Är mitt moderkort och processor matchade?

Permalänk

Är mitt moderkort och processor matchade?

Jag har problem med att förstå om mitt moderkort och processor (och minne) är matchade eller om jag kan få bättre prestande genom att byta moderkortet (vilket jag funderar på att göra av andra skäl).

Processor:
Athlon XP 1800+ (enl CPU-z: stepping 1, family 6, model 8, Ext family 7, Ext model 8, Rev B0)

Moderkort:
MSI KT3 Ultra 2 (VIA KT 333) EDIT: bytte från VIA till MSI

Minne:
2 x 512 MB Apacer PC2700

Just nu kör jag med FSB 133 MHz och ingen överklockning (dvs 1,53 GHz, FSB 133 MHz, 11.5 X). Minnet går på 166.7 MHz.

Enlig vad jag har förstått så har jag en procesor av rev B (korrekt?) vilket innebär att jag skulle kunna köra den med en 166 MHz FSB. Detta verkar det inte som om mitt moderkort klarar av även om jag är osäker då det endast anges som "FSB @ 200/266 MHz" (varför anges FSB i två olika siffror beroende på var man kollar?).

Så om jag byter till ett ASUS A7V880 moderkort så känns det som om det skulle göra det möjligt att köra procesorn med en högre busshastighet (dvs samma som minnet) och dessutom köra minnet dual-channel för ytterligare bättre prestanda.

Tänker jag rätt och isåf, kommer det ge någon prestandaökning att tala om att byta?

Tack för att ni orkar läsa hela inlägget...tacksam för svar.

Visa signatur

/b

Intel Q9400 | Gigabyte GA-EP45-DS3P | 4096MB DDR2 | AMD 4850 512 MB | 2*250GB Seagate

Permalänk
Medlem

Hmm. Ditt moderkort heter antagligen ngt annat, Via kt 333 är väl den krets som anger vilken Fsb du kan ha, och det skall gå att köra 166 med den (2x 166=333 ung.) Du tjänar förmodligen på att byta mobo, men har du råd så köp ett nyare system. Mvh Bogey

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?