Permalänk

Grava adsl-problem (Spray)

Fick i uppdrag att fixa päronens dator och den var så full av skit
så det lättaste var att blåsa rent den. Sagt och gjort. Installerade
Win2k och Norton, drog ner alla uppgraderingar och så var det
färdigt. Detta gjorde jag hemma hos mig och jag kör BBB. Tog med
burken hem till föräldrahemmet och pluggade in. Funkade utan
problem. Ett par dagar senare lägger Internet-uppkopplingen ner.

Provar att lägga till DNS-adresser som jag fått tidigare, men det
funkar fortfarande inte. Ringer supporten och de kör det vanliga.
Inget hjälper. Det skumma är att de ser att jag är uppkopplad, men
det går inte att surfa... Vet inte riktigt om någon kan hjälpa mig utifrån
vad jag skrivit men alla idéer är välkommna. Jag har ändrat på allt som
går att ändra på utan resultat...

Visa signatur

skrivihop.

Permalänk
Medlem

om du har ändrat allt utan resultat så finns det inte så mycket att göra, men skämt åsido...

Om du är uppkopplad enligt supporten så låter det som att det är något med mjukvaran.
Om inte nedanstående hjälper, så skulle jag dra hem en linux-live distribution (du har ju bredband), såsom mepis, suse (knoppix finns säkert fler) och bränna. En linux-live distribution är en linuxdist som inte installeras utan körs direkt från cd/dvd, se t.ex. http://www.novell.com/products/linuxprofessional/downloads/su...
Med hjälp av någon av dessa så borde det vara enkelt att få igång internet, dock kan det säkert bero på vilket modem man har. Om internet fungerar så är det något i din win2000 installation.

Idéer:
någon brandvägg där du/dina föräldrar spärrat för mycket?
kan du pinga något ip nummer?
om modemet har en inbyggd router så kan det hända att den kan hålla igång uppkopplingen även utan att någon dator är igång --> kolla nätverksladd, nätverkskort.
fungerar det med någon annan applikation än webbrowser, t.ex. ping eller pop3?
virus/spyware sökt?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Testa Kör>cmd>ftp sen enter... kommer det fram ftp>_ (understrecket blinkar) så är allt som det ska på den biten, nu kommer jag inte ihåg felmeddelandet jag fick när det var fel men det är ju inte ftp>_ iaf:D). Jag har haft precis samma problem som dina föräldrar och jag fick formatera datorn, kan fungera att installera om nätverkskortet också..
MVH
Adam
Edit, Tror jag kom på vad det stod, typ såhär: ftp:socket, är ganka så säker, jaja, du märker...

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Medlem

hade samam problem ..

körde fromat C: hemma på plats där datorn ska vara ..

sen funade det prima .. efter som närverkortet hände hade låst sig på min bredbandmodem ..

så fick jag formaera datorn där den ska ca .. o allt
sen funkar de prima

Visa signatur

walls dont lite

Permalänk

Har haft skitmycket probs med spray, det funkade i 2 dagar efter att dom var typ 4 dagar försenade med inkoppling, visade det sig att i deras byte så hade som dödat vårat modem :/

Testa med ett annat å se om d hjälper, annars tror jag som föregående talare att du skall testa med nån linuxlivedist, du loosar inget på datorn lr så då utan d bara körs.. annars blås om den hemma hos dom.

Lycka till

Visa signatur

[14:14:50] [Yoniss] jag gillar papegojor, men inte kvinnor som ser ut som papegojor
Burkfan P4 2.4@2.8ghz/1024mb ram/690gb hdd/Liteon 812s dvdbrännare/2xtitan 80mm blueled fläktar 1xpapst 80mm fläkt

Permalänk
Medlem

Vi hade samma problem, ringde supporten och killen rekommenderade mig att köra som bridge i modemet (in i modemets inställningar och ändra), därefter kontrollpanelen/Nätverksanslutningar/Skapa ny anslutning/Anslut till Internet/Installera min anslutning manuellt/Anslut med en anslutning som kräver ett användarnamn och ett lösenord. Sen kan du kalla anslutningen vad du vill och fylla i ditt användarnamn/lösenord som du fick av spray. Kryssa i att du vill ha anslutningen som genväg på skrivbordet, dubbelklicka på den, välj anslut.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Får väl börja med att tacka för svaren! Svarar i tur och ordning:

> heande

Linux, ja värt ett försök. Har aldrig kört det men det ska väl vara hyfsat lätt? Jag tänkte
också tanken med brandvägg men det finns ingen så det kan det inte vara. Jag hade med
min laptop och det funka fint med den så det verkar inte vara sladd eller modem som är paj
heller. Efter att jag drog in windows, norton och nya virusdef så scanna jag allt. Körde även
Adaware. Pingat har jag inte gjort... ska prova lite annat när jag kommer hem nästa gång.

> Senda^SM

Tackar, ska testa.

> prakt6

Har gjort det också, funkade inget vidare...

> dj_sQuEEk, Zonyk

Får testa det.

Visa signatur

skrivihop.

Permalänk

det enda du kan göra är att vänta, det tar ett tag innan det kommer igång, det får jag ALLTID göra när jag formaterar, man ringer supporten o dom kör sitt värdelösa skit o så är det bara vääänta

Visa signatur

Citera, Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knuckleduster
det enda du kan göra är att vänta, det tar ett tag innan det kommer igång, det får jag ALLTID göra när jag formaterar, man ringer supporten o dom kör sitt värdelösa skit o så är det bara vääänta

En formatering borde inte göra så att man får vänta...Det ska funka direkt

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein