9700Pro R.I.P - du är redan saknad

Permalänk

9700Pro R.I.P - du är redan saknad

Jahapp, då verkar det som att mitt 9700Pro sjunger på sista versen...

Såg att jag fick lite grafikbuggar i World of Warcraft och startade om datorn. På POST-skärmen syntes 4 korta röda streck där det annars skall vara svart. På Windows bootpausbild fanns strecken igen, denna gång gröna.

Jag provade att resetta CMOS, flasha om moderkortets BIOS, byta drivrutiner (inte för att jag trodde att det skulle hjälpa...), klockade ner både core och mem med ca 10%, flashade om grafikkortets BIOS, bytte drivrutiner igen, installerade om Windows, installerade senaste drivrutiner.

Resultat:
Så fort jag försöker göra något annat än bara ta upp en Utforskare låser sig datorn, ibland dyker ett VPU Recover-meddelande upp om att VPUn nollställts.

Det verkar som grafikkortet inte mår bra - eller kan det vara något annat? Jag skall prova att sätta in ett Geforce MX440 och sie ifall saker funkar.

Vad kan det annars vara?
Datorn har funkat fint i ett par år, har ett Antec Truepower 480 så det borde inte vara strömförsörjningen.

Kortet kör standardhastighet på core & mem, dock har det en passiv kylare från Zalman. Det kanske inte funkade så bra i längden. Datorn står på ett nytt ställle sen en tid där den eventuellt får soljus rakt in i lådans chassifönster en stund på dagen. Kanske kan det ha blivit tillfällig överhettning som gjort permanent skada? (Dator idlar mest under den tid solen ligger på dock...)

Permalänk
Avstängd

R.I.P ATI

Visa signatur
Permalänk

Satte i ett Geforce MX440 eller vad det nu är och det funkar prima. Har även skruvat isär kylaren på Ati-kortet, skall prova det senare igen...när jag inte är så deppig...

Permalänk
Medlem

Radeon 9700pro fadern till alla 9800pro :bugar:. Fan begrav kortet, skulle jag iaf göra.

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk

Ja, vi får väl se om jag hittar någon stillsam plats vid någon sjö i skogen. Det har tjänat mig väl.

Det skall få EN chans till, det har det förtjänat. Det får bli ikväll.

Permalänk
Medlem

R.I.P Beklagar sorgen

Visa signatur

i7-4770K delid@5,0GHz|4,6GHz 24/7| Corsair H80i|Z87-GD65Gaming|Hyper X Beast 2400MHz 16GB X.M.P |Asus 1070 GTX|Corsair 750W|Asus VG2480QE 144Hz.

Permalänk
Medlem

Ni tar juh detta som eran morsa har dött eller nått:P:D

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

bara bra det dog nu ett 9700 är inget att hänga i granen idag ändå så.

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar vara fler än dig detta har drabbat. Skulle vara intressant att veta vad det är som går sönder eller blir "utslitet".

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

HazzarD: Äger inget själv men skulle påstå att 9700pro hänger med rätt ok fortfarande.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

9700pro förtjänar respekt!

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem

Har 9800pro sägs att det ska vara bättre

Visa signatur

Antec chassi ][ bZerk500w ][ DFI 875 Infinity ][ Pentium4*3.0ghz ][ 2*256DDR(pc3200) ][ Gainaward Nvida 6600 128mb ][ 160GB(maXtor) ][ Inteliimouse4.0 + Q-padXXXL

Permalänk
Inaktiv

jag vet hur det känns! särsilt om man inte har pengar till ett nytt bättre..

Permalänk
Medlem

Agp fastwrites är avstängt? , dra ner agp rate till 4x och se om det gör någon skillnad

Permalänk
Medlem

som sagt, 9700 pro är respekt. Och 9800 pro har aldrig varit bäst. Det har 9700 pro
Sen så är 9700 pro dyrare också (dyrare=bättre? ), iom att dom inte görs längre enligt pricerunner iaf

Permalänk

Rest in pis

Permalänk
Medlem

Kan inte vara något så enkelt som strömförsörjningen...? Har läst nån tråd innan om nån som hade liknande problem och det visade sig i slutändan att strömkabeln inte satt i kortet. Ok, inte så vanligt att man missar detta men ändå...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E-dwarf
Agp fastwrites är avstängt? , dra ner agp rate till 4x och se om det gör någon skillnad

Näe, har inte provat det, men fast-writes kan jag nog inte ordna i BIOS. Kanske AGP4X. Det blir som sagt artefakter redan på POST-skärmen som sedan försvinner på nästa skärm, kommer sen tillbaka, och finns inte i Windows. Men att få igång grafiken med annat än Windows "standard"-drivrutin (dvs. inget från Ati installerat) går inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangy
Kan inte vara något så enkelt som strömförsörjningen...? Har läst nån tråd innan om nån som hade liknande problem och det visade sig i slutändan att strömkabeln inte satt i kortet. Ok, inte så vanligt att man missar detta men ändå...

Jag har funderat i de banorna, men då måste mitt Antec TruPower ha börjat leverar kass spänning på den railen. Kontakten sitter som den skall. Jag hade för övrigt inte pillat något på datorn när problemen började, så det är något som har hänt någonstans.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla efter svullna kondingar!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

köpte ett 9600pro när de va nytt.. det har hängt med väldig länge o väldigt bra.. kan tänka mig att 9700 är lite bättre också..

R.I.P

Kanske skulle ha en tyst minut?

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med mitt 9800pro.
Ojjade mig väldiigt mkt o trodde det va sönder...
Visade sig att det hade halkat ur agp porten.
Bara nån mm. Men det räckte.

