Permalänk

bygga i kylskåp

tja.. är det ngn som har en ide om hur man ska bygga in en dator i ett kylskåp?? tänkte använda ett minikylskåp..

Visa signatur

FABBE-SWE

Permalänk
Medlem

ditt kylskåp kommer paja, dom är inte gjorda för att gå 24/7

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag tror att om du söker lite kommer du finna flera trådar som handlar om liknande projekt.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Hur avancerad vill du ha förklaringen om varför det kommer att gå åt helvete?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Avstängd

prova att stoppa in en värmefläkt i dittkylskåp så får vi se sedan hur kallt det är där inne...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite!
Har sätt att folk bygger mini kyllar med hjälp av peliter. så nu har jag en lite fråga, luften i en peliter kyll mini kyll är runt -4 - +8 om jag kommer ihåg från trådar jag sätt. och vad jag vet så kan man kylla CPU:n med pelier om man har vattenkyllning som kyller den vara sidan och då går ju pelitern 24/7 allså borde det väll funka att bygga en egen mini kyll av någon/några peliter och sedan stopa in alla komponter där och ha en luft som är på runt 0 grader. Eller har jag tänkt helt fel?

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Fabbe.swe menar du att du ska ha kylen igång eller skall INTE kylen vara igång??

Visa signatur

ÖÄ.. snyft Snyft..

Permalänk

men alltså ... kylen ska va igång.. men jag funderar på att bygga i en frys istället... fast den datorns som jag ska bygga in kommer inte att användas så mkt... vill bara testa ...

men det lär ju funka ... har kommit på ngra ideer ..

Visa signatur

FABBE-SWE

Permalänk
Medlem

fabbe.swe: testa söka ;9

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

Mysigt om du får strömavbrott när du inte är hemma så isen i frysen börjar smälta och droppa ner så allt sabbas

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eyes
Mysigt om du får strömavbrott när du inte är hemma så isen i frysen börjar smälta och droppa ner så allt sabbas

bör väl bara vara attplasta in datorn?

Permalänk
Hjälpsam

Problemet är att kyl/frys skulle paffa. Kylsystemet är anpassat för att kyla redan avkyld och stillastående luft, och dessutom inte gå 24/7, den arbetar i små duttar. Precis samma anledning som man inte skall ställa in varma saker i kyl/frys.

Resultatet skulle bli att kyl/frys fungerar som en värmeisolator och det skulle bli varmare än om du hade haft den i ett vanligt chassi då du inte ventilerar kylskåpet för att få ur värmen, ventilerar du kylskåpet så förlorar du all effekt du hade hoppats på att vinna. Kylskåpet pressar som attan för att försöka komma ner till idial temp och dör innom kort för att den inte är byggd för att pressa så hårt.

Kolla tidigare diskusioner om kyl och frys monterade datorer.

Ett normalstort kylskåp drar MAX 150-175w ström, anta att den är världens bästa och jobbar med 100% effektivitet (snarare runt 50% på sin höjd) då kan den altså avleda temperatur jämnbördigt med vad ett normalt datorsystem avger, mao du får som bäst rumstempurerad luft i kylskåpet och den får jobba 24/7 för att hålla rumspemp = poof

frysdisk a'la ICA hade kanske fuckat dock...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Om du verkligen funderar på denna idén och vill göra det funktionellt, så skaffa en kyl eller frys med aktivt kyld kondensor, annars är det stor risk att det pajar. Alternativt bygg om den kylen du redan har, mkt jobb och du har säkerligen inte verktygen så låt bli.

Visa signatur

tomt

Permalänk

mmm ... får väll dra till ica då.. men men ... skite nog i de...
men undrar om man kan ... ehh ... skit samma..

Visa signatur

FABBE-SWE