Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
Det spelar ingen roll när du gör det. Du kan ha datorn en vecka och sen uppdatera den om du vill. Eftersom att RiJo fick en dator som redan var bios flashad så kanske du med får det. Då slipper du tänka på det.

Okej, tack alla. Men hur/var ser man vilken BIOS-version man har då?

Permalänk
Medlem

Du kan antingen gå in i bios när datorn startar så står det där. Eller så kan du ladda hem ett program som heter CPU-Z. Där visas den mesta informationen om datorn. Jag ska lägga upp en länk på 5020 hemsidan till det programmet så snart jag kan så det blir lätt att hitta.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiJo
Notera att jag fick min dator färdig med BIOS 1.11 så jag behövde inte flasha den. Får du en nyare kanske den nya versionen av BIOS redan ligger inne.

Även min dator kom med 1.11 ver på biosen... Detta beror förmodligen när man beställde sin dator. Eftersom Acer förmodligen börjar lägga in den senaste biosen direkt i de nyproducerade datorerna som skeppas ut.

Skulle vara tacksam om någon annan skulle kunna mäta sin hastighet på DVD/CD-läsaren.

Permalänk
Medlem

Jag ska köra ett genomgående test på DVD-brännaren när jag får tid, och lägga upp det på min recension.

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Även min dator kom med 1.11 ver på biosen... Detta beror förmodligen när man beställde sin dator. Eftersom Acer förmodligen börjar lägga in den senaste biosen direkt i de nyproducerade datorerna som skeppas ut.

Skulle vara tacksam om någon annan skulle kunna mäta sin hastighet på DVD/CD-läsaren.

Okej, så dina minnen Mårten "tuffar" på i rätt hastighet 333Mhz?
Då borde min 5024 kommed med den nya versionen med.
Kan göra det när jag får den, vars får man tag på programmet som mäter det då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiJo
Nero CD-DVD Speed: http://www.cdspeed2000.com/go.php3?link=download.html

När jag kör CPU-Z får jag följande:
Memory:
Frequency: 163.3

FEL?????!!!!!
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=32299
Gå i på länken och kolla...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
När jag kör CPU-Z får jag följande:
Memory:
Frequency: 163.3

FEL?????!!!!!

Samma här.

Kanske finns olika sätt att räkna det på?

Permalänk
Medlem

Alltså, är väl helt enkelt så att minnena faktiskt körs i 166 (eller 163, i mitt fall 160atm) men då det är DDR så blir det ju så att säga 333...

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Samma här.

Kanske finns olika sätt att räkna det på?

Eran minnen stämmer, maximal bandwidth med PC2700/DDR333 är 166 MHz
Så att era går i 163.6 MHz stämmer, inget fel alltså
Vad får ni i 3D marks 05? och 03?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiiitch
Eran minnen stämmer, maximal bandwidth med PC2700/DDR333 är 166 MHz
Så att era går i 163.6 MHz stämmer, inget fel alltså
Vad får ni i 3D marks 05? och 03?

Har bara prövat 03 och där fick jag 5547. Men jag ska pröva 05 på en gång.

Permalänk

Jag fick typ 1890 i 05, rätt kasst men jag kör med ALLT i original. Bryr mig faktiskt inte så mycket, slapp döda pixlar.

Permalänk

Äntligen!

Sitter nu och skriver från min 5024:a...har kopplat in "alla" externa tillbehör....ser inte klokt ut med alla sladdar! he he he....när man tänker på det så skulle en stationär passat bättre med alla saker jag köpt till (7 upptagna usb-portar), men som sagt var det är en bärbar jag behöver så allt extra är bara bonus

Nu ska jag uppdatera alla drivrutiner o dylikt...lär väl ta ett tag innan man är klar...

