Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Den är garanterat inte gjord för drift 24/7, snarare drift i storleksordningen några minuter per användningstillfälle.

Dessutom är det Biltema (eller kanske Feltema?), kvalitet och tillförlitlighet är ju inte direkt det de är kända för.

Bara å köra den på 5V eller dylikt så håller den säkert lika länge som eheim eller andra märken.

Permalänk
Medlem

funderar på att köpa en o provköra någon vecka i garaget... Men som vanligt med mig så blir det väl mycke snack o lite verkstad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scombei
Hur mycket låter en sån där då och vad kostar den??

Har inte varit hemma det senaste så jag har inte kunnat svara! Det bra med cirkulationspumpar pumparna är att dom håller i evigheter och är väldigt tysta! Nya kostar dom en slant kankse 700+ men man kan hitta dom i gamla värmepannor, så om man går till en återvinningscentral så kommer man nästan garanterat att hitta en... Fler borde prova!

Jag har ett helt hembyggt system baserat på en sådan pump fungerar ypperligt, flödet och trycket så är det dimensionerat långt över vad man kan tänkas behöva i en kylning för att kyla en PC!

Permalänk
Medlem

vart kan man få tag på en ny sån då??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Bara å köra den på 5V eller dylikt så håller den säkert lika länge som eheim eller andra märken.

Motorn är säkert inte borstlös, så det är nog inget man ska räna med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandro
Jag har ett helt hembyggt system baserat på en sådan pump fungerar ypperligt, flödet och trycket så är det dimensionerat långt över vad man kan tänkas behöva i en kylning för att kyla en PC!

Problemet är storleken, de där pumparna är ju lite större pjäser att döma av specarna. Vill man ha allt i chassit och slippa en extern kylburk blir det alltså lite problem att få plats med allt.

Edit: För övrigt har mitt TDX-block kommit nu, får väl plocka dit det någon dag. Ska testa hur bra Tygon-slangen nyper åt utan slangklämmor först.

Edit 2: Slangarna verkar nypa åt minst lika bra som silikonslangar. Vattensystemet driftsatt.

Permalänk
Medlem

Man kan köpa dom i butiker som säljer vvs-artiklar, såsom rör, kopplingar mm. Jag har min i ett CM-Stacker chassie, allt får plats! Dock lite trångt som sagt.

Permalänk
Medlem

Bilder tack Sandro

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Har ingen server att lägga på! Någon som kan erbjuda lite webspace? så lägger jag upp...

Permalänk
Medlem

Sandro... Maila bilderna till Jine5k@gmail.com så lägger jag upp dom..!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Sandro... Maila bilderna till Jine5k@gmail.com så lägger jag upp dom..!

Nu är det skickat!

Vattenblocket i systemet är gjort av mig själv, fräst för hand. Ingen av komponenterna är från början anpassade för att passa ett kylsystem till en dator! Slangarna och alla kopplingar är 3/4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tja den pumpen såg ju inte så farligt stor och klumpig ut som man tänker sig när man hör orden hus, cirkulationspump osv. Skulle lätt använda en sån om jag fick tag i en billligt. Vad har den för flöde/min?

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

väldigt bra flöde, om man vill ha pumpen mindre kan man modda pumphuset lite med!

Kolla specen på pumpen ha!

Permalänk
Medlem

Finns ju rätt mycket relativt billiga cirkulationspumpar att finna på blocket:

http://www.blocket.se/search?q=cirkulationspump&caller=vbl_s&...

Kanske skulle investera i nåt sånt istället för att använda Eheimen (1250) jag haft ett tag nu.

Den här till exempel:

http://www.blocket.se/view/5597408.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&c...
Som nån tysk faktiskt använt till sin datorkylning:

http://www.pc-erfahrung.de/Index.html?Wasserkuehlung_kuehltur...

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Kommer att köra på med min Eheim 1048 så länge, TDX-blocket gjorde all skillnad i världen. Ska bli mycket intressant att se hur högt systemet klockar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Kommer att köra på med min Eheim 1048 så länge, TDX-blocket gjorde all skillnad i världen. Ska bli mycket intressant att se hur högt systemet klockar.

Vart köpte du ditt TDX block? Overclockers.se har absolut ingenting i lager

Visa signatur

[ -AMD Athlon64 3200+ (Winchester), NF4 Ultra-D, 2x TWINMOS 512MB PC3500 BH-5! 2-2-2-7 , Gainward 7800GTX GS- ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fejT
Vart köpte du ditt TDX block? Overclockers.se har absolut ingenting i lager

Direkt från DangerDen. Jag ville inte ha ½" anslutningar utan 3/8" i stället. Dessutom blev det i stort sett samma pris inklusive frakt och allt. Betalade totalt $107 för block, Tygonslang, AS Ceramique och frakt.

