Program för att överblicka hårddisken?

Permalänk

Program för att överblicka hårddisken?

Hej. Jag är ute efter nån typ av program som ger bra information om vad man har på hårddisken, var mappar m.m. ligger men framförallt - hur stora mappar och filer är (till exempel i form av ett diagram/annan tydlig sammanfattning, så man ser hur stor del av hårddiskutrymmet en viss mapp tar upp).

Anledningen till att jag frågar, är att jag på min laptop har en Windows XP-partition på 10 GB. Jag använder både CCleaner och TuneUp 2006 för att ta bort onödiga filer. Efter ett tag, trots att jag inte har speciellt mycket "eget" material på disken (som film, musik osv), så är disken helt plötsligt full - utan att jag förstår var alla gigabyte tagit vägen.

Jag behöver alltså ett program som gör att man snabbt kan se var problemen finns, så man enkelt kan hitta vad som tar för mycket plats på disken. Så det jag mer exakt letar efter är helt enkelt
--> ett program som snabbt visar var allt diskutrymme egentligen tar vägen!

Skulle bli riktigt glad om någon har ett tips på ett program som gör något liknande (eller på annat sätt löser mitt problem)

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem

Har du någon Norton-programvara installerad?

Permalänk

(också nån som är uppe så här innan gryningen )

Nej, det har jag inte, kör på Sygate Personal Firewall och Nod32 för hela slanten.

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem

Okej. Hm kolla vilka mappar som tar upp utrymme då, högerklicka och ta egenskaper.

Permalänk

... Enormt vettigt svar - tack för att du lär mig hur man kollar egenskaper på en mapp, men det var inte det jag eftersökte. Det var liksom det som var meningen med ett liknande program : för att slippa göra exakt det du föreslår på hundratals mappar, och istället på en gång få en [k]bra[/k] överblick om vad man har på disken och hur mycket plats det tar upp.

Om någon med hjälp av mitt första inlägg förstår vad jag letar efter/behöver, tipsa gärna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hundratals? .... Du kollar först i roten, där kan du inte ha mer än ett par mappar, jag har tre. Antagligen ligger filerna i Documents and settings. Är du smart så blir det knappast hundratals mappar.

Permalänk
Medlem

Vilka svar du har fått heheheh.
Programet TreeSize är nog dock vad du behöver? Då får man en översyn på hur mycket data katalogerna innehåller
http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majster
Vilka svar du har fått heheheh.
Programet TreeSize är nog dock vad du behöver? Då får man en översyn på hur mycket data katalogerna innehåller
http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml

Hehe, ja fy fan... Men det är sånt man får räkna med, tyvärr.

Majster och Miiix: Stort tack. Ska prova båda och se vilket som passar bäst (TreeSize verkar riktigt trevligt). Tackar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*Raderat av xphaze*

Permalänk
Medlem

ok att han var lite spydig, men oj anger management?

jag tror också att treesize är det bästa för ändamålet

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Windirstat är bäst.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk

Tack för ännu fler bra svar WindirStat såg nästan ännu trevligare ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric

jag tror också att treesize är det bästa för ändamålet

Med den meningen fattar jag ingenting - jag har inte angivit någon till nånting? Ser nu att deus har skrivit något som blivit borttaget, hann inte läsa det, bryr mig inte, men jag är inte ansvarig för att det är borttaget.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
[...]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av doppelganger
[...]
Med den meningen fattar jag ingenting - jag har inte angivit någon till nånting?[...]

Inte svenska ordet anger (form av ange) utan engelska, anger - ilska, vrede Så anger management något i stil med "vredeshantering" och jag antar symetric syftade på deus inlägg som blev borttaget (vet inte själv vad som stod).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Inte svenska ordet anger (form av ange) utan engelska, anger - ilska, vrede Så anger management något i stil med "vredeshantering" och jag antar symetric syftade på deus inlägg som blev borttaget (vet inte själv vad som stod).

Haha, jaha. Jo, nu blev det ju ganska mycket klarare (himla rolig film för övrigt).

Visa signatur

Permalänk

En polare har skrivit ett program som nog kan passa dig.

Dreyeve
http://www.chromecode.com/downloads/

Visa signatur

Please place the Weighted Storage Cube on the Fifteen Hundred Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan_s
En polare har skrivit ett program som nog kan passa dig.

Dreyeve
http://www.chromecode.com/downloads/

(bättre sent svar än aldrig)

Tack Det såg bra ut, inte så grafiskt, men helt klart trevligt!

Edit: Tyvärr kunde inte jag öppna .exe-filen :S

Visa signatur