Permalänk
Medlem

Har kört 05 nu, fick 2050 poäng. Ungefär vad man kunde förvänta sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wykz
ska blåsa in winxp 64 bits i dag och testa prestanda på progam/spel mot vanliga xp, kommer senare med en rapport hur det funkar. några önskemål av test av program ?
till dig som ska köpa 5021 så rekommndear jag att köra in vanliga xp och köra med dens ntfs(för mig home har nån fake ntfs stöd) eftersom den bara har 512 ram och kommer att jobba mycket mot hddn.

Hur gick det för dig med winxp64?

Permalänk
Medlem

1908 i 3dmark05 med 5021, med originalinställningar. Har sedan dess förstås formaterat om och installerat xp pro, inte testat vad jag får nu. Men är snabbt nog för mig

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk

Ni som slängt in windows xp pro på era låder.. hur gjorde ni med partitionerna?

När jag skulle ändra hårdiskarna på datorn i installations sekvensen såg jag något jag aldrig sätt förut.

-:Partition1 <EISA Utilities> 2306 MB <----- men vad e det här för något? Kan jag ta bort den?
C:Partition2 <Acer> Dom här förstår jag vad det e
D:Partition3 <Acerdata>

om man gör det? kommer det hela återställas till orginal inställningara om jag kör recovery skivan? eller berör inte den hur man gjort med hårdiskarna?

vill inte vara tjatig men är lite nyfiken på det här

Permalänk
Medlem

Ptjah, jag tog bort den. Brydde mig inte om att kolla vad det var. Ska inte vara skräp på min dator

O akta dig för recoverygrejer, fulladdade med ren ondska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_varberg
Ni som slängt in windows xp pro på era låder.. hur gjorde ni med partitionerna?

När jag skulle ändra hårdiskarna på datorn i installations sekvensen såg jag något jag aldrig sätt förut.

-:Partition1 <EISA Utilities> 2306 MB <----- men vad e det här för något? Kan jag ta bort den?
C:Partition2 <Acer> Dom här förstår jag vad det e
D:Partition3 <Acerdata>

om man gör det? kommer det hela återställas till orginal inställningara om jag kör recovery skivan? eller berör inte den hur man gjort med hårdiskarna?

vill inte vara tjatig men är lite nyfiken på det här

Du kan ta bort den så länge du inte vill använda D2D recovery.(direct 2 disc reovery måhända att det står för ?) och om du kör recovery skivan så kommer inte den tillbaks. utan den är borta för alltid den lilla hårddisken är som dina recovery skivor. Det ska funka att trycka Alt-f10 vid uppstarten och återställa datorn till fabriksinställningar.. jag testade det en gång. inte fan funkade det även fast jag hade datorn orginal.

Visa signatur

Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Fick min 5021:a idag på grund av krångel med att dom först skrivit upp mig på fel laptop och sen nått annat om att mitt kreditkort inte dög(vilket det självklart gjorde så fick jag en laptopväska med på köpet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kishkov
Fick min 5021:a idag på grund av krångel med att dom först skrivit upp mig på fel laptop och sen nått annat om att mitt kreditkort inte dög(vilket det självklart gjorde så fick jag en laptopväska med på köpet

Yeah trevligt me affärer som har lite känsla för kompensation vart köpte du den? lokal affär ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Yeah trevligt me affärer som har lite känsla för kompensation vart köpte du den? lokal affär ?

http://www.theclickstore.se - där kostar den ca 9900:-

dom fick datorn i lager igår, jag fick den idag kl 13:23 trevlig och bemötande personal.

när jag endå är igång så måste jag fråga....
Jag håller på att formatera om laptopen och det finns 3 partitioner:

-: Partition1 (EISA Utilities)
C: Partition2 (ACER) [FAT32]
D: Partition3 (ACERDATA) [FAT32]

Min fråga lyder. Vågar jag ta bort Partition1 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.theclickstore.se - där kostar den ca 9900:-

dom fick datorn i lager igår, jag fick den idag kl 13:23 trevlig och bemötande personal.

när jag endå är igång så måste jag fråga....
Jag håller på att formatera om laptopen och det finns 3 partitioner:

-: Partition1 (EISA Utilities)
C: Partition2 (ACER) [FAT32]
D: Partition3 (ACERDATA) [FAT32]

Min fråga lyder. Vågar jag ta bort Partition1 ?

