Permalänk
Hedersmedlem

Varför denna iPod-hype?

När nån vill ha köpråd angående mp3-spelare så dyker alltid iPoden upp som förslag, oavsett om den passar trådskaparens lista på krav eller inte.

Vad är det egentligen som gör att iPoddarna har denna fanatiska skara förespråkare? Designen är god, som oftast när det gäller Apple, och priset är väl inte helt fel heller. Men det måste väl vara något mer?

Nackdelen med iPods är som jag ser det främst att man måste använda ett speciellt program för att föra över låtarna, en vanlig filhanterare duger inte. Är vi som tycker att detta är en stor nackdel en väldigt liten minoritet? Förmodligen är vi det är jag rädd..

Ljudet har fått en del kritik vet jag, dock har jag aldrig lyssnat på dem själv. Jag har en kompis med en Shuffle t.ex. som är väldigt missnöjd med ljudet.

Så vad är det som är så enormt bra med iPod som jag uppenbarligen har missat?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Grejjen är att vi som köper iPods blir fanatiska. Det är något zombie-aktigt över dem, nu när jag har min nano är mitt mål att smitta andra att köpa iPods så att de i sin tur kan få andra att köpa. (Notera att vi båda två var noga med litet i och stort P)

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Återuppfinnandet av hjulet?

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Jag gillar iPod eftersom det är en liten spelare med mycket utrymme, designen går ju inte att klaga på heller Sen så gillar jag programmet man för över låtarna med, skitlätt att föra över låtar, såfort man får nya låtar lägger man bara in dem i iTunes och så syncar man iPoden en gång i veckan. Bara att plugga in så sköter sig allting själv, inget pillande. Och ljudkvalitén tycker jag inte man kan klaga på, den är inte alls så dålig som vissa säger...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vad som är så enormt bra med iPod som många missar?
Att den är lättanvänd…
Att den funkar…
Att iTuenes är bra bara man lagt sina principer åt sidan…
Att radio och röstinspelning är ganska lite nytta med…
Att det är bättre med låg lovad batteritid som man får ut med råge, än hög som man aldrig når…
Att ljudet är bra nog med råge för 196/224:or… (men lurarna lite dåliga )
…and on… …and on… …and on…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Re: Varför denna iPod-hype?

För att ge ett lite mer seriöst svar:
Jag hoppade över från PC till Mac i April och köpte en Powerbook i samband med att Tiger lanserades. I Oktober kompletterade jag med en iPod Nano

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
När nån vill ha köpråd angående mp3-spelare så dyker alltid iPoden upp som förslag, oavsett om den passar trådskaparens lista på krav eller inte.

Vad är det egentligen som gör att iPoddarna har denna fanatiska skara förespråkare? Designen är god, som oftast när det gäller Apple, och priset är väl inte helt fel heller. Men det måste väl vara något mer?

Ja, trots att den rymmer ganska så mycket, så är den så simpel att använda. Plugga in den till datorn, och all din musik, dina podcasts, kalender, kontaktlista, bilder syncas direkt, samt att den laddas samtidigt. Sedan när du skall använda den är den också megasimpel, folk förstår direkt hur man använder den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Nackdelen med iPods är som jag ser det främst att man måste använda ett speciellt program för att föra över låtarna, en vanlig filhanterare duger inte. Är vi som tycker att detta är en stor nackdel en väldigt liten minoritet? Förmodligen är vi det är jag rädd..

När jag använde PC gillade jag också att ha koll på mina saker främst genom att strukturera upp det i mappar, t.ex:

Musik/Artist/Album/ .. Bilder/2005-03-17/ .. ...

