Permalänk

Optimerings-helvetet

Är det bara jag eller kastar utvecklarna ur sig spelen mkt snabbare nuförtiden? Eller var de lika dåligt optimerade förr?

Exempel är F.E.A.R, Deus-Ex 2 (inte helt nytt dock) och vampire - bloodlines.

Visst, spel som doom3 och hl2 kunde man köra på lite sämre burkar men det känns som att spelen nuförtiden är lite av "hafsverk".

Ska man verkligen behöva vänta 1-2 år tills nästa generations hårdvara kommit ut, innan man kan maxa dagens spel?

Det senaste jag hört är att call of duty 2, endast flöt bra i 800x600 på en rigg som innehöll: amd64 3000+, 1 gig ram och ett (obs) 7800 gtx kort!!!!!

Visst, minneskraven börjar öka, men om spel som farcry och halflife 2 , och t.o.m doom 3 flyter finfint med "bara" 1 gig ram så börjar man ju undra...

Det måste ju vara bättre att försena släppet av spelet, men få bra recensioner när det släpps. Istället för att ge ut ett halvfärdigt spel som folk bara kommer att kunna spela i fula inställningar dom följande 1-2 åren.

Eller som i fallet vampire - bloodlines: Oavsett vilket monster datorn har så är kodningen så tafflig att man upplever hack både här och där.

Har spelutvecklarna börjat göra som microsoft? Dvs. Släppa halvfärdiga buggiga versioner till fullpriser?

Visst man ska ju inte kräva att de senaste tunga spelen ska gå att köra i högsta allt på en typ, p3 800 mhz med ett geforce 2 kort... Men när spelen springer om hårdvaran, ja då är det nåt som är fel.

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Medlem

Kan inte alls hålla med om Vampire - Bloodlines som flöt hur bra som helst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Kan inte alls hålla med om Vampire - Bloodlines som flöt hur bra som helst.

Då är du verkligen ett undantag, för spelrecencsenter världen över har klagat på buggar och hack och dålig optimering. Samt många många av dom jag hört spelat det. Jag själv inräknad, och jag har ganska långt över systemkraven för det spelet.

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk

Jag kan maxa inställningarna i alla spel jag testat i upplösningen 1280* och lite AA. Och då är min dator snart ett år gammal. Hur spelen fungerar på ens dator beror helt på villket skick den är i och hur bra man själv är på att "tweaka" systemet efter spelet.

Du får tänka lite tvärt om också. Det finns många som har lagt ut mycket pengar på att hålla sitt värstingsystem på topp, och det vet spelutvecklarna. Det är en av anledningarna till att dom brassar på med högre inställningar som dessa personer kan utnyttja. Sen vill ju utvecklarna även släppa sitt spel i så snyggt skick som möjligt. Jag tror säkert att dom tjänar mer på att släppa ett riktigt snyggt och krävande spel än ett mindre snyggt och mindre krävande spel. Just med tanke på att folk kommer köpa spelet även om 1 eller 2 år för att testa det på sina nya värstingmaskiner.

Jag tycker nästan att det skulle vara bättre om det alltid finns högre grafikinställningar att höja till i ett spel. Det är ju inte samma nöje att lira ett 3 år gammalt spel annars mot när det släpptes just pga att grafiken är gammal och skruttig. Huvudsaken är liksom att det ser bra ut då man spelar det.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vampire - Bloodlines var ju ett exempel på spel som inte var optimerat för 5 öre. Farcry är rena motsatsen, det flöt på hur bra som helst på min 3200+ och TI4400, och när jag provade det på min gamla 1900+ och geforse 3 så flöt det även på fint i 1024x768 med den, jag blev riktigt förvånad. Vietcong var ett annat spel som inte blev bättre med bättre hårdvara, utan ryckte på ganska rejält även med dåtidens värstingkort som 9800pro och allt vad det nu var. Specielt snyggt var spelet aldrig, så vad som drog "datorkraft" är ett mysterium.

Vill man ha väl optimerade spel, så får man välja spel som är gjorda med någon av Unreal/Doom/Quake/HL/HL2-motorerna, spel från små skitutvecklare brukar skala rätt så uselt med bättre hårdvara.

Sedan finns det ju alltid folk som anser att det fungerar bra för dem, inkls. dem som tyckte Win98 fungerade finfint och inte såg någon större anledning till att uppgradera till Win2000/XP. Vissa nöjer sig nog med rätt så lite medans jag vill att det ska flyta på jämt och fint utan ryck och knyck. Jag kan leva med låg fps, men ryck o knyck tål jag inte.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

*Kände mej onödig så redigerade bort min urusla kommentar.*

Visa signatur

:: "Ut med det gamla, och in med det nya." ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Vampire - Bloodlines var ju ett exempel på spel som inte var optimerat för 5 öre. Farcry är rena motsatsen, det flöt på hur bra som helst på min 3200+ och TI4400, och när jag provade det på min gamla 1900+ och geforse 3 så flöt det även på fint i 1024x768 med den, jag blev riktigt förvånad. Vietcong var ett annat spel som inte blev bättre med bättre hårdvara, utan ryckte på ganska rejält även med dåtidens värstingkort som 9800pro och allt vad det nu var. Specielt snyggt var spelet aldrig, så vad som drog "datorkraft" är ett mysterium.

Vill man ha väl optimerade spel, så får man välja spel som är gjorda med någon av Unreal/Doom/Quake/HL/HL2-motorerna, spel från små skitutvecklare brukar skala rätt så uselt med bättre hårdvara.

Sedan finns det ju alltid folk som anser att det fungerar bra för dem, inkls. dem som tyckte Win98 fungerade finfint och inte såg någon större anledning till att uppgradera till Win2000/XP. Vissa nöjer sig nog med rätt så lite medans jag vill att det ska flyta på jämt och fint utan ryck och knyck. Jag kan leva med låg fps, men ryck o knyck tål jag inte.

Var inte Vampire the masqurade: Bloodlines gjord med Source motorn?

Visa signatur

I'm a tank! I tank stuff, I'm not paid to understand your job!

Permalänk

utan att tänka sej för om spelet är bra eller om det är dåligt optimerat,så släpper spelutvecklarna ut spel hit och dit...så det är rätt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Att jag kan spela fear, doom 3, vampires mm flytande på lägsta grafik på min 4 år gamla dator visar ändå att dom har jobbat en del för att få det att funka på många datorer.
Battlefield 2 tex startar inte för det kräver minst ett geforce 4 eller hur det var. Där har dom lagt ner mindre tid på att fixa det för fler datorer men det kanske är bra optimerat för dom datorer det funkar för.

Permalänk
Medlem

Håller med.
Alla spel som kommer ut nuförtiden är så himla dåligt optimerade.

• Day of Defeat Source (sämst, OCH dåligt optimerat)

• F.E.A.R

• Call of Duty 2

• OCH

• VIDARE

Det enda spelföretaget (eller vad man ska säga) som vet hur man optimerar är id software.
Kolla bara på DooM 3. Snyggare än Vampire, cod 2, fear och flyter bättre också...

Önskar att alla spel kördes på doom 3 motorn

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Re: Optimerings-helvetet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hellspawn1
Är det bara jag eller kastar utvecklarna ur sig spelen mkt snabbare nuförtiden? Eller var de lika dåligt optimerade förr?

Exempel är F.E.A.R och vampire - bloodlines.

Visst, spel som doom3 och hl2 kunde man köra på lite sämre burkar men det känns som att spelen nuförtiden är lite av "hafsverk".

Ska man verkligen behöva vänta 1-2 år tills nästa generations hårdvara kommit ut, innan man kan maxa dagens spel?

Det senaste jag hört är att call of duty 2, endast flöt bra i 800x600 på en rigg som innehöll: amd64 3000+, 1 gig ram och ett (obs) 7800 gtx kort!!!!!

Visst, minneskraven börjar öka, men om spel som farcry och halflife 2 , och t.o.m doom 3 flyter finfint med "bara" 1 gig ram så börjar man ju undra...

Det måste ju vara bättre att försena släppet av spelet, men få bra recensioner när det släpps. Istället för att ge ut ett halvfärdigt spel som folk bara kommer att kunna spela i fula inställningar dom följande 1-2 åren.

