Nätverket hur segt som helst, men endast på en dator..

Permalänk
Medlem

Nätverket hur segt som helst, men endast på en dator..

Hejsan, jag vet, många frågor från min sida, men ni vägrar ju svara på 50% av dom, även fast jag tycker jag skriver väldigt utförligt:)

Jaja, så här är det; jag har två datorer i mitt rum och en i syrrans rum, de 2 datorerna i mitt rum är en p4 2.53 ghz 512 ram och en p4 3.0 @3.48 1 gig ram...
Syrrans dator är en gammal AMD @ 1.4 ghz, med 512 sdram... Den är kopplad till routern fast med en 10 m nätvekrskabel emellan..

Det går att dra grejer från 3.48 ghz till 2.53 ghz:arn, en musikfil går lika fort som att dra en fil till en annan i sin egen dator..
Men när min syster ska ta en låt från min dator tar det ca 3 m (3 minuter!), alltså ungefär lika lång tid som det tar att ladda hem från dv t.ex, där går det t.om fortare i vissa fall..

Kan det ha nåt att göra med att mina datorer kör på ntfs medans hon kör på fat32?
Vad tror ni är fel?
Tacksam för svar
MVH
Adam

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Medlem

kass nätverkskabel kanske?

Permalänk
Medlem

Njae, tycker inte det, den är helt ny, inköpt på inetdata för typ 2 månader sedan... tror du det är den som är boven? så dålig kan väl den ändå inte vara, sämre än telias kopparledningar:)?

Körde tptest på hennes dator och då fick hon ungefär samma som jag får, så tror inte det är den...

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk

Jag skulle gissa på att det är nåt antivirus program som gör det segt på hennes dator.

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem

Ska prova att stänga av hennes AVG, men det har 2.53 ghzarn också:S

Stängde av allt vad brandväggar och antivirus hette på syrrans dator men fortfarande 3-5 minuter för att överföra en låt...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det är alltså windows fildelning som det går segt i?
Har du snabb uppkoppling (snabbare än "3-5 minuter för en låt")och kan testa hur snabbt det går att tanka från nätet?
Testa fildelning med något annat protokoll kanske om du kör windowsfildelningen. Förslagsvis slänga upp FTP-server på ena och dra över. Går det snabbt där skulle jag avinstallera "fil och skrivardelning för microsoft nätverk" i egenskaperna för nätverkskortet på hennes dator.
Men testa först tipsen i tidigare inlägget.

En långsökare är att starta upp hennes windows i "felsäkert läge med nätverk" och testa saker då.

Edit: I en sådan här fråga är det mer intressant vad det är för windows och servicepack är hur många mhz datorerna har...

Visst skulle FAT32 kunna orsaka problemet, om det vore så att den var så enormt fragmenterad att det är orsaken. Men risken för att det är så tror jag är mikroskopisk. Då skulle disken i övrigt vara ur-seg.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Har inte den kunskapen att slänga upp en ftp-server, tyvärr:(

Min dator: 3480 MHZ, Min dator nummer 2: 2530 MHZ, syrrans dator, 1400 MHZ
Alla datorer kör på Windows XP Home edition och alla har SP2...
Ska prova det där med felsäkert läge, återkommer... Och kom ihåg, alla tips är välkomna!:)

MVH

Edit 1,pinsamt 1, är det f2 för felsäkert läge? provade både f2 och f8 men inget funkade:S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem som du i flera veckor tebax för ett tag sen.

Det jag gjorde var att installerade om nätverkskortet i den datorn som var segt att överföra filer från (ditt fall 3,48 Ghz datorn) och på nåt sätt så fixade till mitt problem.
Kanske du ska testa det också?

Detta var mitt problem:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47450...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|