Men nu när jag använt Mac ett tag har jag upptäckt hur bekvämt det är att sortera upp saker och ting genom metadata, samt hur mycket mer koll man får på saker och ting. På min PC, t.ex. om jag ville få fram en speciell bild, t.ex. en bild på någon teknisk pryl, var det bara att manuellt börja leta i arkivet tills jag hittade vad jag sökte, men på min mac, tack vare all metadata är det bara att bläddra sig fram typ Things/Tekniskt/Apple/Powerbook/ eller om jag kommer ihåg var bilden var tagen kan jag komma åt den genom Places/Europa/Sverige/Göteborg/Lägenheten/ eller om jag kommer ihåg vad det var för kamera som kortet var taget med är det bara att söka igenom systemet efter t.ex. "Canon Powershot A60", så får man fram alla bilder tagna med den kameran inom ett par sekunder, allt tack vare metadata. Och likadant är det i iTunes, man kommer åt all sin musik - direkt! och tack vare metadatan kan man bläddra sig fram till samma låt på flera olika sätt. Det blir så oerhört lätt. Det bara fungerar! Jag har aldrig upplevt att det bara funkar med andra prylar, och det är det som gör mig så oerhört frälst. Och det är därför jag vill rekommendera en iPod, när man väl fattat vitsen, och upptäckt hur bekvämt det är med att låta en "robot" göra arbetet åt en, är det svårt att gå tillbaks till att göra saker och ting manuellt. Säg att du köper en skiva, då räcker det med att stoppa in den i datorn och trycka på import, sedan har du musiken både på datorn samt din iPod, underbart att slippa allt pill. Att iPodden sedan både visar upp en bild på albumet samt visar lyrics är ett trevligt plus.

Sedan tycker jag det verkar jobbigt att prenumerera på podcasts med andra mp3-spelare, med iTunes och en iPod går ju allt automatiskt, så fort det kommer ett nytt avsnitt ligger det på din iPod vid nästa sync, samt att de podcasts du lyssnat på försvinner från iPodden. Dock är det inte så många som har upptäckt podcasts i sverige ännu, men det kommer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Ljudet har fått en del kritik vet jag, dock har jag aldrig lyssnat på dem själv. Jag har en kompis med en Shuffle t.ex. som är väldigt missnöjd med ljudet.

Så vad är det som är så enormt bra med iPod som jag uppenbarligen har missat?

Jag köpte ett par Shure e2c, och jag tycker att det låter bättre när jag lyssnar på musik från Powerbooken än vad det gör när jag lyssnar från iPodden, så jag gissar väl att ljudet då kunde vara bättre. (Tycker dock inte det låter dåligt på något sätt, men Powerbooken blir lite "klarare")

Orkar inte läsa igenom vad jag skrivit just nu för flickvännen har fixat käk, editerar sedan om jag har skrivit något konstigt.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Hedersmedlem

Tack turbonallen för ett seriöst inlägg.

Jag känner igen det där med struktur mha kataloger vs. struktur med metadata. Jag håller mig fortfarande till det första, men jag förstår smidigheten och lockelsen med det sistnämnda. Anledningen till att jag biter mig fast vid "det gamla" är att jag inte vill binda mig till en standard. Iaf inte en standard som är stängd på något sätt.
Jag vill hålla mig ganska "lågnivå" och inte arbeta via en massa virtuella lager och liknande som gör att man helt tappar kontrollen och insikten om tekniken som ligger under.

När jag vill rippa en skiva så startar jag EAC, sätter i skivan och trycker på en knapp så fixas allt. Skivan rippas, kodas till mp3 och hamnar där jag valt att den ska hamna. Samma sak med bilder från digitalkameran; jag kopplar in kameran och startar ett program (Downloader) så flyttas bilderna ner till disk dit jag vill ha dem, varpå programmet stänger ner sig självt.
Så det kan bli enkelt med "vanliga" program oxå men det kräver lite förarbete och rotande i inställningarna, något som jag för min del tycker är positivt eftersom jag då kan få det precis som jag vill ha det. Jag litar helt enkelt inte på att ett program (eller företag) bestämmer t.ex. med vilka inställningar jag vill koda min musik (jag kan själv! ). Jag vill att programmen ska rätta sig efter mig, jag vill inte rätta mig efter vad som erbjuds.