Eller som i fallet vampire - bloodlines: Oavsett vilket monster datorn har så är kodningen så tafflig att man upplever hack både här och där.

Har spelutvecklarna börjat göra som microsoft? Dvs. Släppa halvfärdiga buggiga versioner till fullpriser?

Visst man ska ju inte kräva att de senaste tunga spelen ska gå att köra i högsta allt på en typ, p3 800 mhz med ett geforce 2 kort... Men när spelen springer om hårdvaran, ja då är det nåt som är fel.

Det dära ang. Call of duty 2 tror jag inte e sant riktigt.. Testade spelet (iof demot, men endå)
På en P4 1.6ghz, 768ram, nVIDIA GEFORCE 2 mx400 (!!!) på 800x600 allt ganska medium och då snittade jag drgt 50-60fps inomhus och kanske 30fps utomhus.. så det dära stämmer nog inte riktigt

Permalänk

Jag glömde nämna ett annat prakt-exempel på usel optimering:

Deus Ex 2.

Dom måste haft jävlit bråttom med att få ut det.
Som att spela battlefield 2 på en gameboy, så kändes flytet ungefär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man ser tillbaka så var det så att hårdvaran en så stor begränsande faktor så att man var tvungen att optimera betydligt bättre än nu.
Allting nu för tiden bygger tydligen på att alla har den senaste hårdvaran. Och har dom inte det så tvingas man att skaffa det.

Dessutom så bygger spelen på att grafiken skall vara så verklighetstrogen som möjligt, och inte på att få fram en bra spelkänsla.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Håller med trådskaparen helt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Om man ser tillbaka så var det så att hårdvaran en så stor begränsande faktor så att man var tvungen att optimera betydligt bättre än nu.
Allting nu för tiden bygger tydligen på att alla har den senaste hårdvaran. Och har dom inte det så tvingas man att skaffa det.

Dessutom så bygger spelen på att grafiken skall vara så verklighetstrogen som möjligt, och inte på att få fram en bra spelkänsla.

Helt klart en negativ utveckling =(

Visst vill man att spelen ska bli snyggare, men inte på bekostnad av spelkänslan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
Håller med.
Alla spel som kommer ut nuförtiden är så himla dåligt optimerade.

• Day of Defeat Source (sämst, OCH dåligt optimerat)

• F.E.A.R

• Call of Duty 2

• OCH

• VIDARE

Det enda spelföretaget (eller vad man ska säga) som vet hur man optimerar är id software.
Kolla bara på DooM 3. Snyggare än Vampire, cod 2, fear och flyter bättre också...

Önskar att alla spel kördes på doom 3 motorn

Håller nästan med helt och hållet, den "perfekta" FPS motorn i min syn är en kombination av Source och Doom 3 motorn.

Att kunna ge minst lika högupplösta texturer trots sämre hårdvara och möjlighet till stora banor utan att laddningstiden försämras.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Re: Optimerings-helvetet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hellspawn1

Jag kan också erkänna att dom skyndar på utvecklingen lite rejält för tillfället men jag är ganska säker på att den där riggen har ett aldeles för bra grafikkort. Mininum processor för ett 7800gtx är i princip en 3500+, och ramen är ofta viktig i nyare spel om man vill kunna spela på högre upplösningar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Optimerings-helvetet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm
Det dära ang. Call of duty 2 tror jag inte e sant riktigt.. Testade spelet (iof demot, men endå)
På en P4 1.6ghz, 768ram, nVIDIA GEFORCE 2 mx400 (!!!) på 800x600 allt ganska medium och då snittade jag drgt 50-60fps inomhus och kanske 30fps utomhus.. så det dära stämmer nog inte riktigt

Det är bara för att Geforce 2 är världens bästa kort. Efter GeForce 3 Ti 500 då

För övrigt håller jag med trådskaparen i allt han säger. Idag spelar jag bara spel som är 1 år eller äldre på min dator, efterssom man då kan verkligen maxa dom, och få se hur det verkligen SKA se ut.

Visa signatur

AMD XP 3200+, Radeon x850 XT, 1024 mb Kingston pc3200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Håller nästan med helt och hållet, den "perfekta" FPS motorn i min syn är en kombination av Source och Doom 3 motorn.

