Permalänk
Medlem

Tips från folk med TAGAN

Jag tror jag behöver ett nytt nätagg eftersom jag har stabilitetsproblem i spel. Har kollat massor i forumet och det är väldigt många som rekommenderar Tagan. Verkar vara bra grejer.

Nu undrar jag vilket jag ska ha?
Jag vill inte ha det billigaste, för det verkar som som 420 W och över har lite bättre komponenter, och därför är de tystare ( de blir inte lika varma).

Så jag har dessa att välja mellan:

Tagan 420W, 20dB
Tagan 430W Easyconnect
Tagan 430W 2Force-series

Har inte med nåt 480W för det går precis över min budget. Tänkte att dessa är mest prisvärda???

Nu undrar jag om nån har nån av dessa, vill gärna att ni delar med er av era erfarenheter.
Vet att easyconnect har en 120 mm fläkt istället, är intresserad att veta hur ljudnivån är.
Att det blir extra städat i lådan är inget jag tänker på så mkt, det går att lösa ändå, men visst är det lite extra lockande med easyconnect.
Tipsa gärna om var man kan köpa dem billigast, jag har kollat på Gtek och Datorbutiken.

Vad tycker ni ?

Permalänk

webhallen ska sälja dom lite billigare tror jag

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

tagan 430W easycon är toppen!!
(har ett sånt )
det är både (MYCKET) tyst och starkt

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Jag har inget 420, men ett 480 har jag.
Det är väldigt tyst - och jag är kräsen. Nackdelen är att det blir ganska varmt då man trycker på lite... Så om man har ett minitower eller så kan jag tänka mig att det blir lite högre systemtemp.

http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=10...

Permalänk
Medlem

Har ett 480w jag med, funkar perfekt. Om det inte pajar räknar jag med att köra med detta ett bra tag. Hårddiskarna i datorn låter mer än nätagget, lite irriterande för dom går inte att få tyst på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan ju nämna att jag har ett chieftec dragon fulltower som är ganska bra ventilerat,

Ett 480 är dock för dyrt för mig, vill ha ett av de billigare.

Ingen som har ett Tagan med 120 mm fläkt?

Jag har hört mkt bra om modellerna med 80mm fläktar, (480 tex), men jag vet inget alls om 120mm-varianterna.

Permalänk
Medlem

120MM´s modelen(med ett eller två L?) lär ju vara tystare, Eftersom det är ju en större fläkt oftast:

Större fläkt = Tystare och i detta fallet då 120mm

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
120MM´s modelen(med ett eller två L?) lär ju vara tystare, Eftersom det är ju en större fläkt oftast:

Större fläkt = Tystare och i detta falet då 120mm

jo de borde vara tystare iaf, jag har ett agg ur 2force serien, ett Tagan 580w 2force närmare bestämt, och jag är super nöjd med det och jag upplever att det är tyst iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
120MM´s modelen(med ett eller två L?) lär ju vara tystare, Eftersom det är ju en större fläkt oftast:

Större fläkt = Tystare och i detta falet då 120mm

Inte helt rätt eftersom luften måste ta en 90 graders kursändring inuti nätagget och det i sig resulterar i extra brus och förlorad effekt från fläkten vilket innebär att högre luftflöde krävs. Jag säger inte att det nödvändigtvis är sämre med 120mm-fläktar i nätagg men det finns aspekter som behöver tas i åtanke. Kylningen måste vara utformad för att maximera användandet av luftflödet och det måste lämnas tillräkligt med utrymme för luften att passera obehindrat. I ett nätagg med en eller två fläktar i längsled brukar kylflänsarna gå längsmed hela nätagget och luften får således lättare att passera igenom och gör större nytta.

(Det stavas modellen, btw )

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Äldre tagan har haft problem med ampsen på 12v för känsligare A64or, men dessa fel är avhjälpta nu. Såvida du inte har ett gammalt tagan.