Men jag förstår tjusningen med att bara luta sig tillbaka och lita på att Apple/Microsoft gör jobbet åt en. Speciellt ifall man är ointresserad av tekniken bakom; då har man ju inget att förlora. Men ifall man har kontroll tror jag det är svårt att ge upp den och det känns som man måste kunna lita på företaget. Det känns iofs betydligt tryggare att lita på Apple och Steve Jobs än att lita på Microsoft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Vad som är så enormt bra med iPod som många missar?
Att den är lättanvänd…
Att den funkar…
Att iTuenes är bra bara man lagt sina principer åt sidan…
Att radio och röstinspelning är ganska lite nytta med…
Att det är bättre med låg lovad batteritid som man får ut med råge, än hög som man aldrig når…
Att ljudet är bra nog med råge för 196/224:or… (men lurarna lite dåliga )
…and on… …and on… …and on…

Kan kan inte påstå att min iAudio U2 är svår att använda, jag hanterar den ganska bra med en hand samtidigt som den ligger nere i ena byxfickan. Min gamla MuVo var iofs ännu smidigare på den punkten, men den var betydligt sämre på nästan allt annat.

Alla mp3spelare ska fungera så det känns inte som ett argument för just iPod utan för alla spelare (utom JoS då kanske ).

Det är det där med principerna jag har lite svårt för tyvärr. Jag använder Winamp 5 lite med standardskin. Större än så får inte min musikspelare vara. Jag navigerar i min mp3-samling med Total Commander och styr det mesta därifrån. Jag behöver inte iTunes.

Radio och röstinspelning är ganska meningslösa, det håller jag med om. Speciellt med tanke på att väldigt lite krut läggs på dessa funktioner som då blir väldigt medelmåttiga.

Verklig batteritid är det väsentliga. Visst är det tråkigt att tillverkna i allmänhet ljuger lite på den punkten men just att Apple är ärliga vad gäller batteritid är ingen stor grej imho, bara ett litet plus i kanten för Apple.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Tack turbonallen för ett seriöst inlägg.

Jag känner igen det där med struktur mha kataloger vs. struktur med metadata. Jag håller mig fortfarande till det första, men jag förstår smidigheten och lockelsen med det sistnämnda. Anledningen till att jag biter mig fast vid "det gamla" är att jag inte vill binda mig till en standard. Iaf inte en standard som är stängd på något sätt.

Fast när det gäller iTunes och iPodden är det ju i stort sett enbart mp3-id taggarna som spelar in, och de är ju ganska så standardiserade

Tänk på att det sistnämda inte utesluter det första, bara för att du sorterar upp dina saker i mappstruktur behöver det ju inte betyda att du inte kan sätta metadata på dina filer.

Och om än lite offtopic, lite intressanta saker att tänka på:
Och när det gäller katalogstruktur och metadata: Ta en fil, och platsen som den ligger på, är det metadata som är lagrat i filen eller är katalogstrukturen något som är skilt från filerna? Är det egentligen en bra idé att blanda metadata med metadata?
ex. ~/Bilder/MinBild.jpg - där har vi tre sorters metadata, vi har var filen ligger, vad filen heter, samt vad för typ av fil det är. Trots att det är tre helt skilda data, så är det inte metadata från tre ställen som har slagits samman, utan det är så metadata är lagrat på många system när det gäller just katalogstruktur, filnamn och filtyp. Helt offtopic, men ändå ganska intressant och ger en exempel på gamla dåliga lösningar som lever kvar än idag

edit:
"När jag vill rippa en skiva så startar jag EAC, sätter i skivan och trycker på en knapp så fixas allt. Skivan rippas, kodas till mp3 och hamnar där jag valt att den ska hamna."

Plugins

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Det har ju helt klart blivit en modegrej på senare tiden. Fast nu har jag själv börjat tröttna lite på det avskalade och stilrena som man ser på flera ställen runtomkring sig. Men att folk blint rekommenderar iPod hit och dit kan jag inte förstå. Om man frågar efter en snygg, funktionell och lätthanterlig spelare hade jag förmodligen rekomenderat den direkt. Just folk på Sweclockers söker nog oftast efter fler funktioner och finesser och behovet av en lätthanterlig spelar blir inte lika stort längre.

