Permalänk
Medlem

Msi K8n Neo2 Problem :/

Jag satte igår, till min lillebror, ihop en dator med MSI K8N Neo2 kortet, 1.B var installerat när jag fick det. Övriga komponenter var:

* AMD 3700+ 1MB Cache - San Diego
* 6800GT MSI
* 2x 512 Cprsair VS 2.5
* Samsung 160G S-ATA Disk
* Nec DVD Brännare ND-3550A

Vilket verkar vara standard för de flesta här. Dock valde jag ett Chassi med medföljande PSU; AC Silentium T3 - http://www.arctic-cooling.com/pc_case2.php?idx=76 som har ett 350W PSU.

Jag är inte så jätte haj på att bygga datorer, har bara satt ihop en Shuttle till mig själv innan som funka kalas. Jag gick iaf efter manualen och satte som ni skrivit här S-ATA disken i SATA 3. Minnena Satte jag i 1 och 2. DVDn kopplade jag in med medföljande IDE kabel i den BLÅA IDE porten på moderkortet och den ena enden i läsaren. I PCI slotten längst ner satte jag in ett Trådlöst nätverkskort (3COM). Jag kopplade grafikkort, HD och DVD med "singel" ström sladdar, inga på samma.

Gladligen när jag startade gick allt igång och Minnena stod i BIOS på 2.5-3-3-8 128BIT Dualchannel. Jag ändrade AGP fastwrites till off och ställde in BOOT ordningen med DVD-rom först (DVDN står som IDE master 1 och HDDn som IDE master 5, skall va så?). Minnena stod på T2 och inga aggresiva timings på.

Jag bootade om och datorn startade med ORGINAL Win XP skivan (SP 2). Allt gick bra tills den efter halva installationen frågade efter i386 mappen som inte ens gick att bläddra till... Efter att ha avbrytit 2 gånger fortsatte installationen och slutfördes. Eftersom jag vart misstänksam gjorde jag om installationen direkt, men samma sak inträffade. Så jag tänkte att jag struntar i det tillsvidare. Jag installerar Alla Nforce drivar utom ljudet som jag då tar Realtek, allt ifrån MSIs sida. Dessutom kör jag in Forceware. När jag nu bootar om burken så hänger den sig 2 gånger på BIOS och "Platinum" loggan blir helt pajkor och suddar över hela skärmen. 3e booten går bra tills det ar Win XP ska börja ladda, skärmen är svart i 30 sekunder innan den börjar ladda. Väldigt skumt, 2 andra bootar så hänger den sig vid loggan istället och EN gång kom den in direkt.

Inne I windows iaf har jag installerat MSI Core där temperaturena är jätte fina. men det är med volt osv förstår jag mig inte på ni kanske kan tolka av denna bild?

Dessutom när jag försökte uppdatera till Nvidias senaste Nforce 3 istället så bootar datorn om vid Ethernet drivarnas installation.

Ja så vad är problemet. Jag funderar själv kring booten, det verkar som om den inte kör igång på hårddsiken som win ligger i förens efter +30 sek, kan det vara någon konflikt, skall HDDn vara IDE Master 1? Eller är nätagget verkligen för klent? Har ju så lite i lådan, min shuttles lilla 250W psu klarar ju samma specs.

Känns så skit bara, lovade lillebror att fixa han en speldator så är allt bara k*k. Tänker inte bygga en dator själv igen, men nu måste jag rädda det jag kan...

Mvh Kalle

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem

Har du använt den XP skivan förut? Eftersom att den inte hittar i386.

Stoppa i skivan i en annan dator och kolla om den kan se i386 mappen.Annars är det väl bara att testa med en annan XP skiva.

Vet inte om det hjälper någonting, är inte så haj på OS, men det skadar ju inte att kolla:-)

EDIT: Såg nu att du hade ett 6800GT, har själv ett 6800LE och mitt gamla 250W OEM klarade knappt att driva mitt system, och ett GT bör väl dra ännu mer effekt.

Testa att koppla ur dvdn och kolla om den orkar då, alt stoppa i ett mindre g-kort.

Visa signatur

Opteron 165, DFI Nf4 UltraD, Twinmos BH-5 2*512 2-2-2-5@225, Sapphire X800GTO²@ 540/600 16P,Tagan 2F 530W, Seagate 250GB,Maxtor 200GB, MX1000

Permalänk
Medlem

Jo skivan är orginal och funkar på andra maskiner. Det går att spela på den, så den "funkar" ju. Men något är strul...

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Geeks
SweClockers

*Tråd flyttad*

17A på +12V är absolut i minsta laget. Det vore en god idé att prova något starkare nätaggregat. Kan ingen kompis låna ut något så spring till en butik och snacka dig till ett öppet köp eller liknande.

Kör systemet med minimalt med komponenter. Dvs. plocka bort allt som inte absolut behövs för att starta datorn. Sen är det bara att börja felsöka.

Jag ser att du har en "rundad" IDE-kabel, testa med en annan. Det kan vara så enkelt att den kabeln är sönder. Det samma gäller SATA-kabeln.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ok, tack för hjälper ska testa Kablarna. Att köpa nytt PSU känns så dyrt, det hår ju inte att byta PSU i den här lådan. Men måste jag så köper jag ett nytt PSU+´Chassi, alt. ett nytt moderkort som inte kräver lika mycket ström?

