Permalänk
Medlem

hur fungerar startdiskett i praktiken?

när man slår på datorn och valt att starta med diskett på bios. vad är det i disketten som startas först? vad är det för fil på disketten jag måste ha för att den ska bli startbar?

har kollat på flera olika typer av disketter - windows som linux - de har inte samma filer på disketterna. men alla är startbara.

kan nån förklara hur det fungerar?

Permalänk
Medlem

Är det en stardiskett du funderar på? Det är en bootdisk som gör att du kommer ut i DOS. Den gör du enklast genom att stoppa in win -98 alt. win 2000 skivan i windows. Följ sedan anvisningarna.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

io.sys
msdos.sys
command.com

vill jag minnas ?

Stoppa i disketten och formatera som systemdiskett
Den kommer bli startbar, dock får du inte tillgång till cd-rom och alla filsystem osv..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Han vill inte ha en startdiskett, utan han undrar hur de fungerar rent tekniskt då Windows/Linux-versioner inte har några gemensamma filer.

Permalänk
Medlem

Bootsektorn innehåller information som läses in och pekar på vilka filer som skall exekveras under operativsystemts uppstart, tills operativsystemet själv tar över och fortsätter proceduren.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Bootsektorn innehåller information som läses in och pekar på vilka filer som skall exekveras under operativsystemts uppstart, tills operativsystemet själv tar över och fortsätter proceduren.

Vad är det för språk som används för bootsektorn eller de filer som bootsektorn pekar till? Sen kan den väl inte peka direkt till filer då den först måste ladda någon slags filsystemsinfo...
Eller?

Permalänk
Medlem

Eh.. maskinkod, vad annars ? Finska ?
Behövs nog inte så mycket filsysteminfo då en floppy har väldigt simpel struktur ?
Vet faktiskt inte hur mycket som ligger på biosnivå..
Det är iaf till att börja med BIOS som pekar (om man ställt in det att göra så) på floppyns bootsektor om det sitter en diskett i, och exekverar denna som i sin tur drar igång ett os..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Han vill inte ha en startdiskett, utan han undrar hur de fungerar rent tekniskt då Windows/Linux-versioner inte har några gemensamma filer.

Japp det är exakt det jag är ute efter, det mer tekniska, inte vilka filer jag ska ha i.

Detta är vad jag kopierade till min startdiskett från winxp C:.

boot.ini ntdetect.com ntldr

Det bootar då winxp.

Jag tror inte att det är nån bootsector på disketten som pekar på nån särskild fil. För jag har ju testat att slänga i andra filer utan att formatera om disketten. Då blir den ju ändå en startdiskett. Nån som kan nån bra guide man kan läsa om hur det fungerar i praktiken? För jag är lite inne på att göra en egen startdiskett. Eller en startskiva så det skulle vatt bra om jag vet hur det fungerar. Vilken/vilka fil/filer som anropas först, om det enbart är den filen därefter som agerar eller händer det något annat osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Jag tror inte att det är nån bootsector på disketten som pekar på nån särskild fil. För jag har ju testat att slänga i andra filer utan att formatera om disketten. Då blir den ju ändå en startdiskett.

Du formaterar som en systemdiskett, och tror sen att bootsektorn försvinner för att du slänger över fler filer till den..?

Om du vill veta exakt hur bootsektorn ser ut kan du använda en hexeditor och titta på den.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Du formaterar som en systemdiskett, och tror sen att bootsektorn försvinner för att du slänger över fler filer till den..?

Nej? Det var ju det jag sa ju...att den INTE försvinner för att jag INTE har formaterat om den. Kolla här. Jag formaterade en diskett. Slängde in de 3 filerna som jag skrev förut. Bekräftade att det gick att boota med den. Sen slängde jag filerna med shift+delete. Kopierade andra filer dit. Och det fungerade som boot igen.

Alltså...kan inte bootsectorn ha någon pekare till någon speciell fil då den inte ändrades i dessa två fallen (inte för jag kan så mkt om bootsector och hur de fungerar).

Så frågan är HUR kan disketten (bootsectorn?) veta vilken fil på disketten som ska startas?

Permalänk
Medlem

kolla runt lite på www.bootdisk.com, kan finnas svar där

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Tack zixi..sidan hade mina svar.

Caution: The FORMAT command in the Windows NT/2000/XP
looks deceptively similar to the one which comes
with a DOS/Win9x/ME system. But, the boot
sectors of the two types of diskette are different
each other.

The boot code of a DOS/Win9x/ME diskette loads
and executes the IO.SYS file whereas that of a
WinNT/2000/XP diskette is tied to the NTLDR file.

If you use a pre-formatted diskette, you must
initialize the diskette using the FORMAT command
run in the NT/2000/XP environment as described
above (don't have the absense of the /S switch
in the FORMAT command fool you). You must not
skip the FORMAT step in this procedure.

Så det är trots allt bootsectorn som pekar till en fil. Coolt. Så det gäller att använda rätt format.exe.

1. Men är det möjligt att ändra pekaren, eller checka vilken fil den pekar till, så man vet i vilken miljö disketten formaterades?

2. Och vad är det för typ av fil som ska det ska pekas till? binär(exe)..sys?

3. Hur är det med dom man köper i butikerna där det står färdigformaterade. Har dom nån bootsector? Vilken fil pekas det till?

EDIT: Kom på nu att det kanske står DOS-formaterade på dom. Då kanske dom pekar på io.sys. Orkar inte checka men det måste väl sa så

4. Man formaterar väl disketter i Linux med fdformat. Vilken fil blir startfilen här då?

*nicke nyfiken*

Permalänk
Medlem

Färdigformaterade disketter är inte systemformaterade.

För att göra en systemdiskett i DOS

c:\>format a: /s

detta formaterar den och lägger in io.sys msdos.sys och command.com _OCH_ gör disketten STARTBAR

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om vi säger så här:

Jag har en hd med 2 partitioner. En för Windows och en för Linux. Och på BIOS har jag hd:n som första boot medium. HD-indelningen ser väl ut så här:

|MBR|1a sektor:1a partition|1a sektor:2a partition|

Där var och en av partitionerna har varsin boot sector. I början av hela HD:n finns det en MBR, vars uppgift är att starta första sektorn på den aktiva partitionen (som man kan ändra med fdisk). Stämmer dessa steg då som jag antagit:

1. BIOS startar MBR på första boot-mediet som i detta fall är HD:n
2. MBR kör en bootloader som läser in hur många partitioner det finns och vilken som är akitv (den som ska bootas). I detta fall, partition 2 med Linux.
3. Bootloadern för Linux - som är GRUB - startas. Vi väljer då att Windows ska startas.
4. GRUB startar första partitions bootloader i 1a sectorn som i sin tur startar Windows.

Stämmer detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Stämmer bra.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ok. En sak förstår jag då inte. När jag kör fdisk ser jag att det är Windows partitionen som är aktiv. Men ändå så kommer jag in på GRUB på andra partitionen (som är en logisk partition).

Windows = NTFS
Suse = Reiser

Nån som förstår?