Sen ligger det nått i det turbonallen säger, alla som har köpt en iPod går in i någon sorts trans som verkar vara väldigt svår att komma ur

Permalänk
Medlem

Ett mycket intressant ämne att diskutera om får jag säga till att börja med eftersom jag har gång på gång undrat samma sak. Detsamma gäller Sony Ericsson om jag ska vara ärlig så att kritisera iPod eller SE är som att begå ett forumsjälvmord bildligt talat.
Men vad är det då som skapar detta? jag har ett par teorier:
När man ser trådarskapare som tex söker en mobil som ska vara vikbar, enkel och med ett pris under tusenlappen och får många rekommendationer om SE W800i så börjar man ju undra.
Jag tror att en av anledningarna faktiskt har med skryt att göra. Man vill inte missa ett ända tillfälle att berätta för omvärlden att man har en nyköpt iPod Nano och därför rekommenderar man den så fort man ser ett ämne som innehåller MP3.

Det ska också nämnas att verken iPod eller SE w800i kan vara dåliga produkter med så många fantaster men det är itne säkert att det är den bästa eller om det finns lika bra produker vilket leder in på min nästa teori.
När man har köpt något som man är väldigt nöjd med så vill man rekomendera alla liknande produkter eftersom man har så god erfarenheter själv, trots att det mycket väl kan finnas bättre produkter på marknaden men man är förblindad av sin egen. Jag gör tex likadant. Efter att ha haft min Meizu X6 ett tag nu där absolut allting har varit bra, från support till produkt så rekomenderar jag den varmt i flera trådar. Dock så är jag noga med att enbart rekomendera den om den motsvarar trådskaparens krav.

Min tredje teori handlar om marknadsföring. iPod eller Apple egentligen, Har här gjort ett strålande jobb i marknadsföringen av spelaren. Dels skapar de ett "habegär" av spelaren men framför allt så vill dem få fram att man inte bara köper spelaren, man köper även en livsstil. Detta gör att man själv kan identifiera sig med spelaren på ett helt annat sätt. Det finns många andra företag som använder samma idé i andra bransher tex Nike gör detta framgångsrikt.

Dessa var mina tre teorier men framförallt tror jag att det är en kobination av de tre som gör att folk rekomenderar iPod i alla mp3trådar.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag skulle säga att det är helheten som är iPoddens styrka. Du får en perfekt designad produkt, med mängder av tillbehör. Till det får du mjukvara som hela tiden utvecklas med användaren som utgångspunkt. Som om inte detta vore nog så har du tillgång till en hel musikbutik några klick bort, där du kan tanka hem det senaste till en någorlunda billig penning.

När man köper en iPod köper man alltså inte bara en produkt, man köper ett helt paket.

Edit: En sak till, har man läst lite MDI så förstår man vilket jävla arbete som måste ligga bakom användargränssnittet. Så från en akademisk synvinkel är produkten en smärre revolution.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med det mesta som sägs av bla turbonallen och xphaze. Priset är väldigt intressant också. iPod Shuffle kostar ca 850:- med 512MB minne. Ärligt talat, finns det någon spelare för ~800kr med design, kvalitet, ljudkvalitet och som är lättsam att använda? Jag kan inte hitta någon iaf.

En iPod nano kostar från 1800:- (studentrabatt) med 2GB minnen. Vad har iRiver, JOS mm i samma prisklass? Jo, 1GB spelare med mycket mindre skärm, absolut inte lika god design med mera.

Den stora iPoden är också väldigt överlägsen, om man ser till att det är en high-end produkt. Den är extremt smidig, skärmen är helt otrolig och den klarar video. Priset? 30GB för 2800kr med studentrabatt. Finns det ens något som är i närheten? Sen får du gravyr gratis och iPoden hemskickad till dit hus med bud.

