Permalänk
Medlem

Dator

Tjennare!
Jag har en Intel Celeron 2.6 ghz
512 ram
Radeon 9250se 128 mb
Ska köpa en dator nu när jag får min lön efter sommar jobbet,
får ut ca 13000:-
Kan någon göra ett bra dator paket åt mig?
Viktigaste är att det är en Pentium 3.4 Ghz
Grafikkortet och processorn är viktigast.
har kollat på ett geforce 6800 Gt 256 mb. är det mkt att komma med?
har chassi som jag nyss inköpt. allt jag behöver är
Moderkort, CPU, CPU kylare,Bra spel mus, Ram minne, Grafikkort
Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Varför är det så viktigt att det är en Pentium-processor? AMD:s processorer är bättre på spel, vilket jag antar att du skall använda datorn till med tanke på att du skrev att du vill ha en spelmus.

Permalänk
Medlem

Ja men AMD har ju sega procesorer.. inte ens uppe i 3 ghz än.. orka köpa en slö dator??

Permalänk
Medlem

ja men dom här siffrorna : t.ex 3100+ betyder att dom motsvarar en intel modell på 3,1 ghz så.. och dom utgör mer arbete per klockcykel och större buss?

Permalänk
Hedersmedlem

Det här har diskuterats hur många gånger som helst. Läs t.ex. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=46698... berätta vad du tycker sedan igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DooDoo
Ja men AMD har ju sega procesorer.. inte ens uppe i 3 ghz än.. orka köpa en slö dator??

Åh nej... snälla!

http://www23.tomshardware.com/index.html

Visa signatur

Ettan: P160 + BlueStorm 500W - P5B Premium - E4300@3,2GHz - 2x1GB 800MHz - Palit 8800GT@710x1015 - 410GB - Samsung 206BW
Tvåan: NoName + 300W - MSI K8T NeoFIS2R - A64 3000+ - 2x512MB 400MHz - Leadtek 6800LE@16/6 och 403x451 - 80GB - 17" CRT

Permalänk
Medlem

Ännu ett exempel på varför Intel är störst: Klockfrekvenstokiga människor med för mycket pengar och för lite vett för att läsa tester. (AMD:s snabbaste processor, FX-55, är klockad i 2,6 GHz, tror du verkligen att din Celeron är lika snabb som den?)

AMD paket, vägrar göra något annat, vill inte se folk slösa sina pengar på pissigare prylar! http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=136683 .

(Eftersom du skrev "paket" plockade jag med operativ, tangentbord, mus och skärm, du kan få ännu snabbare dator utan de 4 ovanstående sakerna.)

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hehe, så ja ska köpa en AMD då tycker ni?
Spelar allt som oftatst vill ha en dator som hänger med ett par år så man inte måste byta upp sig i morgon.. Det har jag inte råd med

Choffe, är ditt paket "state of the art"?
Piskar den min polares Intel Pentium 3,2 då?
Det är d jag vill vill inte köpa sämre än honom iaf.
Ni som läser denna tråden kan väl ge komentarer till choffes paket.
Får jag bara possetiva svart blir det d jag köper!

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser OK ut. Jag skulle aldrig köpa en processorfläkt med lysdioder, med det är väl en smaksak. Dessutom skulle jag valt tangentbord och mus med sladd.

Du skrev att du inte behöver ett chassi, så det skulle man ju kunna ta bort. Har du nätaggregat? I ditt första inlägg stod det att du bara behöver moderkort, processor med kylare, mus, minne och grafikkort. Innebär det att du inte heller behöver skärm? Om så vore fallet skulle man kunna få bättre minnen och grafikkort också.

Permalänk
Medlem

Jepp, jag har allt här har en dator, men ska köpa nytt innehåll.. har 240 gb hdd, så det behåller jag. så det är bara Processor moderkort ram grafikkort och mus/tangentbord
Har ett nät aggregat på 400 W tror ja det ligger på. det räcker la eller?