Att kunna ge minst lika högupplösta texturer trots sämre hårdvara och möjlighet till stora banor utan att laddningstiden försämras.

Source motorn är också bra optimerat, men Valve har verkligen misslyckats på DoD Source...
Half Life 2 och Counter Strike Source flyter bra på min dator, men DoD Source däremot... usch..

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
daVanii på PSN

Permalänk

Jag ser inte riktigt hur D3 kan vara så bra optimerat, men...
I "sämsta i allt" så får jag runt 4fps vid eldstrider i Doom3, och då är spelet bra mycket fulare än HL2, där jag får runt 15 fps.
Tre gånger bättre FPS samt bättre grafik är inte bra optimerat för äldre datorer...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag ser inte riktigt hur D3 kan vara så bra optimerat, men...
I "sämsta i allt" så får jag runt 4fps vid eldstrider i Doom3, och då är spelet bra mycket fulare än HL2, där jag får runt 15 fps.
Tre gånger bättre FPS samt bättre grafik är inte bra optimerat för äldre datorer...

LoL....

May I ask vilket grafikkort du har?

Visa signatur

daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Har ni testat CoD2 demot.. Jag har inte en sug dator men det är inget monster precis men jag kunde spela demot iaf. Var inte flyyt men var långt över spelbart (35 fps typ) när lirade med AA o AF på max med 1600x1200.

Så optimeringen beror helt på vilka som gör det. Och Fear vare väl bara demot som var o-optimerat? fullversionen flöt på okej. Även om det gick lite sämre med allt maxat men det är ett snyggt spel och det är bra. Även om man måste ha det värsta möjliga för att maxxa spelen är det bra. Annars skulle det itne finnas nån idé med att ha ett bra grafikkort tex.

Don't get me wrong spel kan göras bra och vara laggfria o snygga samtidigt men det är inte standard. Det var typ HL2 och det tog låååång tid att göra...

Visa signatur

| Fractal Design Arc | Asus GTX670 | Asus P8P67 B3 | i5 2500k | Corsair 8gb@1600mhz | Corsair HX750
| Intel 330 120gb + 1tb WD Black | Logitech mx518 | Logitech G930 | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS

Permalänk
Avstängd

Det var bättre förr...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
Source motorn är också bra optimerat, men Valve har verkligen misslyckats på DoD Source...
Half Life 2 och Counter Strike Source flyter bra på min dator, men DoD Source däremot... usch..

Stängt av all HDR i dods?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Stängt av all HDR i dods?

Ja... såklart

Kolla på steampowereds forum, så får du se hur många det är som har fps problem...

Visa signatur

daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

men hey ... man måste väll nästan köra med tangentbord för att det ska va "spelbart" med medel på 35 fps? ... nä fy .... usch usch o blä skulle inte gå

Permalänk
Medlem

Det är inte dåligt optimerade spel utan bara det att dom slänger in så mycket effekter dom bara kan. Varför? Jo därför att numera så utvecklas hårdvaran och framförallt grafikkort snabbare än när Voodoo2 och tnt-korten var aktuella. Se bara på hur många modeller som lanseras när en ny serie grafikkort kommer ut. Det är ju 5-6st varje gång. Men visst kan jag förstå att det är frustrerande att man måste hålla sig till ett år gamla titlar för att få ut allt. Särskilt om man nu köpt ny rigg inför ett spel och så flyter det inte på "max".

Och det är sant att många spel bara känns som "hafsverk".

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Dom flesta av dagens spel är väldigt tungdrivna.

Men enligt mig så är det löjligt att t.ex Quake 4 med bottnad grafik, som blir fulare än Quake 3 på orginal-inställningar, ger ~30 fps vs Quake 3's 250-300 fps.

Visa signatur

· Gigabyte GA-965P-DS4 · Core 2 Duo E6300 · OCZ SOE Urban 4gb DDR2 PC6400 Kit · 2x Samsung F1 1TB SATA2 · Geforce 8800GT · Antec NINE HUNDRED · bZerk 500W Modular · Samsung 226BW 22" Wide TFT ·

Permalänk
Medlem

Re: Re: Optimerings-helvetet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm

I directX 7 mode jo

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem