Permalänk
Medlem

Angående kylning till nordbryggan

Hej. Eftersom min nuvarande kylare som sitter på nordbryggan på mitt Asus A8N-SLI Deluxe låter så jävligt så har jag funderat på att byta den mot en som är tystare.

Så jag har tittat på Zalmans kylare men jag gärna skulle vilja kunna skruva fast en tyst 40mm fläkt på. Men eftersom den är designad som den är så tror jag inte det går. Och så hittade jag en kylare från Coolermaster som nästan ser ut som Zalmans men dom är helt plan där uppe. Så jag undrar om vi tror man kan skruva fast en 40mm fläkt på den? Tänkte byta kylning i veckan så får jag det fixat.

Zalman ZM-NB47J

Cooler Master PAC-P01

Mvh John

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det går nog bra att trycka på en 40mm fläkt på Cooler Mastern...

Permalänk

jag har satt en 40mm fläkt på sidan av zalman fläkten.... funkar ju helt ok.

Permalänk
Medlem

Ville bara meddela att jag precis monterade dit Zalman NB47J på mitt EPoX 9nda3+ moderkort. Det är 1mm mellan VF-700-AlCu och nb kylaren nu

Dessutom så blåser grafikkortskylaren (VF-700) på nb kylaren också två flugor i en smäll.

Mvh
Henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk

Skulle någon kunna fixa en bild för jag fattar bara inte var man sätter dom, e det på minnerna lr?? (e lite noob)

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk

får jag bara fråga varför ni ska ha en fläkt på NB47J:n?? den kyler ju bättre än den boxade kylaren även utan fläkt!

Permalänk
Medlem

....och ännu bättre med en fläkt på.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk

aa men asså det behövs ju ingen fläkt på den så om man vill få ner ljudnivån så skit i fläkten

Permalänk

Åter till min fråga var faen sitter "nordbryggan"?? och kan någon plåta sitt kort o visa

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk

balderon kolla mellan grafikkortet och cpun, där ska det sitta en fläns med en fläkt på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonBalderoN
Åter till min fråga var faen sitter "nordbryggan"?? och kan någon plåta sitt kort o visa

Här har du en hög med bilder. http://images.google.se/images?q=nordbrygga&hl=sv&lr=&sa=N&ta...

Jo jag tänkte sätta en fläkt på kylflänsen eftersom den annars skulle bli svin varm. Det var någon på forumet som hade checkat tempen med en ir-termometer och fick fram 70 grader.

Visa signatur
Permalänk

men det kanske beror på hur mycket man klockar ju så om du inte ska klocka så behövs ju ingen fläkt

Permalänk
Medlem

Go får coolermaster tycker jag

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Zyphoon, har du satt dit kylningen på nordbryggan ännu, nyfiken för jag tänkte göra samma sak.....

Visa signatur

Ohälsosamt intresserad av all teknik

Permalänk
Medlem

Jo jag har monterat den. Men det blev en Zalman och inte någon Coolermaster. Kylningen fungerar toppen iaf. Men eftersom jag inte har något "riktigt" grafikkort så har jag inte kunnat hårdtesta kylningen på nordbryggan.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Jo jag har monterat den. Men det blev en Zalman och inte någon Coolermaster. Kylningen fungerar toppen iaf. Men eftersom jag inte har något "riktigt" grafikkort så har jag inte kunnat hårdtesta kylningen på nordbryggan.

och den fungerar bra, kör du med 40mm fläkt??
har själv funderat på att göra samma sak...

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem

Skulle tat Coolermastern, hört att den ska va bättre;)

Men vet inte hur mycket:rolleyes:

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av potatisodlare
och den fungerar bra, kör du med 40mm fläkt??
har själv funderat på att göra samma sak...

Kör för tillfälllet inte med någon fläkt. Men det verkar fungera bra ändå! Jag kanske gör ett försök och skruvar fast en senare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fläkten på min nordbrygga dog, och flänsen var för liten för att kyla den passivt, så jag gjorde en fuling och satte dit en lite större fläns, sen slet jag bort 60mm fläkten på cpuflänsen, och buntade fast en 120mm istället, så den sticker ut på undersidan av flänsen, och båser därmed även på nb-flänsen. Funkar prima, och är många gånger tystare än med 60mm.

EDIT: Samtliga temps har sjunkit sedan dess också. Dessvärre drar 120mm så pass mycket mer ström, att jag måste ut och köpa ett nytt agg i dagarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Kör för tillfälllet inte med någon fläkt. Men det verkar fungera bra ändå! Jag kanske gör ett försök och skruvar fast en senare.

trevligt, sitter på ett tsunami chassi just nu, har orginalfläktarna på 12V så det låter en del, det är en fläkt kontroller till dom och så byta ut den lilla nordbyggekylaren. så man få läll se sig om om daom säljer nån sån i den lokala afären

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC