Permalänk
Medlem

1/2" Vs. 3/8"

1/2" Vs. 3/8"..

Ja.. som topic.. Ska jag sattsa på 1/2" eller 3/8" nät jag plockar ihop mitt kommande vattenkylningspaket?

Vilket är bäst/lättast/snyggast/med tillgängligt osv??

Vill framför allt ha ett tyst system..
Mvh Jim

EDIT: Jag har ett Antec P180, P4 478 3.0ghz@ 3.6ghz, Asus Radeon 9600pro om det kan hjälpa..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

1/2" har bättre flöde medan 3/8" är lättare att arbete med vad jag har hört.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Okej.. dvs egentligen 50/50.. eftersom man vill ha bra flöde OCH det ska vara lätt

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Har man en bra pump med väldigt bra tryckhöjd så skulle jag satsa på 3/8" då det är så mycket enklare att arbeta med. Kör man dock med eheim-skräp eller dylikt så hade jag kört på 1/2".

Permalänk
Medlem

Haha okej.. då blir det 1/2"..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Sen när blev Eheim skräp? Visst att deras pumpar inte har några extrema specifikationer men de fungerar ju jävligt bra och väldigt få har problem med dem om man jämför med t ex. Hydor's pumpar.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Har man en bra pump med väldigt bra tryckhöjd så skulle jag satsa på 3/8" då det är så mycket enklare att arbeta med. Kör man dock med eheim-skräp eller dylikt så hade jag kört på 1/2".

Vilka pumpar ska man ha om man kör med 3/8?

Permalänk

ddc is da shit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av der_keiser
ddc is da shit.

ddc???? e noob på förkortningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Sen när blev Eheim skräp? Visst att deras pumpar inte har några extrema specifikationer men de fungerar ju jävligt bra och väldigt få har problem med dem om man jämför med t ex. Hydor's pumpar.

Om du jmför med t.ex iwaki så är de inte så mycket att hänga i gran, allt är ju relativt.. till ett 3/8 system som har mycket motstånd fungerar de ju inte så bra.

Permalänk
Medlem

Jag skulle självklart kört på 1/2" minst lika lätt som att jobba med 3/8", beror ju bara på vilken slang man har.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scombei
ddc???? e noob på förkortningar

pumpen heter Laing DDC, säljs också under andra namn av swiftech och danger den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av der_keiser
pumpen heter Laing DDC, säljs också under andra namn av swiftech och danger den

Laing DDC == DangerDen DDC == Swiftech MCP350
Laing D4 == DangerDen D4 == Swiftech MCP650
Laing D5 == DangerDen D5 == Swiftech MCP655

Permalänk
Medlem

oki, vilken pump skulle ni rekomendera OM man skulle vattenkyla allt i burken då? alltså CPU, GPU, Chipset, Minnena (finns inte än men kommer snart har jag läst), alla HDD:s (vi kan säga 3 st) och nättagget

edit. ursäkta om jag lånar tråden men tänkte att frågan kunnde vara informativ om vilken pump som är bäst!

Permalänk
Medlem

Bara svårt att få bort all värme om du har ALLTING vattenkylt.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Ja men om vi skippar tankarna på värmen och bara riktar in oss på en bra pump... hehe

Permalänk
Medlem

Får väll se till att ha minst 2 radiatorer och en fet tank.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Sen när blev Eheim skräp? Visst att deras pumpar inte har några extrema specifikationer men de fungerar ju jävligt bra och väldigt få har problem med dem om man jämför med t ex. Hydor's pumpar.

Eheim har alltid varit skräp för vattenkylningar, jämför du vad dom är byggda för samt hur dom används i en vattenkylning så märker du hur fel det är. Har själv haft en eheim-pump till gamla vattenkylningar, den gjorde sitt jobb, men gjorde den det bra? Det vågar jag inte påstå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Eheim har alltid varit skräp för vattenkylningar, jämför du vad dom är byggda för samt hur dom används i en vattenkylning så märker du hur fel det är. Har själv haft en eheim-pump till gamla vattenkylningar, den gjorde sitt jobb, men gjorde den det bra? Det vågar jag inte påstå.