Tänk sedan att den stora massan inte vet vad FLAC eller LAME är, sitter på Windows/Mac och använder mycket hellre iTunes än explorer för att föra över filer. Integrationen hårdvara/mjukvara är, säga vad man vill om iTunes, världsklass. Allting funkar, som du vill ha det. Inget tjaffs.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det är så många som rekomenderar ipod tror jag är enkel.....Det är många som har en ipod

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Retroid
Anledningen till att det är så många som rekomenderar ipod tror jag är enkel.....Det är många som har en ipod

Duh ... det är det som tråden diskuterar, varför så många har en/gillar iPod

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag köpte en iPod var främst designen och kvalitetskänslan. Sedan tyckte jag att en mini (g2) erbjöd en bra kompromiss mellan lagringsutrymme, storlek och pris som passade det sätt på vilket jag tänkte använda spelaren.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amphion
Ett mycket intressant ämne att diskutera om får jag säga till att börja med eftersom jag har gång på gång undrat samma sak. Detsamma gäller Sony Ericsson om jag ska vara ärlig så att kritisera iPod eller SE är som att begå ett forumsjälvmord bildligt talat...

Om man drar paralleller gör båda företagen riktigt schyssta grejer. Kvalitet framför kvantitet.

Sony Ericsson börjar likna Apple, på den punkten att de släpper ganska få nya/uppdaterade produkter under ett år. Denna strategi för deras marknadsföring bygger upp spänning hos konsumenten. För att ta ett praktiskt exempel, hur många tänker "fasen vad coolt, undra vad den kan göra" när SE/Apple släpper en ny grej? Ganska många skulle jag tro. Byt nu ut SE mot Nokia som just nu har 15 kommande modeller. Inte lika intressant va?

Nog om Sony Ericsson.

iPod, simpel att använda, busenkel att navigera, smidig att överföra låtar till och vacker att titta på. Vad mer kan man begära?

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

jag är nyfrälst poddare

inhandlade iPod nano i oktober och är helnöjd. den är allt ajg nånsin velat ha

jag kan hålla med om att itunes kan vara lite knepigt ibland, men efter tiden så lär man sig mer och mer.

nått som jag tycker är underbart vackert är menysystemet. detta gäller ju alla iPods. är det bara iPod som har ett sådant lätt navigeringssystem? en snubbe hade en creative zen touch och det var nått av det lkurigaste ajg provat på...

svaret till varför det alltid rekommenderas iPOd i alla trådar om mp3 spelare inbillar jag mig beror på detta(saxat från OSkar000s tråd, i vilken vi förövrigt fick lite skäll i av denna tråds skapare ):

Det är den bästa MP3 spelaren ute på marknaden just nu(iPod nano). Och för att få den bästa MP3 spelaren på marknaden kankse man är beredd att uppoffra något krav.

thats my theory

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Den stora iPoden är också väldigt överlägsen, om man ser till att det är en high-end produkt. Den är extremt smidig, skärmen är helt otrolig och den klarar video. Priset? 30GB för 2800kr med studentrabatt. Finns det ens något som är i närheten? Sen får du gravyr gratis och iPoden hemskickad till dit hus med bud.

Iauio X5

Visa signatur

Arch enemy is tha shit!
All Hail Hasselhoff. The hunk of the universe!

Permalänk
Medlem

Jag hänger tyvärr inte med i modetrenderna och därför anser jag inte att iPod är värt pengarna, finns andra bättre (kanske inte lika fina) spelare för samma pris.
Anledningen till att så många har iPod är väl, förutom dess simpelhet, vitheten. Att ha vita hörlurar och en vit spelare i fickan ser tydligen fint och intressant ut.

Jag har aldrig använt en Mac dator, vet därför inte hur en sån funkar, men kan det verkligen bli enklare än Windows? (XP i detta fall).

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Att radio och röstinspelning är ganska lite nytta med...
Att det är bättre med låg lovad batteritid som man får ut med råge, än hög som man aldrig når…

Och att alla iPod-fanatiker lyckas framställa nackdelar som fördelar blir man heller inte klok på...
(Någon får mycket gärna förklara):confused:

Permalänk
Medlem

fåsehär nu, crappy batteritid på min ipod, alltid varit.

annars så är byggkvaliteten schysst, förutom att amn gör illa sig på kanterna som är så vassa (ipod mini).
man kan kräma på med volym, etc etc.

för övrigt så funkar det alldeles prima att föra över låtar med winamp. det finns en massa andra program därute som för över dem med.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Jag har bara en fråga: Varför har de annars så utmärkta iPodsen inte standardiserade kontakter för anslutningen till datorn ??? Jag förstår inte vad de tänkte på. Det jag syftar på är alltså inte att man kopplar in den via usb, utan kontakten som sitter i spelaren.

