Samsungs 242MP TFTskärm, erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Samsungs 242MP TFTskärm, erfarenheter?

Hej!

Går som jag skrev i tidigare tråd ( http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=49973... ) i skärmköparplaner. Har även uppmärksammat denna skärm.
Denna har samma upplösning etc som 243T, men har kortare responstid och dessutom en TVtuner! Det gör att jag slipper springa in i vardagsrummet och se tv, eller behöver ett separat tvkort med tillhörande programvara för att se tv på skärmen medan jag jobbar.

Någon som har erfarenheter av denna skärm?

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Grym skärm!, men du lär behöva ett snabbare gkort än 9800pro.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spirou
Grym skärm!, men du lär behöva ett snabbare gkort än 9800pro.....

Vad rekommenderar du för grafikkort till den skärmen då?
Hur är bildkvaliten för att jobba i PS och vanliga applikationer då?

Jag vill inte att det ska leva om som tusan då grafikkortet sitter i burken. Gärna så tyst som möjligt.
Har en P4 2.6Ghz med 1024 ram och kör inte så himla mkt spel.

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Misstänker att det är samma lcdpanel som i dell 2405 så den är nog bra, ett 6800gt eller
x800xl lär man minst behöva om man vill spela i 1920x1200.

Permalänk
Medlem

Som tur var så har jag inga behov av att spela i den upplösningen
Har ett Geforce 2 idag.
Det säger rätt mkt om mina ambitioner om att spela spel kanske?

Viktigt:
Låter väldigt lite.
Ska klara upplösningen.
Gå spela hyffsat i spel.

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Problemet med en TFT är dock att den skalar om det vilket ser styggt ut om man inte kör den normala upplösningen!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Problemet med en TFT är dock att den skalar om det vilket ser styggt ut om man inte kör den normala upplösningen!

Så, det ser konstigt ut köra en annan upplösning än 1920x1200 i spel på en sådan skärm som har 16:10 i proportioner? hmm.
Finns det några andra upplösningar man kan köra då?
Misstänker att alla spel inte stödjer såna upplösningar.

De enda spelen jag för närvarande lirar är lite War3 och HOMM4.
Dvs inga krävande spel direkt.
Men risken finns ju att man provar på bättre spel då man har bättre grafikkort än ett GeForce2

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Skärmen 242MP har exakt samma panel isig som DELL`s 24", notera att Samsungen är en aning bättre inom färgkvaliten, iallafall vad jag läst. En helt klart shysst skärm! Det är nog Samsungs svar på DELL`s 24". Så det är bara välja mellan dem 2, DELL eller Samsungen. Jag skulle tagit Samsungen även om priset är lite högre.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Skärmen 242MP har exakt samma panel isig som DELL`s 24", notera att Samsungen är en aning bättre inom färgkvaliten, iallafall vad jag läst. En helt klart shysst skärm! Det är nog Samsungs svar på DELL`s 24". Så det är bara välja mellan dem 2, DELL eller Samsungen. Jag skulle tagit Samsungen även om priset är lite högre.

Det låter ju riktigt trevligt!
Men hur kan det komma sig att denna då har 16ms och inte 25ms som vanliga 243T har?
Det är lite utav en gåta för mig.
Här har man också en TVtuner, något som vore riktigt trevligt att ha. Eller?

edit:
Lägger till lite jämförande data:

Samsung 242MP
-----------------------
Ljusstyrka 500 cd/m2
Kontrast 1000:1
Betraktningsvinkel (H/V) 178° / 178°
Responstid (G-G) 16ms
Färger 16.7 milj
Certifiering: TCO-99

Samsung 243T
-----------------------
Ljusstyrka 270 cd/m2
Kontrast 500:1
Betraktningsvinkel (H/V) 170° / 170°
Responstid (på-av-på) 25ms
Färger 16.7 milj
Certifiering: TCO-03

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på Samsung 242MP då den är bäst både när det gäller ljusstyrka/kontrast samt att den har lägre responstid!

Permalänk

Svårt att jämföra responstiden när dom mäter på olika sätt.
Skulle tro att responstiden är rätt lika för båda modellerna.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem

Hur tänker du på då de mäter på olika sätt?

Är just i farten på att köpa en sån här skärm nu hehe..
Sitter och planerar grafikkortet..