Ett nytt användningsområde för modem

Permalänk
Medlem

Ett nytt användningsområde för modem

Hej hopp!

Undrar om någon vetare här på sidan kan hjälpa mig. Jag har fått en idé Det brukar finnas mycket med smarta snubbar här, så jag håller tummarna.

Bakgrund:
Jag har fått tag på en gammal bärbar AST-dator. Däri finns en Pentium Processor på 133 Mhz och den har 16 MB i RAM. Inget för 3D Mark, men väl för arbete. Den har inget nätverkskort, men väl ett modem.

Idé:
Jag har även ett gammalt modem i en låda till en stationär dator som funkar bra. Finns det någon möjlighet att koppla samman dessa två modem? Alltså göra så att modemet i min dator tror att det är en modempool, som den bärbara kan koppla upp sig emot?

Jag vill alltså skicka över filer och saker genom ett modem, direktkopplat till ett annat. Eller är det grejer som bär-toner och sådant här som sätter stopp?

Tacksam för svar, såklart

Permalänk

Visst går det att koppla samman två modem. Med rätt AT-kommandon ställer du in modemet så att det inte väntar på kopplingston. Nyttan av det är väl begränsad, bättre är att använda en nollmodemkabel (som en seriekabel fast korskopplad). Finns på t ex Clas Ohlson för en ringa penning. Jag är inte helt 100% på att winXP innehåller en modempools-server (NT4 gjorde det förr om åren), men annars finns HyperTerminal om du bara vill skicka filer.
Kör: hypertrm.exe. Den fanns även på win95-tiden (för jag antar att din AST-dator kör win95...)

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk
Medlem

Allright! Tack så mycket!

Visst kör den gamle häcken Windows 95 så hyperterminalen ska jag nog rota fram. Och jag är medveten om att det kommer gå snabbare att koda ett nytt program på datorn än att skicka över, men jag vill ju exprimentera lite

Tack för hjälpen som sagt!

Permalänk
Medlem

Jag har sett en gammal ritning ang två modem mot varandra (pc till mac tror jag det var) på internet där man lägger på en spänning på kabeln imellan. Men visst är det smidigare med en null modem kabel.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Jodå det går. Användes en hel del en gång i tiden för att ansluta burkar i större industribyggnader osv. Nollmodem är dock enklare och betydligt snabbare.

Bäst vorde väl ett gammalt isa nätverkskort till den stackaren och en nätkabel.

Men det är ju kul att labba så leta på och sök efter en bra at kommandolista på nätet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Förstod ej om du var begränsad till Win95, men har du Win98 kan du ju alltid prova en sån här (http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...), 169 kr.

Visa signatur

Missa inte www.outletshopping.se
Acer Nitro i7, 16 GB, 1 TB SSD, GeForce 1060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpmasta
Förstod ej om du var begränsad till Win95, men har du Win98 kan du ju alltid prova en sån här (http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...), 169 kr.

Datorn har nog inte en USB port.

Permalänk
Medlem

Jag har inget att tillföra mer än lite hejarop och moraliskt stöd, lycka till och låt oss veta hur det går...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zixl
Jag har sett en gammal ritning ang två modem mot varandra (pc till mac tror jag det var) på internet där man lägger på en spänning på kabeln imellan. Men visst är det smidigare med en null modem kabel.

Visst är det smidigare, men jag är lite av en "trouble maker" så jag vill ju testa lite

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Jodå det går. Användes en hel del en gång i tiden för att ansluta burkar i större industribyggnader osv. Nollmodem är dock enklare och betydligt snabbare.

Bäst vorde väl ett gammalt isa nätverkskort till den stackaren och en nätkabel.

Men det är ju kul att labba så leta på och sök efter en bra at kommandolista på nätet

ISA-kort? Nu är det som sagt en bärbar och då är det lite svårt att knöka i kortet *hehe*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpmasta
Förstod ej om du var begränsad till Win95, men har du Win98 kan du ju alltid prova en sån här (http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...), 169 kr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bounter

Datorn har nog inte en USB port.

Ingen USB-port tyvärr =(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag har inget att tillföra mer än lite hejarop och moraliskt stöd, lycka till och låt oss veta hur det går...

Tackar för hejropen och det moraliska stödet! Tack! Och jag återkommer snart med en liten utvärdering

Permalänk
Medlem

mera våld?

Lycka till

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415