Ett litet exempel: Polaren var hemma hos mig, hade sin iPod med sig. Jag ville ha lite musik från han, men tyvärr så hade han inte kabeln med sig. Självklart så har jag en massa mini-usb till usb kablar.

Oj ! Jag kom på en sak till. Om man lägger in musik via iTunes så kan man inte lägga in den på en annan dator. Varför ?

Javisst, man kan lägga in den på spelaren utan iTunes (som vanligt), men nejdå då kan man inte spela upp den på spelaren.

Är apple i konspiration med skivbolagen ?

Edit: Ang. batteritider så tycker jag ändå att de flesta spelare håller den lovade batteritiden om man använder den exakt så som de har testat spelaren. Grejen är ju att det är många som inte har förstått detta och kör på med eq, hög volym och hög bitrate osv och sen klagar de på att batterierna tar slut.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Jo, nog är det så att Apple är i konspiration med skivbolagen. Eller, en av förutsättningarna för att skivbolagen har gått med på att sälja sin musik på itunes music store är att det inte går att föra över musik från ipoden till datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
...

Jag har aldrig använt en Mac dator, vet därför inte hur en sån funkar, men kan det verkligen bli enklare än Windows? (XP i detta fall).

Det handlar mer om att vara "mer logisk" än att vara "enklare". Glöm inte vilket företag som först hade ett GUI och vilket som stal idén... (jaja, Apple stal idén också)

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Jag har bara en fråga: Varför har de annars så utmärkta iPodsen inte standardiserade kontakter för anslutningen till datorn ??? Jag förstår inte vad de tänkte på. Det jag syftar på är alltså inte att man kopplar in den via usb, utan kontakten som sitter i spelaren.

Mest för att det finns massa andra signalen i den kontakten (FW, förr, och ljud, ladd, seriell styrning (fjärr), m.m.).
Det här att koppla in en iPod i bilen och styra den från stereon eller ratten hade inte funkat med USB (teoretiskt hade det funkat, men knappast praktiskt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar Oj ! Jag kom på en sak till. Om man lägger in musik via iTunes så kan man inte lägga in den på en annan dator. Varför ?

Jodå, det går utmärkt... ...utan några extra program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar Är apple i konspiration med skivbolagen ?

Skivbolaget Apple och Apple är väl snarare antagonister
Men visst kräver ITMS ett visst mått av tillmötesgående mot skivbolagen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar Edit: Ang. batteritider så tycker jag ändå att de flesta spelare håller den lovade batteritiden om man använder den exakt så som de har testat spelaren. Grejen är ju att det är många som inte har förstått detta och kör på med eq, hög volym och hög bitrate osv och sen klagar de på att batterierna tar slut.

Men visst är det käckare med angivna batteritider som stämmer med så som man gärna använder den?
Men apple hade samma problem förr med vissa batteritillverkare så äldre iPods kan ha varit lite tråkiga som nya...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Jag har upptäckt en otroligt stor nackdel, min mini är så lätt att använda att min morsa, som har stora problem med att använda tvn hemma, har lärt sig att använda den, så nu får jag inte ha den för mig själv

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
Jag hänger tyvärr inte med i modetrenderna och därför anser jag inte att iPod är värt pengarna, finns andra bättre (kanske inte lika fina) spelare för samma pris.
Anledningen till att så många har iPod är väl, förutom dess simpelhet, vitheten. Att ha vita hörlurar och en vit spelare i fickan ser tydligen fint och intressant ut.

Läste du tråden innan du postade? Du får gärna länka till en mp3-spelare under 42 gram med 4gb flashminne och färgskärm för 2 300:- eller mindre, det gör inget om du länkar till en ful. Min iPod är svart, likaså mina lurar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
Jag har aldrig använt en Mac dator, vet därför inte hur en sån funkar, men kan det verkligen bli enklare än Windows? (XP i detta fall).

