på med en ny sida men har ett par problem. Sidan kommer att vara uppbyggd av divar och två iframes och kommer istället för att vara många sidor vara enbart en sida som man skrollar på brädden.

De problemen jag har är med länkningen. Eftersom menyn skall ligga i en egen iframe (så att den hela tiden finns med i bild) men då funkar det inte att länka till anakarna på huvudsidan. När jag läger länkarna på samma sida som huvudsidan och länkar till div objectet eller anakarna så funakr det men dock inte exakt som jag vill. Nu så kommer den diven som blir länkad till längst till höger i bild medans jag vill ah det så att det lägger sih i väntser kanst.

Lite krångligt att förklara men hoppas att ni förstår grundtanken så kan kan jag förklara vidare om det är något som ni inte förstår.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

Går det inte att göra:

<a href="huvudsidan.html#ankare">menylänk</a>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Går det inte att göra:

<a href="huvudsidan.html#ankare">menylänk</a>

Nej tyvär, testar men fungerar inte. Någn annan som vet om det finns något sät at få det att fungera på eller någon annan lösning på problemet?

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad problemet är, men har du testat target-attributet?

<a href="länk.html" target="name-eller-id-på-den-iframe-du-vill-åt">länk</a>

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag har en meny i en iframe och när jag klickar på en länk där så vill jag att den skall gå till till en speciell punkt i en annan iframe (som är huvudsidan) alltså ett ankare fast på en annan sida.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Hedersmedlem

Ser inget problem med

<a href="länk.html#ankare" target="iframen">Länk</a>

?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Hum tackar m0rec, fick det rätt till slut. Hade för mig att jag ahde testat det innan men inte fått det att fungera. Vilket fall som hellst. Har ett problem kvar dock. När jag nu klickar på menyn så går den till rätt layer men den visar precis i högersidan. Hur får man att när man trycker så skall det gå så att det lägger sig till längst till vänster.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Hedersmedlem

En ankare på en annan sida länkar du till på samma sätt som om det var på samma sida.

href="annansida.html#ankare" target="iframe"

borde funka (om jag inte har missförstått problemet).

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
En ankare på en annan sida länkar du till på samma sätt som om det var på samma sida.

href="annansida.html#ankare" target="iframe"

borde funka (om jag inte har missförstått problemet).

Tackar Denniz men problemet är redan löst (med samma lösning som du föreslog). Problemet är nu enbart att få delen där akaret ligger att lägga sig till vänster när man klicka rpå en länk.

Alttså.

innan klick
---------|--------|--------

efter klick
|------|----------

Visa signatur

"Obay your leader"