Vet inte hur detta hände. Brukar inte kasta runt med burken lr nå
Tryckte tillbaks det som det ska sitta. O det funkar fint än.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Hedersmedlem

"Brukar inte kasta runt med burken"

En gång räcker.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

hehe jo. Fortfarande ett mysterium dock.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

tycker detta hör till vanligheten.... som någon annan också nämner.
går det en dag på sweclockers forum när man inte ser en ny tråd
"9700 pro kort dött..."
"9800 pro kort har gått i graven..."
osv
osv
jag har NOG aldrig sett nvidia geforce 5xxx som har gått sönder, vilket då förtydligar att nvidias produkter är en kvalités produkt...
jag skulle aldrig köpt ett annat kort än ett från nvidia för jag litar helt enkelt mer på dem.

är det inte bättre att köpa ett kort som inte bara går sönder av sig självt?

eftersom ATI har haft enligt mig väldiga problem med sina 9700, 9800 kort så förstår jag inte hur man idag vågar köpa ett x800 eller x700 kort... samma sak kommer garanterat att hända där!

sök tex. efter "dött" i forumet och se själva.. det handlar väldigt mkt om 9800 och 9700 såg även något 9500 kort som gått sönder bara sådär...

har velat säga detta länge nu..
felprocenten för ATIs kort är ju skrämmande om man jämnför med nvidias..

tagit ur verkligheten och swec. forum:
"-varför köper du ett ATI kort?"
"-för att det får 0.7fps mer än nvidias kort x-spelet"

så man köper alltså ett ATI kort för att det är hårfint snabbare? men man tänker inte på vilken kvalité man får på köpet..

vill bara säga till er: tänk efter nästa gång ni köper ett nytt grafik.

min röst går till nvidia som ni säkert märker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TofZ
Text...

Jag tror ingen nämner Fx5xxx serien pga ingen lär sakna ett FX om det kackar ihop , Och mitt geforce har faktiskt strulat mer än mitt 9600pro .

Permalänk
Medlem

jo men om det har strulat beror det oftast på att du är okunnig..
och hur roligt är det om ens grafikkort går sönder? inte särskilt...
och varför lipar alla om att deras ATI kort går sönder?
inte för att ATIs kort är speciellt bra på något särskilt utom att gå sönder....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TofZ
jo men om det har strulat beror det oftast på att du är okunnig..
och hur roligt är det om ens grafikkort går sönder? inte särskilt...
och varför lipar alla om att deras ATI kort går sönder?
inte för att ATIs kort är speciellt bra på något särskilt utom att gå sönder....

Jag är nog inte helt okunnig då det var ett fabrikationsfel på mitt Geforce. Du kan gärna visa källor där det står klart och tydligt att Ati går sönder mer än Geforce. Jag tror ati trådarna är fler pga ati är vanligare bland swecarna , än vad geforce är.

Permalänk
Medlem

jag går på statistik från forumet..
som jag sa tidigare: sök efter "dött" i trådarna..
ok. vi har ett fabrikationsfel på ETT geforce som du nämner nu...
och vad säger du om alla dem ATI korten som folk nämner i trådarna?
är det fabrikationsfel eller vad handlar det om?
enligt mig så är ATI-korten inte särskilt pålitiga eftersom dem går helt enkelt sönder mer.

du säger att ATI-korten är vanligare...
okej det håller jag med om, men hur kommer det sig att det ändå inte står något om ett geforce 5x00 kort?
jag tror inte skillnaden är 50 ATI på ett Geforce eftersom att det är ungefär så många ATI-kort det står om i forumet som har gått sönder på ett NVidia-kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TofZ
jag går på statistik från forumet..
som jag sa tidigare: sök efter "dött" i trådarna..
ok. vi har ett fabrikationsfel på ETT geforce som du nämner nu...
och vad säger du om alla dem ATI korten som folk nämner i trådarna?
är det fabrikationsfel eller vad handlar det om?
enligt mig så är ATI-korten inte särskilt pålitiga eftersom dem går helt enkelt sönder mer.

du säger att ATI-korten är vanligare...
okej det håller jag med om, men hur kommer det sig att det ändå inte står något om ett geforce 5x00 kort?
jag tror inte skillnaden är 50 ATI på ett Geforce eftersom att det är ungefär så många ATI-kort det står om i forumet som har gått sönder på ett NVidia-kort

Jag tror fortfarande att ati är överrepresenterade i forumet. Och somsagt , ingen saknar ett Gf5 om det skulle kacka ihop. Eftersom det kortet kunde suga en golfboll genom en trädgårdsslang , så kasst var det. Och Ati 9700/9800 har ett par år på nacken nu. Men jag har inte sett några trådar om X800xt/x800xl/x850xt som har kackat ihop , men Gainward 6800le finns det ett par trådar om , pga dom hade fabrikationsfel på minnena , MSI 6800 serien har också stora problem , men inte den nya ati serien såvitt jag vet om.

Permalänk
Medlem

när du säger att geforce 5x00 serien sög så bevisar du att dina kunskaper inte är så överträffande.
skillnaden på geforce 5x00 och radeon 9x00 serien är inte prestandaskillnaderna chockerande..
men du förstår man kan inte jämnföra geforce 5200/128mb mot ett ATI radeon 9800pro/xt
men som jag ser i resultaten för grafiktesten som sweclockers har gjort så går det jämt ut med prestandan mellan geforce fx 5950 och radeon 9800 pro..

du nämner även att 9700/9800 har några år på nacken...
det har geforce 5 serien också kan du tänka dig? iom att dem kom ungefär samtidigt...

varför går dessa geforce 6800le sönder då?
oftast beror det på att folk ska öppna upp extra pipes som kortet inte är byggt för att använda...
så i det vill jag då nämna att det är användarens eget fel, dvs en yttre påverkan på ett sätt.

så det tycker jag egentligen var ett dåligt argument..