Permalänk
Avstängd

en moppeförgasare lär ge för mycket brännsle till en sådan liten cylinder...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

använd en rem så kan ni vrida på transmissionen 1/4 varv och få den på rätt håll.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

din server e nere - inga bilder

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
svar, nej!

eldrivna "fordon" klassas som cykel!

men den var skitcool

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna sätta något kugghjul mellan axeln och motorn? så att kraften "vrids"?

Permalänk
Medlem

Så nice

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Avstängd

har svårt att tänka mig att ett fordon som framdrivs i 35 km/h kan klassas som cykel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Borde man inte kunna sätta något kugghjul mellan axeln och motorn? så att kraften "vrids"?

En differentialaxel kanske ?

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Puttrik

eldrivna "fordon" klassas som cykel!

men den var skitcool

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
har svårt att tänka mig att ett fordon som framdrivs i 35 km/h kan klassas som cykel?

i detta fallet är det klart moped
en elassisterad cykel måste ha trampor och motorn får inte driva den snabbare än 20km/h (laglig hastighet för muskeldriven cykel är max 40km/h verkar det som enligt trafikreglerna, med untantag för tävlingar)
över 20km/h så är det ett fordon
(och jag gissar på att den skulle klassas som el-moppe om den skulle klara säkerhetskraven, med bättre bromsar t ex.. dvs behörighetskraven skulle vara som för EU-moped)

Kul att den funkar iaf!
den borde vara extremt stötig.. odämpat fartgupp i 35km/h = flygtur

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Hmm....den där motorn ser ut som en jag har....tror jag....vad är det för någon, har du några data?

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

matte vad kostade ungefär att bygga den utan motorn..? ska nämligen bygga en crosscar nu till sommmaren..!!;) kommer gå som ett jass plan
och vad har den där för bromsar... måste ha nåt att stoppa monster med ju

Visa signatur

lyssna på mig då

Permalänk
Avstängd

jag och farsan byggde en radiostyrd bil av en gräsklippar motor när jag var mindre.. ska se om ajg hittar några bilder....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

oups inlägget av 3pac var skirivet av mig dumma granne som inte kan logga ut..!!

Visa signatur

//Jens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naTTen
En differentialaxel kanske ?

mm, tack! Går det att få tag på små differentialaxlar? som skulle passa för bygge av en sådan här bil? och vad kostar de ungefär?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
i detta fallet är det klart moped
en elassisterad cykel måste ha trampor och motorn får inte driva den snabbare än 20km/h (laglig hastighet för muskeldriven cykel är max 40km/h verkar det som enligt trafikreglerna, med untantag för tävlingar)
över 20km/h så är det ett fordon
(och jag gissar på att den skulle klassas som el-moppe om den skulle klara säkerhetskraven, med bättre bromsar t ex.. dvs behörighetskraven skulle vara som för EU-moped)

Kul att den funkar iaf!
den borde vara extremt stötig.. odämpat fartgupp i 35km/h = flygtur

Menar du att en vanlig cykel som man trampar på inte får gå fortare än 40km/h?? ja som bruka köra 70km/h genom byn:S

ont: Snygg byggt, Fräsig kärra;)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen som kan spegla bilderna?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Menar du att en vanlig cykel som man trampar på inte får gå fortare än 40km/h?? ja som bruka köra 70km/h genom byn:S

ont: Snygg byggt, Fräsig kärra;)

70? hmm, jag undrar hur du pallar det
jupp, det är en vanlig tramp-cyckel jag menar (men det är lika hårt bevakat som att det är lagbrott att cykla utan att ha minst en hand på styret)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
70? hmm, jag undrar hur du pallar det
jupp, det är en vanlig tramp-cyckel jag menar (men det är lika hårt bevakat som att det är lagbrott att cykla utan att ha minst en hand på styret)

Jag har faktiskt blivit stoppad av polisen för att jag cyklade för snabbt en gång

Blev en "ta det lugnare i fortsättningen", sen släppte dom iväg mig, hehe..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Menar du att en vanlig cykel som man trampar på inte får gå fortare än 40km/h?? ja som bruka köra 70km/h genom byn:S

ont: Snygg byggt, Fräsig kärra;)

Njaa, 70km/h=/ Du vet väl om att världsrekordet på platt mark är 75km/h?
det är 30 på cykelbana och liknande, men hade ingen aning om att det var 40km/h som var maxhastigheten med cykel faktiskt, trodde att det berodde på vilken väg man körde på.
Fast, i och för sig, det är nog inteligent, har man inte hundra koll på vad man gör så är det egentligen dumt att cykla fortare än 40, även om man kan köra snabbare, men jag tycker att det beror på var man kör, en tom cykelbana lämpar sig enligt mig för högre hastigheter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
Njaa, 70km/h=/ Du vet väl om att världsrekordet på platt mark är 75km/h?
det är 30 på cykelbana och liknande, men hade ingen aning om att det var 40km/h som var maxhastigheten med cykel faktiskt, trodde att det berodde på vilken väg man körde på.
Fast, i och för sig, det är nog inteligent, har man inte hundra koll på vad man gör så är det egentligen dumt att cykla fortare än 40, även om man kan köra snabbare, men jag tycker att det beror på var man kör, en tom cykelbana lämpar sig enligt mig för högre hastigheter.