Permalänk
Medlem

inte för att jag själv har ett tagan men det är ju ganska logiskt..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Avstängd

jag hadde ett 2force och blev lite besviken då det står super tystnad osv , väldigt överskattad tysthet, visst det är riktigt tyst men tycker det borde vara tystare än det andra jag gemförde med ett antec neopower, satsa på easyconnect då den har 120mm

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Proffsmoddare

Har ett 580W Easyconnect, är hur nöjd som helst, hör det knappt. Mitt förra lät som en skördetröska.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepstreameR
Har ett 580W Easyconnect, är hur nöjd som helst, hör det knappt. Mitt förra lät som en skördetröska.

Har fått mitt idag(Tagan Easyconnect 480w) men är inte så nöjd med det då det kommer ett lågt brummande ljud från det efter ett tags körning + förhöjd cpu temp med resultat att nu går cpu fläkten för fulla muggar och väsnas( innan byte av agg låg cpu fläkten på ca 2800rpm nu ligger den på 5160rpm!) Har ni märkt nåt av detta brummande på era agg??

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
tagan 430W easycon är toppen!!
(har ett sånt )
det är både (MYCKET) tyst och starkt

Jag har ett likadant och jag håller med om allt förutom att det skulle vara starkt. Vcore undervoltar till 1,55V när jag ställer in det på ~1,63. I övrigt är jag nöjd med agget. Relativt lätt att städa undan kabelhärvan i chassit med easycon-principen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CmeC
Jag har ett likadant och jag håller med om allt förutom att det skulle vara starkt. Vcore undervoltar till 1,55V när jag ställer in det på ~1,63. I övrigt är jag nöjd med agget. Relativt lätt att städa undan kabelhärvan i chassit med easycon-principen.

man ska nog inte riktigt lita på spänningarna man får se i bios eller olika "temp/info-program", dessa ger bara en fingervisning.
vill du ha reda på den riktiga spänningen så får du mäta med multimeter

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CmeC
Jag har ett likadant och jag håller med om allt förutom att det skulle vara starkt. Vcore undervoltar till 1,55V när jag ställer in det på ~1,63. I övrigt är jag nöjd med agget. Relativt lätt att städa undan kabelhärvan i chassit med easycon-principen.

Det är för att A64 har någon form av inbyggd spärr vid 0.15 över Startup Vcore, vilket blir 1.55 i de flesta fallen. Över det tror jag bara vissa moderkort klarar (nån form av override-funktion måste det vara)

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Har mätt lite spänningar med multimeter nu..

fick:

+3.34
+5.11
+5.01
+4.99
-12.07
+12.35

när jag spelade lite så händer det inte så mkt,, förutom +12.35 som gick upp till max +12.42.

Vad säger ni om detta?

Permalänk

Jag har precis skaffat ett 530W Easyconnect, är väldigt nöjd! Otroligt tyst

Visa signatur

Antec P160W | Tagan 530W Easycon. | Abit IC7-G | P4 Northwood 2,67 GHz @ 3,07 GHz (Zalman CNPS9500LED) | 1024 MB DDR 400 | PowerColor 9800 Pro (Zalman ZM80D-HP + ZM-OP1) | Audigy 2 ZS |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helgonet

Har fått mitt idag(Tagan Easyconnect 480w) men är inte så nöjd med det då det kommer ett lågt brummande ljud från det efter ett tags körning + förhöjd cpu temp med resultat att nu går cpu fläkten för fulla muggar och väsnas( innan byte av agg låg cpu fläkten på ca 2800rpm nu ligger den på 5160rpm!) Har ni märkt nåt av detta brummande på era agg??

Har nyligen köpt ett Tagan 580 watt Easyconnect, tycker mig oxå höra ett lågt brummande ljud från mitt. Inte speciellt högt men dock lite störigt. Vet ej om ja ska rma det eller vad?

Visa signatur

|| abit is7e || p4 3.2 ghz@3.2ghz || ocz platinum limited ed. pc3200/bh6 2x512 || his ati radeon x850xt , artic cooling 5 rev.2 ||
soundblaster audigy 2 ||