Kan man ha hur hög fsb som helst, om man sänker multpeln och dividern?

Permalänk
Medlem

Kan man ha hur hög fsb som helst, om man sänker multpeln och dividern?

Min tanke är att man mha av fsb, mulitpel och minnesdivider ska kunna köra både prolle och minnen så högt som möjligt.

Frågan är då om det går att höja fsbn till max om man sänker multipel och divider? Altså om det är nått annat som sätter stopp, förutom att det inte går att sätta den högre på mobot.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ibland klarar den helt enkelt inte högre fsb vad jag har förståt. Oavsett hur hög effektiv hastighet blir med multi osv.

Visa signatur

Må edra kameler aldrig gå törstiga!

[img]http://www.the-north-pole.com/carols/images/ansanta.gif[/img]

Permalänk
Medlem

Är ingen expert men för mig säter S-ATA diskarna stopp för att höjs FSB för högt, går inte ens igenom "Verifing DMI pool data" utan hänger sig där, då är det bara att sänka FSBn igen.
Har inte hittat hur man kan låsa S-ATA diskar som man kan låsa AGP/IDE hastigheterna

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Inaktiv

FSB hindras väl lite av moderkortets Hyper Transport eller vad det heter.

Haru ett moderkort med 1000 hyper transport och har en fsb på 250 så brukar transporten vara 4 default oftast eller ta det som exempel.

4x250=1000 max hastighet på fsb typ....fast man kan ställa ner den multipeln såre blir 3x300=900

EDIT: Eller så var fsb hyper transport idag på A64:ror ?

svammlar jag nu?

Permalänk
Medlem

Ställer man ner HT-multipeln kan man isf klocka mindre om det är som du skrev, så ja - du svamlar nog lite

Är inte heller nån expert, men jag vet att: FSB*HT ska inte överstiga 1000, så man sänker HT allteftersom man ökar FSB.. minns inte om det var 1000 eller 900 eller vad det var exakt, men ungefär.. läs FAQ, tror det står där.

Permalänk
Medlem

Jo glömde skriva det max 100 brukar rekommendera vid hög FSB så måste multiplern sänkas så att värdet stannar under 1000.
Det är en del som säger att man inte får någon prestandaökning alls med en htt på över 6-700 och jag kan inte se någon skillnad själv heller.

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Medlem

Finns ju inte ens någon FSB på A64, all kommunikation sker väl via HT. Och HT brukar inte vara nått bra att överklocka. Så det finns ingen direkt mening att göra på det sättet, eller?

Permalänk
Medlem

I mitt bios finns då FSB med
Utan Front Side Bus skulle det inte hända mycket i någon CPU vad jag vet

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Medlem

Re: Kan man ha hur hög fsb som helst, om man sänker multpeln och dividern?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
Min tanke är att man mha av fsb, mulitpel och minnesdivider ska kunna köra både prolle och minnen så högt som möjligt.

Frågan är då om det går att höja fsbn till max om man sänker multipel och divider? Altså om det är nått annat som sätter stopp, förutom att det inte går att sätta den högre på mobot.

Först och främst ska man ha minnen som klarar pc4000-pc4800+ hastigheter.

Olika moderkort klarar olika hög fsb/htt.

Somliga minneskontrollörer på amd64 (newcastle/winchester) klarar ibland inte hög fsb/htt.

Stäng av cpu spread spectrum, ibland är den automatiskt avstängd för att skona hårddiskar/pci prylar etc.

I bästa fall kommer man upp en bit över en fsb/htt på 300. Då får man väl sänka HTTx hellre än fsb/htt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Finns ju inte ens någon FSB på A64, all kommunikation sker väl via HT. Och HT brukar inte vara nått bra att överklocka. Så det finns ingen direkt mening att göra på det sättet, eller?

fsb, ht, same shit. Dom som har A64 vet vad jag menar. Meningen är som jag sa att minnena och prollen ska gå så snabbt som möjligt.

Entrecote: Mitt mobo kan inte ge mer än 300 hur är det på dom andra korten?

Tack för alla andra bra svar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad jag menar är att jag tror inte du tjänar något på att köra t ex
300 MHz "FSB", HT multiplier 3 (900 MHz), CPU mult 8 (2400 MHz), mem div 12 (200 MHz)
jämfört med
240 MHz "FSB", HT multiplier 4 (960 MHz), CPU mult 10 (2400 MHz), mem div 12 ( 200 MHz)

Men jag kan ha helt fel (har ingen A64), någon får gärna förklara vad jag har missupfattat isf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Vad jag menar är att jag tror inte du tjänar något på att köra t ex
300 MHz "FSB", HT multiplier 3 (900 MHz), CPU mult 8 (2400 MHz), mem div 12 (200 MHz)
jämfört med
240 MHz "FSB", HT multiplier 4 (960 MHz), CPU mult 10 (2400 MHz), mem div 12 ( 200 MHz)

Men jag kan ha helt fel (har ingen A64), någon får gärna förklara vad jag har missupfattat isf.

Dividern går på fsb och inte på prollens frekvens! orginial är det på pc3200 minnen och athlon64 3000+, fsb: 200MHz divider: 1:2.

Tanken är att man mha divider och multipel få så bra frekvens på både minne och prolle.
Alltså ställa ner multipeln och öka fsb för att få mer drag på minnena

Edit: Hmm... När jag kollar i cpu-z så står det cpu/11 när jag valt 2:3 tex. Det här verkar ju jäkligt skumt! Kan det vara så att det som står i bios inte stämmer? isf känns det jobbigt å räkna om en massa... Nån som vet hur det är på A8V Deluxe kanske kan tala om det

Edit2: My bad!!! Efter lite laborationer kom jag fram till att minnes frekvensen räknas ut av prollens frekvens delat på en divider, precis som du sa! Nu ska jag bara ta reda på vilka förhållanden 1:1, 2:3 1:2 etc. som motsvarar vilka dividers. Möjligt att det kommer en till edit. Tack för hjälpen och förlåt om jag va dryg, jag tror ofta att jag har rätt

Edit3: Ok, nu va det kollat också!
1:1 = CPU/18
4:3 = CPU/14
3:2 = CPU/11
5:3 = CPU/10
2:1 = CPU/9

Sådär hoppas det kommer till nytta för någon!

Visa signatur