Permalänk
Medlem

Choffes system lär krossa alla dina kompisars datorer.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att det blev en med lysdiod var att den råkade vara billigare än den utan, fast det i grunden var samma modell...
Ja, den processorn knäcker din polares P4 3,2... Det gör även min 1,8 GHz Athlon 64, iaf i spel...
Om du dessutom bara ska ha tangentbord, mus, CPU, moderkort, minne, grafikkort så kan du få en väldigt grym dator för 13000!

Nytt förslag: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=136795 .

Med den datorn kommer du att äga skiten ur dina polares datorer, AMD: s näst snabbaste Athlon 64, (Bara FX-55 är värre), 2 GB RAM (Lite onödigt kanske, var för att fylla ut din budget, du klarar dig egentligen med 1 GB om du vill), samt det snabbaste singelkortet som finns på marknaden, som dessutom har ICEQ2 kylningen, vilken är väldigt tyst och kyler otroligt bra!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Istället för MX518 borde du köpa antingen en MX510 eller en Razer Diamondback. Annars ser systemet mer än lovande ut.

Visa signatur

DFI LANPARTY UT nF4 U-D | AMD A64 3500+ 2,2 GHZ| SAPPHIRE X850XT | OCZ 1GB DDR RAM | Samsung 160GB | Aspire 520W 3-fläktar i ett Cooler Master Centurion 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knegarn
Istället för MX518 borde du köpa en MX510

Jag tror någon har en del att förklara.

Visa signatur

Ettan: P160 + BlueStorm 500W - P5B Premium - E4300@3,2GHz - 2x1GB 800MHz - Palit 8800GT@710x1015 - 410GB - Samsung 206BW
Tvåan: NoName + 300W - MSI K8T NeoFIS2R - A64 3000+ - 2x512MB 400MHz - Leadtek 6800LE@16/6 och 403x451 - 80GB - 17" CRT

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte köpa en Gbyte riktigt bra minne istället för två Gbyte Corsair Value Select? Skulle man inte kunna få in ett bättre moderkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Ännu ett exempel på varför Intel är störst: Klockfrekvenstokiga människor med för mycket pengar och för lite vett för att läsa tester. (AMD:s snabbaste processor, FX-55, är klockad i 2,6 GHz, tror du verkligen att din Celeron är lika snabb som den?)

Bra sagt

En FX 55 i 2,6ghz vs en Celeron i 2,6ghz är som att jämföra en sur Lada (Ryskt bilmärke) med en koenigsegg CCR

Edit: Jag ångrar djupt att jag köpte Intel

Permalänk
Medlem

Angående moderkortet: Ansåg det onödigt att ta ett SLI moderkort till ett ATi grafikkort. Och vidare så har jag inte sett någonting om att han skulle överklocka, så då tog jag Asus moderkort istället för Abit, eftersom Asus kortet hade mer USB portar o.s.v. Och har man ändå inget moderkort för överklockning så ansåg jag att det var bättre att ha kvantitet vad det gäller minne, Corsair Value minnena är inte dåliga! Har man dessutom 2 GB av dem så får datorn en fin prestandaskjuts! För nog är 2 GB CL 2,5 minnen snabbare än 1 GB CL 2 minne?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Okeii.. Men ditt paket såg lovande ut
Ska man satsa på det?? har som sagt runt 13000:-

Permalänk
Medlem

Ja, och du kan spara en 1000 lapp om du nöjer dig med 1 GB RAM, men det är ditt beslut!
Annars är det paketet bland det grymmaste du kan få tag på!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

när du ska köpa processor så tycker iaf inte jag personligen att du ska försöka fåtag på de nyaste och värsta du kan hitta bara för att du ska få bäst dator i din kompis krets, då det ofta uppkommer en väldans massa problem med dom. Välj istället en lite "äldre" processor som har några månader på nacken. Jag hade aldrig valt en AMD 4000+ för chansen att jag kommer få spendera mer tid att felsöka datorn än att spela på den är ganska stor.