Mitt svar lyder. Du kommer aldrig använda den där partionen (skrev om den nyss kolla övre inlägg. Så visst du kan ta bort den du får ju 2 gb. men tar du bort den får du aldrig tillbaks den.. men som sagt. jag hade nog tagit bort den om jag var dig om jag behövde lite utrymme.

ps.. Eftersom att frågan kommit upp ett par gånger nu så har den blivit en FAQ ska skriva ett bra svar till den på hemsidan.
www.acer5020.info.se

edit: Hmm. går i tankarna på att lägga upp en Köp/Sälj sida av lättsam art ( nu kom jag på nåt ord jag inte förstår igen).. Om man nu vill sälja sin 5020 dator så kunde jag lägga upp en annons där med kontakt uppgifter och info och så. vore det intressant för någon ? självklart kostnadsfritt o inget tjafs. Med tanke på att sidan endast inriktar sig på den datorn, och det är många nya som kommer in på den som tänker köpa datorn så vore det ju bra tillfälle med en annons där.

Så. vill någon sälja sin 5020 så kan jag lägga en annons där. vill någon köpa en begangnad så kan jag lägga upp en köp annons där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hihihi :3

Jag är blind och endå har jag läst mestadels av den här tråden tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

hihihi :3

Jag är blind och endå har jag läst mestadels av den här tråden tycker jag.

Jag är döv ändå hör jag konstiga ljud hela tiden.

Japp väldigt offtopic men har man inget o göra så

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur ser jag förresten ifall mina minnen körs i 266 eller 333mhz ? och om jag flasha BIOSen så dom körs i 333mhz så borde väl datorn alstra mera värme?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är döv ändå hör jag konstiga ljud hela tiden.

Japp väldigt offtopic men har man inget o göra så

Denne menar att .. läst tråden och inte fått bekräftelse för dess problem... så.

kishov ta bort den omdu vill ha 2GButrymme extra. Jag gjorde inte det... vet inte hur den fungerar och behöver nog aldrig ha med det att göra men det är inget farligt att ta bort den. Se bara till att vara medveten att du inte kan få tebax den som sagt.

Visa signatur

Vadå dega?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur ser jag förresten ifall mina minnen körs i 266 eller 333mhz ? och om jag flasha BIOSen så dom körs i 333mhz så borde väl datorn alstra mera värme?

med hjälp av programmet CPU-Z kan du se. kolla min hemsida. Sen. jo rent teoretiskt så borde den ju allstra mer värme. men jag vet ju inte om det är någon direkt märkbar skillnad. jag har inte märkt något ialalfall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

BIOSen är version 1.11 vilket värkar vara den senaste men det står att minnenas ferkvens är 160mhz men jag antar att allt är som det ska endå den får ju ca 4700p i 3dmark03 som alla andra direkt ur boxen så här ska väl inte vara något fel

Permalänk
Medlem
Citat:

BIOSen är version 1.11 vilket värkar vara den senaste men det står att minnenas ferkvens är 160mhz men jag antar att allt är som det ska endå den får ju ca 4700p i 3dmark03 som alla andra direkt ur boxen så här ska väl inte vara något fel

min är också runt 160 mhz. och exakt 166 kan man ju inte begära men ditt poäng antal stämmer ju bra med de flesta andra så din dator verkar funka bra;)

Visa signatur

Permalänk

Fick hem min 5024 ida, rensat allt o installerat clean, undrar dock va man ska köra för ati driver ? finns la både original o lite moddade ?

Visa signatur

OC'in like Masturbation