världsrekordet ligger lite högre 84,2km på en timma med stående start! (dvs medelhastighet över en timme, inte bara "pressa allt du kan i 2 min")
max hastighet med cykel (utan luftbrytande fordon framför) ligger på 130km/h (flygande start, 200m sträcka)
trodde inte att cykelbanor hade någon lägre maxhastighet än cykel allmänt, jag kan ju lungt dra på i över 30km/h på plan mark, särskilt med lite medvind, och då är det fortfarande ingen racercykel... Göteborg har rätt bra cykelbanor på vissa ställen
40km/h är ju en helt möjlig hastighet under kortare sträckor och då helt ofarlig

edit: jag skulle bli väldigt förvånad om millepromille kan komma över 50km/h på plan mark (utan fusk, typ enorm backe innan, draghjälp osv)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Lägg upp bilderna på Silentwhisper eller nåt så man kan se bilderna.. =P

Visa signatur

Reggad sedan: 2001-07-04 <> 01:or for life! | Antec P180 | Intel P4 630 3.0@3166 Mhz | GeForce 8800GTS | 4Gb PC5300 Twinmos DDR2 | MSI 945P-NEO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
världsrekordet ligger lite högre 84,2km på en timma med stående start! (dvs medelhastighet över en timme, inte bara "pressa allt du kan i 2 min")
max hastighet med cykel (utan luftbrytande fordon framför) ligger på 130km/h (flygande start, 200m sträcka)
trodde inte att cykelbanor hade någon lägre maxhastighet än cykel allmänt, jag kan ju lungt dra på i över 30km/h på plan mark, särskilt med lite medvind, och då är det fortfarande ingen racercykel... Göteborg har rätt bra cykelbanor på vissa ställen
40km/h är ju en helt möjlig hastighet under kortare sträckor och då helt ofarlig

edit: jag skulle bli väldigt förvånad om millepromille kan komma över 50km/h på plan mark (utan fusk, typ enorm backe innan, draghjälp osv)

Ahh, trevligt att bli lite rättad:)

30km/h är inga problem att ligga en bra bit över i medelhastighet under en hel cykeltur.
40km/h är det inte några större problem att trampa upp i.
50km/h är en liten bit under under min "max hastighet" på plan mark med stillastående start;)
men att hålla det en längre sträcka eller komma upp mycket högre känns inte någe rimligt med en "vanlig" cykel. Alltså känns det rent orimligt att han ligger i 70km/h igenom byn.=/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Vi funderar på samma sak jag och en kompis. Att axeln sitter fel borde ju gå att rätta till genom att man vänder motorn.Fast då fungerar inte olje och bensin inprutningen tror jag. Så då sätter man på en vanlig moped förgasare och kör med oljeblandat.

borde det gå?

Nix. Det kommer ingen olja till cylindern och det kommer läcka. Och det är inte särskilld stor skillnad på en gräsklipparförgasare och en mopedförgasare så jag fattar inte varför du ska byta? Men jag har hört att man kan modifiera vevstaken så att den slevar up olja till cyllen. Men ska sätta dit en liten skedformad grej på vevaxlen.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

Hur har du satt dit axeln så att den sitter och inte åker i sidled ?..
Skuille vara gött med lite mer info om bilen ;D..

Permalänk

Funderar själv lite kring ett liknande bygge med min dt motor... Det största problemet på mina ritningar är hur jag ska få fast drevet mitt på drivaxeln...det måste väl vara precis i mitten eller gör det något om drevet inte är centrerat på axeln? (o) <--Typ så

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk

Vad hände med bilderna ?

Permalänk
Medlem

Verkar som att grendosa åker upp och ner Får ta och hosta om bilderna

Visa signatur
Permalänk

fel på bilderna...

70 km/h ne du.. då måste du fan ha en backe ner till byn.. jag har varit uppe i 60 sen så orkade jag fan inte mer.."planmark" varit uppe i ca 70-75 i en lång och brant backe.. sen slog jag av på farten för att jag började wobbla

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Mycket cool bil

Varför klagar alla på millepromille att han kan köra i 70 genom byn? Vem har sagt att det inte är nedförsbacke? Ni kan väl fråga innan ni gör massa påståenden.

Permalänk

Kunde man å veta lite mer om bilen. t.ex fram axeln hur den fungerar.(med ratten).
Har själv tänkt att bygga en sådan fast med Bensin ..
Tacksam för svar