hur skappa en boot floppy till OpenBSD?

Permalänk
Medlem

hur skappa en boot floppy till OpenBSD?

Som topic lyder hur gör jag?

för att förtydliga lite så har jag följande problem. skulle idag installera openbsd på en gammal dell optiplex 166mhz 64mb ram och 2gb hdd dock så har hdd controlen på moderkortet fått någon sjukdom då den inte kan boota någon disk. Inte heller går det att boota med cd så det är floppy som gäller missupfatta mig inte nu jag kan installera OpenBSD medhjälp av att boota från floppy men när installationen är klar och jag bootar om så kan jag inte starta systemet. så jag behöver alltså sen floppy disk som kan boota mitt system åt mig. Min fråga är då hur gör jag en sådan vad behövs osv då jag aldrig gjort någon boot disk själv tidigare så skulle jag upskatta att ni beskriver utförligt eller om det finns att hämnta någon stans fast jag missat det.

sen om någon undrar så sak den aggera firewall med pf och min gamla firewall ska va www och mail på dmz. et är också anledningen till att jag byter

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Permalänk
Medlem

Kollat bootordningen i bios ?
Eller så är bootsektorn på disken kass ?

Kolla även om bios har skrivskydd på bootsektorn..

/ett par tips

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Karaff : Borde inte installationsprogrammet klaga om det inte kan skriva till bootsektorn på disken?

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

Iofs.
Men det kanske missats att sätta den skapade partitionen som startbar ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

hmm glömde kanske säga att jag har kollat bios ett x antal gånger :/ och fixat med jumprar och annat roligt tyvärr dock inget kul resultat :/ ska prova med Gag nu dock hoppas det funkar bättre.

Gag funkade dessvärre inte :/ får meddelandet att moderkortets hdd kontroler inte fungerar men jag har kunnat boota på det innan :/ tror ni att det kommer till att fungera med någon sorts boot disk??

Permalänk
Medlem

Låter som kontrollern gett upp i mina öron..

Men vadå, en så dator får man gratis eller för en femtiolapp ändå, skaffa en annan bara.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.