Min musik skrivs över!!

Permalänk
Medlem

Min musik skrivs över!!

Har fått stora problem, hoppas någon här kan hjälpa. Mina musikfiler har börjat bete sig konstigt. Vissa går inte längre att spela upp och orsaken ska vara att det är okänt filnamnstilläg på dem. Andra har blivit överskrivna med någon annan artist.

Så exempelvis när jag spelar upp ett album med Green Day så ser allt helt rätt ut, filnamn stämmer osv. Men det man hör är Red hot chili peppers.... inte för att Red hot chili peppers är dåliga på något vis men detta har alltså skett på var annat album i hela min album mapp. Och det är alltså bokstavligt talat, var annat album, Har också upptäckt att det inte enbart är Red hot chili peppers som ersatt orginalen...

Någon som hört om något virus eller liknande som orsakar detta? Vad ska jag göra? Vill verkligen inte bli av med mer musik.....

Visa signatur

Amd Athlon 64 3200+ - 1024mb DDR - ATI 9800pro - 19" CRT - MX510!

Permalänk
Medlem

Låter som om din Master File Table är knäpp. Start -> Kör -> skriv cmd -> skriv chkdsk /r c:

Byt ut c: mot den enhet det gäller.

Permalänk
Medlem

Hmm...lust att förklara lite mer? Kan jag alltså få de låtar som spökar att bli riktiga igen?

Visa signatur

Amd Athlon 64 3200+ - 1024mb DDR - ATI 9800pro - 19" CRT - MX510!

Permalänk
Medlem

Alltså, all din data finns på hårddisken, bara din MFT (filen som innehåller information om vart datan finns på disken) som strular. Kör du chkdsk så ska den förhoppningsvis lagas.

Permalänk
Medlem

Dessvärre fungerade det inte.... Låtarna är fortfarande lika konstiga... Men jag har nu upptäckt att det inte är var annat album som är så, bara i början av listan. Annars verkar det inte finnas något mönster, iaf inte något som jag kan se......

Visa signatur

Amd Athlon 64 3200+ - 1024mb DDR - ATI 9800pro - 19" CRT - MX510!

Permalänk
Medlem

Stod det om det fanns några fel i filsystemet då? Säker på att du använde flaggan /r ? Annars kanske det är virus.

Permalänk
Medlem

Tog en screenshot....

Verkar inte bättre än att det är ett virus....men inget av virus/spyware programmen jag provat hittar något.....

Visa signatur

Amd Athlon 64 3200+ - 1024mb DDR - ATI 9800pro - 19" CRT - MX510!

Permalänk
Medlem

Kollade på MSDN och det står samma över allt. Att man ska köra chkdsk för att laga MFT:n. Har du testat att köra disktillverkarens diagnostikprogram?

Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte..... Hittar inget heller =/

Visa signatur

Amd Athlon 64 3200+ - 1024mb DDR - ATI 9800pro - 19" CRT - MX510!

Permalänk
Medlem

ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Fels%F6kning/Ultimate%20Boot%20... Ladda hem, packa upp, bränn ut, boota från skivan, starta diagnostikprogramet.

Permalänk
Medlem

Detta händer mig också om jag har haft igång en jättestor spelningslista i mediaplayer länge.
För mig räcker det med att ladda om playlisten eller starta om mediaplayer för att det ska fixa sig.

Permalänk
Medlem

Men detta är inte i media player, det är överallt. Har provat både winamp och media player men det är lika överallt.

Visa signatur

Amd Athlon 64 3200+ - 1024mb DDR - ATI 9800pro - 19" CRT - MX510!

Permalänk
Medlem

jag har låtar som går i varandra mitt i tex en låt så börjar en annan i den låtens fil helskumt, ska testa chkdisk o se om det hjälper mig

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Joo så är det för mig också... När man börjar spela upp filen så börjar den mitt i en låt och när man kommit till mitten av låten (enligt mediaplayer) så byter den låt....

