Permalänk

Gainward 7800GTX konding

Ok har ett Gainward 7800gtx GS som jag fått gratis men problemet är att en konding är borta har en bild här. Min fråga till er kunniga elektronik experter är: vad är det för konding/motstånd och går det att fixxa?

Antar att det inte är så enkelt att ta reda på exakt vad det är för konding/motstånd men snälla gör ett försök för jag har ingen aning men vill verkligen ha igång kortet.

ps: jag vet att bilden är suddig men det är det bästa jag lyckades få till med en kass kamera, längst ner till höger sitter kondingen

Bilden:

Permalänk

Om du försöker läsa på de andra kondensatorerna så borde du kunna få reda på vilken som ska sitta där (värden osv alltså) OM det ska sitta en likadan där. Annars kolla på ett likadant kort och läs vad som står på den, sedan beställer du en kondensator på elfa.se med rätt värden och monterar. Montering borde inte va så svår om man kan lista ut - och + polerna. Långa bener på konden är + har jag för mig. När du klarat av detta har du ett 7800gtx som förhoppningsvis fungerar för -100 kr

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _GaNgStEr
Om du försöker läsa på de andra kondensatorerna så borde du kunna få reda på vilken som ska sitta där (värden osv alltså) OM det ska sitta en likadan där. Annars kolla på ett likadant kort och läs vad som står på den, sedan beställer du en kondensator på elfa.se med rätt värden och monterar. Montering borde inte va så svår om man kan lista ut - och + polerna. Långa bener på konden är + har jag för mig. När du klarat av detta har du ett 7800gtx som förhoppningsvis fungerar för -100 kr

jo fast problemet är att dom är helt omärkta

Permalänk
Medlem

kan du inte prova mäta med ett multimeter på den andra kondingen..på bägge benen....då får du fram resistansen

Visa signatur

AMD64 3200+2,2ghz | PC3200 512mb | Gefore 6800LE 16/6@414/918Mhz | 3dmarko3:12381 |ABIT NF8 | 2st seagate barracuda | NEC 4550 DVD | Zalman VF700-cu & Zalman CNPS7000B-ALCU

Permalänk

Släng iväg ett mail med bild till tillverkare? kanske kan gå?

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem

Ja försök fixa? 7800GTX är väl inte speciellt billiga?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Ja försök fixa? 7800GTX är väl inte speciellt billiga?

jo precis men funderar på att lämna in det till någon elektronikreparatör å betala 500kr menar det är ju trots allt ett 7800gtx gs för 500kr isåfall

Permalänk
Medlem

Bör du inte kunna be någon som har ett Gainward 7800GTX GS kolla vad det står på den kondingen?

För det bör ju vara samma "styrka" på kodingen så länge det är samma revision på kortet. Eller?

Annars kan du ju höra med Gainward eller en butik fall du kan skicka in det på reparation och få det lagat av någon som har kompetensen.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

fick du ett 7800gtx gratis?? omg var fick du de? av vem ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robe90
fick du ett 7800gtx gratis?? omg var fick du de? av vem ?

Av en rik snubbe (polares kompis) detta kortet hade han tappat i backen och tänkte slänga.
Så jag var snabbt framme och bad om att få kortet istället för att han skulle slänga det.

Permalänk

Det måste ju gå att lämna in kortet där han köpte det. Du får det ju säkert inte som garanti jobb men det måste ju lätt vara värt 1500 för din del efter som du fått kortet gratis.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

kolla med dom på techsweden.org har för mig att dom har hållt på o voltmodda några sådana på DH. dom kanske kan hjälpa

Permalänk

Är inte det där ett motstånd??? Jag har iaf lagat ett moderkort med blyertspenna när en likadan gick sönder... Jag testade om det startade med blyerts, sen efter det så "målade" jag på med sån silverfärg som man lagar bakrutan med. Tilläggas ska ju att jag it ebrydde mig särskillt om det eftersom det legat några år och skulle kastas, så jag tänkte att dett ju inte kan skada. Lever än idag...

Testa mät mellan dom som är bredvid hur många ohm dom är på och testa kasta på ett likvärdigt, även om det är större rent fysiskt.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stinky
kolla med dom på techsweden.org har för mig att dom har hållt på o voltmodda några sådana på DH. dom kanske kan hjälpa

Slängde precis in en tråd på techsweden, får se om dom kan hjälpa mig, tack för tipset

Permalänk
Medlem

Lämna inte in grafikkortet till en elektronikfirma, du vet ju omöjligt om det är något mer än bara den där som tog skada vid fallet.

Permalänk
Medlem

som det ser ut på märkningen på kortet så står där C??? (ser inte siffran). I så fall är det en kondensator...

men om det inte står något på någon av dom kan det vara jobbigt att byta den... och det kräver ganska mycket kunnande att byta en ytmonterad komponent... skulle nog vara värt dom 500:- om man inte vet vad man sysslar med. det är ju trots allt billigare än att köpa ett nytt.