Mvh Kalle

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Avstängd

Re: Msi K8n Neo2 Problem :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lptrp
Jag satte igår, till min lillebror, ihop en dator med MSI K8N Neo2 kortet, 1.B var installerat när jag fick det. Övriga komponenter var:

* AMD 3700+ 1MB Cache - San Diego
* 6800GT MSI
* 2x 512 Cprsair VS 2.5
* Samsung 160G S-ATA Disk
* Nec DVD Brännare ND-3550A

Vilket verkar vara standard för de flesta här. Dock valde jag ett Chassi med medföljande PSU; AC Silentium T3 - http://www.arctic-cooling.com/pc_case2.php?idx=76 som har ett 350W PSU.

Jag är inte så jätte haj på att bygga datorer, har bara satt ihop en Shuttle till mig själv innan som funka kalas. Jag gick iaf efter manualen och satte som ni skrivit här S-ATA disken i SATA 3. Minnena Satte jag i 1 och 2. DVDn kopplade jag in med medföljande IDE kabel i den BLÅA IDE porten på moderkortet och den ena enden i läsaren. I PCI slotten längst ner satte jag in ett Trådlöst nätverkskort (3COM). Jag kopplade grafikkort, HD och DVD med "singel" ström sladdar, inga på samma.

Gladligen när jag startade gick allt igång och Minnena stod i BIOS på 2.5-3-3-8 128BIT Dualchannel. Jag ändrade AGP fastwrites till off och ställde in BOOT ordningen med DVD-rom först (DVDN står som IDE master 1 och HDDn som IDE master 5, skall va så?). Minnena stod på T2 och inga aggresiva timings på.

Jag bootade om och datorn startade med ORGINAL Win XP skivan (SP 2). Allt gick bra tills den efter halva installationen frågade efter i386 mappen som inte ens gick att bläddra till... Efter att ha avbrytit 2 gånger fortsatte installationen och slutfördes. Eftersom jag vart misstänksam gjorde jag om installationen direkt, men samma sak inträffade. Så jag tänkte att jag struntar i det tillsvidare. Jag installerar Alla Nforce drivar utom ljudet som jag då tar Realtek, allt ifrån MSIs sida. Dessutom kör jag in Forceware. När jag nu bootar om burken så hänger den sig 2 gånger på BIOS och "Platinum" loggan blir helt pajkor och suddar över hela skärmen. 3e booten går bra tills det ar Win XP ska börja ladda, skärmen är svart i 30 sekunder innan den börjar ladda. Väldigt skumt, 2 andra bootar så hänger den sig vid loggan istället och EN gång kom den in direkt.

Inne I windows iaf har jag installerat MSI Core där temperaturena är jätte fina. men det är med volt osv förstår jag mig inte på ni kanske kan tolka av denna bild?

http://img455.imageshack.us/img455/5549/core8yb.jpg

Dessutom när jag försökte uppdatera till Nvidias senaste Nforce 3 istället så bootar datorn om vid Ethernet drivarnas installation.

Ja så vad är problemet. Jag funderar själv kring booten, det verkar som om den inte kör igång på hårddsiken som win ligger i förens efter +30 sek, kan det vara någon konflikt, skall HDDn vara IDE Master 1? Eller är nätagget verkligen för klent? Har ju så lite i lådan, min shuttles lilla 250W psu klarar ju samma specs.

http://img381.imageshack.us/img381/7061/namnls4pr.jpg

Känns så skit bara, lovade lillebror att fixa han en speldator så är allt bara k*k. Tänker inte bygga en dator själv igen, men nu måste jag rädda det jag kan...

Mvh Kalle

Tja har samma moderkort som dig o samma problem, du menar alltså att det tar 30 sekunder inan windows logan kommer upp när du startar datorn ? så är det för mig med, har nog INGET med agget o göra.
sen så vart det så där för mig med när jag skulle instalera xp "sätt i win xp2 bblabla" då clearade jag biosen å bytte cd spelare, då gick det iaf o onstalera windows, men som sagt vill du inte vänta i 30 sekunder i booten får du väl köpa nytt moderkort, enda jag kan komma på

Visa signatur

[Amd Athlon64 3200+ 939] [Msi k8n neo2-fx] [Corsair Value 1024DDR(400mhz)] [ Msi 6800GT 256mb 442/1167 ]
[Thermaltake Purepower Butterfly 480W] [Cooler Master Stacker] [Creative Inspire 5.1]

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket. Bra att veta. Slipper jag börja klippsa loss kablar. Men vad har du för nätagg då? 20+´ampere på 12V`?

Edit: var det en NEC DVD du hade problem med?

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem

Avinstallera IDE drivrutin i nforce om du kör SATA disk, hade också samma problem. Så bootar den som än IDE sen, funkade iaf för mig

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 XP6000+ @ K9AGM2-FIH, Corsair 2048 mb DDR2, Geforce 8800GTS 320mb

Permalänk
Medlem

ah tack så mycket ska testa.

Visa signatur

13700k & PS5