Hjälp mig gärna med en ny dator

Permalänk
Medlem

Hjälp mig gärna med en ny dator

Hej!
Det har blivit dags för mig att skaffa en ny dator känner jag. Testade Oblivion remastered och även på lägsta inställningarna var FPS ganska låga. Utöver att jag kan vissa begrepp är mitt tekniskt kunnande väldigt begränsat så förklara gärna som om jag vore fem, blir hellre dumförklarad än inte förstår.

För att få bästa möjliga hjälp så vill jag lista behov, krav och pris.

Behov:

• Klara av Oblivion remastered, givetvis. Gärna på högsta prestanda men något lägre är också okej.

• Klara av GTA 6 när det väl kommer till PC. Samma med prestanda här. Vi vet väl i nuläget inte om vilka specifikationer det kommer behöva, men har sett begreppet "framtidssäker" i andra trådar ett par gånger och antar att det passar in i sammanhanget.

• Vill också slippa bygga ihop den själv.

Krav:

• Det viktigaste kravet är chassit där höjden inte får överstiga 43 cm, eftersom hyllan på skrivbordet den står inte är högre än så. Det är en "Fredde" från Ikea om någon blev nyfiken.

• Jag vill även ha startknappen och USB-uttag på framsidan av chassit, inte på ovansidan. Detta gäller främst om höjden på chassit är nära 43 cm, och kan ha överseende om det finns några cm till godo.

Pris:
När det kommer till pris är jag inte helt säker på vad det kan landa på och ni får gärna komma med feedback och synpunkter. Jag tror att en prisklass på mellan 15-20k kan vara rimligt, och då i den högre änden av prisklassen. Självklart vill jag ju komma undan så billigt som möjligt men förstår om det kommer kosta omkring 20k eller några tusenlappar över.
Rätta mig gärna om jag har fel här eftersom detta är mer eller mindre en gissning.

Tack för att ni tagit er tid att läsa och jag hoppas ni tar er an denna utmaning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickus:

Hej!
Det har blivit dags för mig att skaffa en ny dator känner jag. Testade Oblivion remastered och även på lägsta inställningarna var FPS ganska låga. Utöver att jag kan vissa begrepp är mitt tekniskt kunnande väldigt begränsat så förklara gärna som om jag vore fem, blir hellre dumförklarad än inte förstår.

För att få bästa möjliga hjälp så vill jag lista behov, krav och pris.

Behov:

• Klara av Oblivion remastered, givetvis. Gärna på högsta prestanda men något lägre är också okej.

• Klara av GTA 6 när det väl kommer till PC. Samma med prestanda här. Vi vet väl i nuläget inte om vilka specifikationer det kommer behöva, men har sett begreppet "framtidssäker" i andra trådar ett par gånger och antar att det passar in i sammanhanget.

• Vill också slippa bygga ihop den själv.

Krav:

• Det viktigaste kravet är chassit där höjden inte får överstiga 43 cm, eftersom hyllan på skrivbordet den står inte är högre än så. Det är en "Fredde" från Ikea om någon blev nyfiken.

• Jag vill även ha startknappen och USB-uttag på framsidan av chassit, inte på ovansidan. Detta gäller främst om höjden på chassit är nära 43 cm, och kan ha överseende om det finns några cm till godo.

Pris:
När det kommer till pris är jag inte helt säker på vad det kan landa på och ni får gärna komma med feedback och synpunkter. Jag tror att en prisklass på mellan 15-20k kan vara rimligt, och då i den högre änden av prisklassen. Självklart vill jag ju komma undan så billigt som möjligt men förstår om det kommer kosta omkring 20k eller några tusenlappar över.
Rätta mig gärna om jag har fel här eftersom detta är mer eller mindre en gissning.

Tack för att ni tagit er tid att läsa och jag hoppas ni tar er an denna utmaning

vilken upplösning pratar vi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Mmm, väldigt viktig fråga

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske?

https://www.inet.se/lista/sG2KA/mickus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Här kommer väl lite av mina otekniska kunskaper in, gissar att det syftar på min skärm? Den är 2560 x 1440

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget! Finns det något jag kan göra för att granska prylarna, så att jag kan ta ett mer utbildat beslut? Såg att Sweclockers skrev om ett testcenter, kan kika där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickus:

Här kommer väl lite av mina otekniska kunskaper in, gissar att det syftar på min skärm? Den är 2560 x 1440

ja och nej, din skärm har upplösningen 1440p men du kan fortf. köra spelen i lägre upplösning, ex. 1080p
jag antar dock att du vill köra spel i 1440p.
Alastors bygge funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickus:

Tack för förslaget! Finns det något jag kan göra för att granska prylarna, så att jag kan ta ett mer utbildat beslut? Såg att Sweclockers skrev om ett testcenter, kan kika där.

Du kan söka efter recensioner på nätet. Inet har även användarrecensioner för komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

ja och nej, din skärm har upplösningen 1440p men du kan fortf. köra spelen i lägre upplösning, ex. 1080p
jag antar dock att du vill köra spel i 1440p.
Alastors bygge funkar

Tack för input!
Kan det bli problem med kylningen? I och med att chassit är så pass kompakt, kan det finnas risk att delarna blir överhettade?
Antar att svaret är att det beror på hur jag använder datorn osv, men tänker generellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickus:

Tack för input!
Kan det bli problem med kylningen? I och med att chassit är så pass kompakt, kan det finnas risk att delarna blir överhettade?
Antar att svaret är att det beror på hur jag använder datorn osv, men tänker generellt

Skulle inte tro det. Chassit har meshfront för bättre luftflöde och dessutom lade jag till två riktigt bra fläktar i mitt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickus:

Tack för input!

om du ska säkra dig för GTA 6 så ska du nog vänta ett par år, ingen vet än hur krävande det kommer bli och om det överhuvudtaget kommer till PC.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hej jag tar utmaningen och jag vill föreslå en gaming dator med walnut trä mesh front för att passa in i den där RPG känslan som Oblivion står för. Valde "Lian Li A3 mATX Svart Valnöt" till chassi som har höjd på 32cm.

La in lite rgb bling i delarna runt moderkortet med monster och draktema. GPUn 5060 ti 16GB har MSIs drak logotyp tydligt på sig, som passar Skyrims tema. Det är en jättebra GPU för entré till gaming PC världen men kanske inte så värt prismässigt för de som uppdaterar från förra gens. Kingstons Fury RAM stickor har också en liten figur som kanske är örn eller dylikt på sig, och AIO coolern ser lite ut som en Oblivion gate om man tittar med ett kreativt öga, eller som en del av en daedric rustning? Bra pris också. Det här chassit låter dig välja glas eller mesh till sidopanelen. Så om du ska se dessa detaljer behövs glaspanel givetvis. Jag tänker att du inte behöver tre fläktar på botten och tak, så valde två där, och en fläkt till baksidan som ska köra ut varm luft. Be Quiet! använder jag själv och är de tystaste fläktarna jag känner till.

På performance sidan valde jag zen 5 CPU AMD Ryzen 5 9600X 3.9 GHz 38MB som bara är 300kr dyrare än 7600X men som ska vara 11% bättre i gaming perf enligt cpu benchmark net, och använder mindre watt. Rätta mig någon om jag har fel men, moderkortet ska kunna få uppdaterat BIOS och använda Zen 5 / AMD 9000 serien.

Till nätaggregat valde jag en platinum klass på 850watt som future proofar om du vill uppgradera till bättre grafikkort senare. Jag själv vill köpa det här nätaggregatet, och en zen 5 CPU så jag dreglar lite nu 😅 Alla delar syns i fotot ha det skoj.