Permalänk

HTML formulär med PHP problem

Exempel formulär:

<body>
<form name="ett" id="ett" action="tst2.php" method="post">
<p><input type="text" name="text1" size="10" value="text1">
<p><input type="submit"></p>
</form>

<form name="tva" id="tva" action="tst2.php" method="post">
<p><input type="text" name="text2" size="10" value="text2">
<p><input type="submit"></p>
</form>

<form name="tre" id="tre" action="tst2.php" method="post">
<p><input type="text" name="text3" size="10" value="text3"><input type="submit"></p>
</form>

</body>

Frågorna:

1) Html formulären ovan ligger på sidan tst1.html, på sidan tst2.php finns en funktion, tst(), som ska exekveras när formuläret "ett" skickas men inte de andra, hur gör jag?

2) Hur identifierar jag, på sidan tst2.php vilket formulär på sidan tst1.html som som skickade informationen? Textboxen är lätt: $_POST['text1'] ... men hur får jag fram namn eller id på formuläret?

Visa signatur

Workstation: Seasonic S12 500W :: Athlon XP 2200 :: SOYO KT400 MB DUP :: 1,5 Gb RAM :: 2 x 120 Gb HDD :: Radeon 9600 PRO :: SoundBlaster X-fi :: SONY SDM-HS95P :: Logitech DiNovo :: Logitech Z-5500

Laptop: MacBook 2.0 GHz, 2048 Mb RAM, 80 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Varje formulär har ett gömt fält som kallas för "apa" och för formulär ett så har den värdet "makak". På nästa sida så frågar du bara efter värden på $_POST['apa'] och kör funktionen tst() om värdet är "makak". Easy as pie!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

tackar

Visa signatur

Workstation: Seasonic S12 500W :: Athlon XP 2200 :: SOYO KT400 MB DUP :: 1,5 Gb RAM :: 2 x 120 Gb HDD :: Radeon 9600 PRO :: SoundBlaster X-fi :: SONY SDM-HS95P :: Logitech DiNovo :: Logitech Z-5500

Laptop: MacBook 2.0 GHz, 2048 Mb RAM, 80 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Bugg i vBulletin? du har fått med HTML kod i titeln

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Bugg i vBulletin? du har fått med HTML kod i titeln

Hehe såg också det. Det är inte speciellt bra... :/

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).