Har inte kunnat klaga på mina Eheim, men så har jag ju alltid prioriterat låg ljudnivå och hög pålitlighet framför att pressa ut sista dropparna prestanda. På avdelningarna ljudnivå och pålitlighet anser jag att Eheim är mycket bra.

Den pump jag använt hittills har ca 4 års 24/7-drift med 0 pumphaverier och 0 läckage i pumpen. Har ingen erfarenhet av DDC, är de lika bra pålitlighetsmässigt?

Permalänk

ddc är grymt bra konstruerad och borde ha grymt bra livslängd, verkar vara rätt noga att man placerar den liggande dock.

ddc sitter i mac g5 och vad jag har förstått så lär det inte ha varit problem med dessa i någon större omfattning.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt så att en hel del har haft problem med DCC-pumpen, att den plödsligt lägger av, inte går att starta igen efter att den slagits av etc.
Jag vet att det arbetats för att komma till rätta med problemen, men vet ej om alla "barnsjukdommar" är borta. Swiftechs version är inte ändrad gentemot Lanings specifikationer, men eventuellt DDs.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk

ja, det finns en hel del som har haft problem med ddc. detta verkar bero just på placeringen. som sagt, macarna har tydligen inte haft några problem och det är exakt samma pump som säljs av laing, dd och swiftech.

Permalänk
Medlem

Finns DDC-pumpen att köpa i Sverige?

Kanske ska ta och testa den i ett senare skede om jag tycker jag har råd, just nu är prio 1 att införskaffa bättre minne + hitta ett passande vattenblock (helst 3/8") till socket 939. Tänkte köra vidare med min Eheim så länge.

edit: @der_keiser: Funkar DD TDX bra till Neo2-kortet? Inget som tar i? Behöver man ta bort plattan på baksidan av kortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Finns DDC-pumpen att köpa i Sverige?

http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=34635821

Permalänk
Medlem

Vill ni ha stabila och kraftfulla pumpar ska ni använda cirkulationspumpar som man använder i t.ex. vattenburen uppvärmning av hus.

Jag har en sådan i mitt system och det går inte att jämföra med en akvariepump!

Kolla här!

Permalänk

ghost: ja, plattan skall väck. jag har läst allt från tandpetare till hårtork som verktyg för att ta bort den.

jag säger: lägg kortet på antistatpåsen på skumplasten som följde med kortet och tryck på skruvhålet på plattan så lossnar den rätt lätt utan massa huskurer.

i övrigt funkar det hur bra som helst, det är inte ens nära någonting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sandro
Vill ni ha stabila och kraftfulla pumpar ska ni använda cirkulationspumpar som man använder i t.ex. vattenburen uppvärmning av hus.

Jag har en sådan i mitt system och det går inte att jämföra med en akvariepump!

Kolla här!

Hur mycket låter en sån där då och vad kostar den??

Permalänk
Medlem

lite OT : pump

Detta kanske vore något? dock förmodligen inte speciellt tyst

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87574

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
lite OT : pump

Detta kanske vore något? dock förmodligen inte speciellt tyst

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87574

Den är garanterat inte gjord för drift 24/7, snarare drift i storleksordningen några minuter per användningstillfälle.

Dessutom är det Biltema (eller kanske Feltema?), kvalitet och tillförlitlighet är ju inte direkt det de är kända för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Den är garanterat inte gjord för drift 24/7, snarare drift i storleksordningen några minuter per användningstillfälle.

Dessutom är det Biltema (eller kanske Feltema?), kvalitet och tillförlitlighet är ju inte direkt det de är kända för.

Jahopp..

Det är därför man har shutdown temp i bios