Visa signatur

System:
Intel E4400, 4096Mb DDR2 RAM, 4x HDD tot: ~1100GB, Geforce 8800 GTS 640MB, NEC DVD Writer
Bärbar: Dell Inspiron 2200
System idag: Core i7 6700k, 2xGTX1080 SLI, 16GB RAM, SSD, HDD, m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjertis
som det ser ut på märkningen på kortet så står där C??? (ser inte siffran). I så fall är det en kondensator...

men om det inte står något på någon av dom kan det vara jobbigt att byta den... och det kräver ganska mycket kunnande att byta en ytmonterad komponent... skulle nog vara värt dom 500:- om man inte vet vad man sysslar med. det är ju trots allt billigare än att köpa ett nytt.

precis, 500 är inte mycket för ett 7800gtx gs det står C5013 vid den trasiga kondingen och C321 längst till vänster om alla fyra och C319 precis ovanför C321 men det verkar snarare vara platsindikeringar än vad det är för kondensator. Fan va skummt att dom inte har uppmärkta kondensatorer

Permalänk
Medlem

annars kan du sälja det till mig om du inte orkar krångla

Visa signatur

[Speldator - Vattenkyld] A64 3700+ @ 2,75Ghz, LP NF4 Ultra-DR, Crucial HyperX 500Mhz@550Mhz 2048MB RAM, 7800GTX@500/1350, Raptor 2*36GB
[Laptop] AMD64 3000+, 512MB RAM, 60GB HDD, GF4 420 32Mb, 15,4" TFT
[Server] Cel 2,4Ghz, 512MB minne, 370GB + 3 datorer till :)

Permalänk
Medlem

Re: Gainward 7800GTX konding

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr*Spintronic
Ok har ett Gainward 7800gtx GS som jag fått gratis men problemet är att en konding är borta har en bild här. Min fråga till er kunniga elektronik experter är: vad är det för konding/motstånd och går det att fixxa?

Antar att det inte är så enkelt att ta reda på exakt vad det är för konding/motstånd men snälla gör ett försök för jag har ingen aning men vill verkligen ha igång kortet.

ps: jag vet att bilden är suddig men det är det bästa jag lyckades få till med en kass kamera, längst ner till höger sitter kondingen

Bilden:
http://uppit.com/image/5586870.jpg

Mitt GTX ser lika dant ut?? Det ska inte sitta någon kondensator där....

Visa signatur

[Lian-LI 2100B] [AMD X2 4800(10x280)] [G.Skill 2x1024Mb 4000 Black Edition] [väntar på Gainward 7900 GTX 512, just nu MSI 7800 GTX] [ASUS A8N SLI-Premium] [2405FPW] [X-Fi Platinum] [Super PI 30.6 sek] [3Dmark06 5086 p]

Permalänk
Medlem

SupraTT: kolla på den nedre raden av motstånd (måste det väl vara?) så ser du att den sista fattas..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

hur går det!? har du kommit fram till nå? jag kan riva ur ett av mina kort annars och titta om de står nå!!

Visa signatur

|dfistreet.com||techsweden.org||xtremesystems.com|

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_050819_gainward...

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

får du ingen bild alls med kortet eller?
Ska ju tydligen inte vara en kondensator där ens.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
SupraTT: kolla på den nedre raden av motstånd (måste det väl vara?) så ser du att den sista fattas..

Det är inget som fattas... det ser bara ut som det! sitter en klisterlapp över som jag inte kan se vad det står på.

Visa signatur

[Lian-LI 2100B] [AMD X2 4800(10x280)] [G.Skill 2x1024Mb 4000 Black Edition] [väntar på Gainward 7900 GTX 512, just nu MSI 7800 GTX] [ASUS A8N SLI-Premium] [2405FPW] [X-Fi Platinum] [Super PI 30.6 sek] [3Dmark06 5086 p]

Permalänk
Medlem

kan ni ta o kolla lite nogrannare och hjälpa trådskaparen?

http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/graffe.jpg

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Du har inte tagit kontakt med grafikkorts tillvärkaren ?

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk

bästa är nog att löda bort en av de som sitter
bredvid, med största sannolikhet är det samma
typ av komponent, sen mäta upp den och
leta efter en ersättare på elfa.

btw det är inte speciellt svårt att löda ytmonterat,
iaf inte när det endast är 2 kontakt punkter!

se bara till att ha en ganska fin spets och va försiktig
med att värma för mycket eller för lite och bända för
då kan padarna lossna och det är mindre kul.

Permalänk
Medlem

Det där är med största säkerhet ett motstånd, inte en kondensator.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att det är en kondensator, då kondensatorer markeras med "Cxxx" och resistorer markeras med "Rxxx".

Det är mycket riktigt att det är platsindikeringar på kretskortet, just för att det ska bli lättare att hitta dem på kretskortets kopplingsschema.

Visa signatur

Datamaskin

Permalänk

HEJ!!
vill du sälja kortet till mig?
kan du skicka ett svarr el ?

Visa signatur

HEJ!:D