Det har inte dykt upp någon räkning på tull och moms än, får väl hoppas att varuvärdet hamnat under tull/momsfrittgränsen.

Edit: Overclockers pratar för övrigt i nattmössan. De sa att de skulle få in prylarna "om tre veckor" och att DangerDen själva var lika långsamma. Min beställning kom på 5 dagar, och då var det en helg "i vägen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Direkt från DangerDen. Jag ville inte ha ½" anslutningar utan 3/8" i stället. Dessutom blev det i stort sett samma pris inklusive frakt och allt. Betalade totalt $107 för block, Tygonslang, AS Ceramique och frakt.

Det har inte dykt upp någon räkning på tull och moms än, får väl hoppas att varuvärdet hamnat under tull/momsfrittgränsen.

Edit: Overclockers pratar för övrigt i nattmössan. De sa att de skulle få in prylarna "om tre veckor" och att DangerDen själva var lika långsamma. Min beställning kom på 5 dagar, och då var det en helg "i vägen".

Jag försökte beställa från Dangerdens hemsida, men dom levererar ju bara till USA och Canada?

Finns det bara fördelar med att köra 3/8?

Visa signatur

[ -AMD Athlon64 3200+ (Winchester), NF4 Ultra-D, 2x TWINMOS 512MB PC3500 BH-5! 2-2-2-7 , Gainward 7800GTX GS- ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fejT
Finns det bara fördelar med att köra 3/8?

Nej, det blir större tryckförlust att köra med 3/8".

Permalänk
Medlem

så det är bättre att köra 1/2 om jag bara ska kyla CPU?

Visa signatur

[ -AMD Athlon64 3200+ (Winchester), NF4 Ultra-D, 2x TWINMOS 512MB PC3500 BH-5! 2-2-2-7 , Gainward 7800GTX GS- ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fejT
så det är bättre att köra 1/2 om jag bara ska kyla CPU?

Ja.

Permalänk
Medlem

Anledningarna till att jag valt att köra 3/8" är följande:

* Eftersom det inte rör sig om ett helt nytt system blir det för dyrt att byta samtliga ingående delar.
* Av utrymmesskäl är det svårt att få in större radiator än nuvarande BlackIce, som har 3/8"-anslutningar. Har (av ljudnivå- och estetikskäl) ingen lust att montera radiatorn någon annanstans.
* Det är smidigare att jobba med 3/8" som nämnts tidigare.
* Jag har inte extremt kylbehov eftersom rumstemperaturen är jämn över året och jag tänker överklocka "lagom", inte pressa ur all prestanda som överhuvudtaget går.
* Ljudnivån går före extremprestanda.

Ska man köra igång ett helt nytt kylsystem kan jag dock hålla med om att man lika gärna kan välja ½", om man accepterar att det är något klumpigare att jobba med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert
Finns ju rätt mycket relativt billiga cirkulationspumpar att finna på blocket:

http://www.blocket.se/search?q=cirkulationspump&caller=vbl_s&...

Kanske skulle investera i nåt sånt istället för att använda Eheimen (1250) jag haft ett tag nu.

Den här till exempel:

http://www.blocket.se/view/5597408.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&c...
Som nån tysk faktiskt använt till sin datorkylning:

http://www.pc-erfahrung.de/Index.html?Wasserkuehlung_kuehltur...

Skulle vara kul om någon mer än jag provade cirkulationspump! Jag lovar att det är mycket prestanda för pengarna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fejT
så det är bättre att köra 1/2 om jag bara ska kyla CPU?

Ja... om man inte har en riktigt grymm pump..

högre hastighet i ett 3/8 system mot ett 1/2 system med samma liter i minuten.. Vilket medför att vissa block kan prestera bättre med 3/8 (t.ex swiftech 6000)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fejT
Jag försökte beställa från Dangerdens hemsida, men dom levererar ju bara till USA och Canada?

Nej, de gör de inte. Bara att välja rätt land, skriva N/A som stat och frakt via FedEx International Economy, frakten kostar $30 för ett block och lite slang. Leveranstid 1 vecka eller så om allt finns i lager. I mitt fall tog det 5 dagar, skulle gått ännu fortare om inte paketet hamnat på Arlanda en söndag då uppenbarligen ingen i tullen jobbar.