Visa signatur

Amd Athlon 64 3200+ - 1024mb DDR - ATI 9800pro - 19" CRT - MX510!

Permalänk
Medlem

exact så e det på mig med!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Aka_The_Barf: Hur länge har du haft dessa problem?

Visa signatur

Amd Athlon 64 3200+ - 1024mb DDR - ATI 9800pro - 19" CRT - MX510!

Permalänk
Medlem

http://support.microsoft.com/KB/814129

Inte de symptomen ni har riktigt men man vet aldrig, kanske fixar annat också. Letar vidare så länge

Permalänk
Medlem

det började för ett tag sedan fast bara på min 500GB hårddisk, kanske är för många filer i en mapp (500st) ska pröva att dela upp dom i olika mappar sen o se om det hjälper

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Hej!

Testa detta:

Start -> Kör -> skriv cmd -> skriv x: [ENTER] -> chkdsk /f [ENTER]
Byt ut x mot den hårddisken musiken ligger på.

Om den frågar om du vill tvinga fram en demontering, svara N (nej)
Om den frågar om du vill köra chkdsk nästa gång systemet startas om, svara J (ja)

Starta sedan om datorn... Detta funkar alltid för mig när min dator spökar!

/ZeroCool

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z€r0(0o|_
Hej!

Testa detta:

Start -> Kör -> skriv cmd -> skriv x: [ENTER] -> chkdsk /f [ENTER]
Byt ut x mot den hårddisken musiken ligger på.

Om den frågar om du vill tvinga fram en demontering, svara N (nej)
Om den frågar om du vill köra chkdsk nästa gång systemet startas om, svara J (ja)

Starta sedan om datorn... Detta funkar alltid för mig när min dator spökar!

/ZeroCool

Om du tar dig tid till att läsa hela tråden nästa gång så kanske du ser att det redan har testats.

Permalänk

deus:
1. Jag visste inte att /r och /f var samma sak.
2. Jag visste inte att tvinga fram demontering och att inte göra det var samma sak...

Men sorry då!

/ZeroCool

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem

Deus: Jag har faktiskt de problemet också, grejjen är att jag kör mediaplayer 10 och den där fixen är dessvärre bara till 9 series =/

Har försökt boota med bootskiva nu men datorjäveln vägrar. Jag får bara fram en varning om att "line A20" redan finns eller nått sånt.

Hittade sedan på dignostik verktyg för min hårddisk från Samsung som jag sedan försökte boota med. Denna gång med bootdiskett. Då står det ungefär "ta bort alla flyttbara enheter och tryck på en knapp för omstart".

Försökte på diverse olika sätt med detta. Inaktiverade alla minneskortsläsare och externa enheter så som webcam. Fortfarande samma meddelande på skärmen. Började då koppla ur DVD läsare och när jag kopplade ur både brännare och läsare vägrade diskettenheten ge någon respons på disketten alls. Den bootade alltså som vanligt. När jag sedan stoppade i läsare eller brännare igen (har provat båda) får jag samma felmeddelande.

Börjar bli skogstokig på detta nu...
Vad faan är det för fel på burken egentligen?!

Visa signatur

Amd Athlon 64 3200+ - 1024mb DDR - ATI 9800pro - 19" CRT - MX510!

Permalänk
Medlem

Det fanns ett virus i nått DVD-copy-program.. Kommer inte ihåg vilket program det var.. Inget från nån seriös release-grupp, nått som såg ut som ett hemma-hack.
Läs mer här:
http://www.governmentsecurity.org/archive/t15642.html
/M

Visa signatur

-=BzZzT=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z€r0(0o|_
deus:
1. Jag visste inte att /r och /f var samma sak.
2. Jag visste inte att tvinga fram demontering och att inte göra det var samma sak...

Men sorry då!

/ZeroCool

/r innefattar /f. Det var så jag menade.