Det kan bli mycket mycket enklare än windows, ta en titt på Mac OS X till Macintosh t.ex.

Ett snabbt exempel:

För att installera ett program på en mac, drar du programmet till "Applications" - klart!
för att avinstallera ett program på en mac, drar du programmet till papperskorgen - klart!

För att installera ett program i Windows, brukar man först få dubbelklicka på ett installationsprogram, trycka nästa en fem gånger, sedan på ok, sedan är det klart
För att avinstallera är det oftast samma princip, fast man startar ett avinstallationsprogram istället och trycker nästa ett par gånger, sedan är det förhoppningsvis borta - varför krångla till det så?

Eller har du testat sökfunktionen i windows? Säg att du vill hitta en speciell bild genom att söka efter den, då gäller det att du vet vad filen i sig heter, samt att det kan ta flera minuter att få fram vad du letar efter - att jämföra med en mac där du kan söka igenom alla dina diskar på ett par sekunder, samt att sökmotorn söker på bra mycket mer än bara filnamnet för att hitta det du söker.

På en Mac är allt mycket mer konsekvent än vad det är i Windows, t.ex. Ser menyerna till alla program likadana ut, dvs vill du komma åt t.ex. "Preferences" i ett program, hittar du det alltid på samma ställe, oavsett vilket program du använder. Vill du komma åt inställningarna i ett program du aldrig använt förut på en mac, vet du precis var du skall klicka med andra ord, detsamma kan man inte säga om Windows ...

Högerklicka och spara filmen nedan för att få en liten liten inblick i hur Mac OS X ser ut och fungerar:

Mac OS X - h.264-encodad mpeg4 - 27.1 MB
(tryck på mute när musiken blir för irreterande)

ough, det där blev aningen offtopic, men iPodden har inte blivit stor pga dess utseende är väl vad jag ville ha sagt

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Re: Varför denna iPod-hype?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Nackdelen med iPods är som jag ser det främst att man måste använda ett speciellt program för att föra över låtarna, en vanlig filhanterare duger inte. Är vi som tycker att detta är en stor nackdel en väldigt liten minoritet? Förmodligen är vi det är jag rädd..

Där ligger anledningen till att jag inte har en. För jag är en stark filhanterare-anhängare.

Jag är inte så mycket för det dära att bara trycka på EN knapp också har något bestämt och fixat vad du ska lyssna på denna veckan..

Jag tycker MacOSX koncept med att låta datorn ha koll på allt man har, och installera programmen åt en. Men på något sätt så tar det emot ändå. Det liksom bara blir inlaggt, och "musiken finns i iTunes", men var finns det?..

Permalänk

Re: Re: Varför denna iPod-hype?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Där ligger anledningen till att jag inte har en. För jag är en stark filhanterare-anhängare.

Jag är inte så mycket för det dära att bara trycka på EN knapp också har något bestämt och fixat vad du ska lyssna på denna veckan..

Jag tycker MacOSX koncept med att låta datorn ha koll på allt man har, och installera programmen åt en. Men på något sätt så tar det emot ändå. Det liksom bara blir inlaggt, och "musiken finns i iTunes", men var finns det?..

.. Där du placerar din musik på hårddisken?
testa att skapa en playlist i winamp, var är musiken då? Jo på samma ställe som du har lagt musiken på innan
Det iTunes gör är att indexera din musik, och göra den sökbar, iTunes trollar inte bort din musik!

* Som default vill iTunes kopiera musiken till ~/Music/iTunes/ men det är bara att klicka bort en checkbox

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför denna iPod-hype?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Men på något sätt så tar det emot ändå. Det liksom bara blir inlaggt, och "musiken finns i iTunes", men var finns det?..

Där du väljer att spara det, sorterat i något av de alternativa sätt som finns...
Tror inte det är något problem när man väl släppt sin aversion och vågat titta efter hur det funkar egentligen... ...det mesta är nog en mental "vill inte" -grej (plus några som bara klickar "yes to all" och sedan inte vet vad som hänt).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!