Problem med flera högtalare

Permalänk
Medlem

Problem med flera högtalare

Har problem att få igång de bakre högtalarna i mitt ljudsystem.

De är kopplade till line in på mitt nvidia soundstorm. När jag testade dem i Nvidia nvMixer så fick jag brus i dem precis som man skulle, men jag får inget ljud i dem när jag skall spela upp musik.

Permalänk
Medlem

Testat detta?

Start --> Inställningar --> Kontrollpanelen --> Ljud, tal och ljudenheter --> Ljud och ljudenheter, sedan under fliken "Volym" så ser du "Högtalarinställningar", där klickar du på "Avancerat". Därefter väljer du det högtalarsystem du har.

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem

Jag kollade där, stod på rätt.
Fortfarande inget ljud i de bakre högtalarna.

Permalänk
Medlem

Gå in på samma igen, fast du trycker på "Avancerat" vid "Enhetsvolym" och sedan "Avancerat" igen. Bocka för "Digital output only".

Funkar det nu då?

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Avstängd

Re: Problem med flera högtalare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reinholdsson
Har problem att få igång de bakre högtalarna i mitt ljudsystem.

De är kopplade till line in på mitt nvidia soundstorm. När jag testade dem i Nvidia nvMixer så fick jag brus i dem precis som man skulle, men jag får inget ljud i dem när jag skall spela upp musik.

Testa att spela upp musiken i mediaspelaren, mina bakre högtalare + centern funkar inte i winamp, men fullt 5.1 i mediaspelaren.

Visa signatur

Jag är Underbarnet

Permalänk
Medlem

Jag får det inte att fungera i Media playern heller.

Jag hade inte alternativet "Digital output only".

Permalänk
Medlem

Har du installerat de senaste drivrutinerna till ljudkortet då?

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem

Japp det har jag. Tycker det är så jäkla konstigt att det låter i dem när jag testar dem med Nvidia mixer eller NvSwap, men musiken vägrar att spelas i dem.

Permalänk
Medlem

Jag har samma probblem.

Vill köra mina 2.1 högtalare i ena utgången & headphones i andra.

Ena kanalen fungerar perfa men inte andra. (båda fungerar bara när man kör testbruset)

Det fungerade på mitt SB Live Value! från frysifast som tyvärr gav upp för någon dag sen. Inställningarna är dock de samma som när jag använde det kortet.

Permalänk
Medlem

brukar ju finns clone lägen i ljudkortsdrivrutinerna, kollat eftersådana, tex klona sterion fram till bak oxå? och mixxa centern?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@reinholdsson
Va kör du för mediaspelare när du spelar musilk? Har du ett integretat ljudkort?(Isf, är det av aktiverat?) Va kör du för slags system?(högtalare)

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem

Pröva med att gå in i Nvmixern och gå in på surround-intsällningar, kryssa för fördröjning och välj förvald, då får jag ljud, men inte om jag bara väljer klona..
den mesta ljudström är ju från börjar 2-kanalig och datorn ljudmjukvara måste därför klona strömmen till bakre högtalarna också. me som sagt, väljer du fördröjning -> förvald så fungerar det.. men då blir det jobbigt att lyssna på istället..

är lika intresserad av svar! Help us all! (a)

Visa signatur

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk

samma sak med mina eller de dog häromdagen
fick ibland ljud i de bakre i spel men alldrig i music osv..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hej.!
har samma problem får inte mitt ut ljud i den bakre kanalen vet inte vad som kan vara fel.. =/

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som ni andra, det verkar som alla ljud som inte direkt riktar sig till de bakre högtalarna bara spelas i de främre. Windows eget ljud, winamp, windows mediaplayer osv spelas endast i främre medan spel och ljudkortets test-ljud spelas som det ska i alla fyra högtalare.

Jag hör windows vista ultimate och har dom senaste drivrutinerna osv. På mitt gamla ljudkort gick det att lösa problemet genom att välja en inställning de kallade "Rum".

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white