Så mitt tips är att köra på något säkert och lite äldre (man behöver ju inte överdriva och ta en 2600+, utan kör på en 3500+ eller så) istället för dom nya grejerna som oftast inte fungerar som man vill att dom ska.

De skulle vara kul att höra vad ni andra tycker om mitt resonemang

Permalänk
Hedersmedlem

Två Gbyte långsamt minne är väl bara bättre än en Gbyte snabbt minne om man använder mer än en Gbyte minne. Jag är tveksam till om han kommer att använda så mycket. Å andra sidan är det ju möjligt att spel kräver så mycket minne om ett år, så det kanske inte är helt onödigt.

Ang. moderkortet var jag bara lite tveksam till ett med Via-krets, men de kanske inte är så dåliga som man har fått för sig så länge man inte skall klocka.

Edit: Stofolus, menar du att det vore OK att köpa en 130 nm-4000+ eftersom den är äldre? Jag har aldrig hört något om att nya processorer skulle föra med sig problem.

Permalänk
Medlem

4000+ = FX-53, FX-53 kom efter vad jag minns FÖRE 3500+ (har jag fel?). Många kör med FX-55 utan problem, och FX-53 var dess föregångare, så att köpa en 4000+ ger knappast problem, sedan kan man ju ha otur och få en trasig processor, men det kan ju hända även om du skulle få tag på en fabriksny AMD Duron 1800+ eller så. Men visst räcker det egentligen med en 3500+, blir inte så mycket prestandaskillnad egentligen, men börjar man koda MP3 filer och liknande är CPU kraft alltid bra att ha.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

varför inte ta 2 st: Corsair VS1GB400C3 Value Select 1024Mb DDR PC3200 400MHz CAS3 Unbuffered a 995kr? istället för 4x512 MB?
eller blir det någon prestanda skillnad...
sen för att kapa lite, funkar denna processor: AMD Athlon64 90nm 3700+ 2200MHz/2.2GHz 1Mb "San Diego" Boxed (with cpu-cooler!) Socket939 för 3115kr lika bra, den är väl bara lite långsammare.

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

Har hört några gånger att 1 GB stickor ska vara instabila, dessutom har de i det här fallet högre CAS, 3 istället för 2.5. Ja, den har bara 200 MHz lägre klockfrekvens än 4000+ CPU:n. Så det är en smaksak.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänkte bara på det här med hastigheten när man kör med fyra minnesmoduler. Är det så att Venice-/San Diego-processorerna klarar att köra minnena i full hastighet även då, eller hur var det nu?

Permalänk
Medlem

Jag har hittat ett paket som ja tror jag köper, någon som har lust at kommentera det?;

Innehåll och specifkation:

Coolermaster Centurion 5, 350W PSU
ASUS A8N-SLI Deluxe
AMD Athlon 64, 3200+, Socket 939
1024 MB DDR (2x512 MB), PC-3200, Original
Dubbla (2 st) nVidia 6600GT, 128 MB, PCIe, kopplade i SLI
Integerat Ljud, 7.1
Integrerat Nätverkskort, 10/100/1000 MBit
200 GB, 7200 rpm, 8 MB, SATA
NEC ND-3520, DVD-brännare, +/- DualLayer
1.44 MB Floppy, Svart
10 st USB 2.0

Pris: 9 995 kr

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag inte minns fel tjänar man oftast på att köra ett 6800 GT istället för två 6600 GT.

Permalänk
Medlem

kanske?
Men det sitter 2 6600 gt i paketet? dom måste ju samarbeta?
Så d borde ju bli bättre?

Permalänk
Medlem

Så länge man inte börjar köra i abnormalt höga upplösningar (1600x1200) och utan AA och AF är 2x6600GT snabbare än ett 6800GT. Sedan kan man ju inte säga någonting om att det faktiskt är lite status att ha två grafikkort i burken!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

2x6600GT är bättre än ett 6800Ultra t.o.m

Men som sagt, det är lite status i det hela också

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