Bytte kylpasta, nu är den fläktarna på mer?!

Permalänk

Bytte kylpasta, nu är den fläktarna på mer?!

Bytt igår kylpasta på min laptop. Jag vet att jag gjorde rätt. Jag tog bort den gamla förstelnade massan, gjorde rent med t-röd. Sen kletade jag på ett tunt lager arctic silver 5. Sen satte jag ihop den. Men nu är fläktarna på mer!? Ska den stelna eller nåt?

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

Låter ju som nåt gått galet... Kolla en gång till för säkerhets skull att alla delar som blir varma har bra kontakt med kylflänsarna..

Permalänk

Kylflänsarna har blivit varmare pga av bättre Överföring från kärnan

Permalänk
Medlem

Kolla om det stämmer som DetRosaM0lnet säger genom att kolla på CPUtempen.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DetRosaM0lnet
Kylflänsarna har blivit varmare pga av bättre Överföring från kärnan

Om fläkten styrs från en tempsensor på moderkortet så är de en knasig teori,
Men om de är en tempsensor på fläkten/kylflänsen så skulle de va troligt,
Men då skulle kylflänsen knappt gjort nån nytta innan för så mkt skiljer de inte.

Troligen är de ett monteringsfel,

Permalänk
Medlem

Du gjorde inte rätt om du gjorde rent med T-röd, borde dock vara en marginell skillnad. Kemiskt ren bensin eller kemiskt ren aceton skall det vara.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
Du gjorde inte rätt om du gjorde rent med T-röd, borde dock vara en marginell skillnad. Kemiskt ren bensin eller kemiskt ren aceton skall det vara.

T-röd funkar prima, ser ingen anledning till att ta till något starkare,
Har alltid kört med t-röd.

Permalänk

Har också alltid kört med etanol...

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnit

Permalänk

OTemperatur sensorn sitter på fläktarna. Vad händer om man nu har tagit för mucket kylpasta? Hur mycket ska man ha?

Fläktarna stängde precis av sig. CPU'ns temp ligger alltid på runt 59c och konstigt nog tycker jag att temnpen på cpu o graffe bara sänkt sig typ 2-3C...

Nu satte dem på sig igen...

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
T-röd funkar prima, ser ingen anledning till att ta till något starkare,
Har alltid kört med t-röd.

Nej det behövs inte något starkare men T-röd lämnar efter sig en tunnnnn hinna, vilket inte kemiskt ren bensin t.ex. gör. Men som sagt skillnaden bör vara ytterst marginell.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Avstängd

Min "teori" är att trådskaparen är offer för självbedrägeri, något vi alla råkar ut för ibland. Har man inte exakt klockat (i betydelsen "mäta tid", alltså) av- och påslag av fläkten över en tid, så är det lätt hänt att man tycker sig få en (positiv eller negativ) effekt som man sedan "grundmurar" med självuppfyllande observation.

Annars så är DetRosaM0lnets förslag inte alls dumt. Ju varmare fläns, desto bätte. Då vet man att värmeöverföringen fungerar bra. En sval fläns är inte det samma som effektiv kylning - snarare tvärt om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DetRosaM0lnet
Kylflänsarna har blivit varmare pga av bättre Överföring från kärnan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry

Om fläkten styrs från en tempsensor på moderkortet så är de en knasig teori,
Men om de är en tempsensor på fläkten så skulle de va troligt,
Men då skulle kylflänsen knappt gjort nån nytta innan för så mkt skiljer de inte.

Troligen är de ett monteringsfel,

Detta är också en, av några, mycket bra invändningar mot föreslagen effekt. Visseligen sitter den antagligen en temperatursensor under processorn på moderkortet, men det är inte sagt att denna styr fläktarna. Det hade varit för enkelt och självklart för en ingenör att värmekällan styr fläktpådraget. Min erfarenhet är att det inte är så, tyvärr.

Det finns en som kan berätta mer, och denne är trådskaparen. Han kan berätta hur många sladdar som fläkten använder, och var det ser ut att finnas sensorer. De bärbara jag tittat närmare på har oftast en temperatursensor monterad i eller "på" själva flänsen. Är det så, är allt i sin ordning, och DeRosaM0lnet har helt rätt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Om fläkten styrs från en tempsensor på moderkortet så är de en knasig teori,
Men om de är en tempsensor på fläkten så skulle de va troligt,
Men då skulle kylflänsen knappt gjort nån nytta innan för så mkt skiljer de inte.

Troligen är de ett monteringsfel,

Här kommer lite mer info.

Det är två flätar. Rätt små. Sensorn sitter på fläktarna ser det ut som (små rinda saker med sladd till fläkten med krympslangslikande runtom). Vardera flät har 2 sladdar som går till moderkrtet.

http://www.portables.co.uk/acatalog/med_hs-i2500-i8000-i8100-...
En bild på kylflänsen

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT: Gjorde om allt. Sne så låter jag den start igen. Då är den uppe i 50C!!!???

Jag börjar tor att det är speedfan och hardwaremonitor som har fel. För om jag startar speedfan först så drar den på fläktarna 51% o säger att cpun är 55. Sne under ca 2 minuter. Räknar den ner från 55C(cpu) till 37C. Sen börjar cyceln om. Likadant fast med andra temps i hardware monitor.
Noter att fläktarna går i 51% under hela denna period.

Så tror ni med att det är programmen som är fel? Verkar ju vara så...

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk

Beror ju på vars Sensorn sitter Om min teori stämmer eller inte :)som sagt kolla din cpu temp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DetRosaM0lnet
Beror ju på vars Sensorn sitter Om min teori stämmer eller inte :)som sagt kolla din cpu temp

Jo de tycker jag oxå, men de verakr inte som MBY håller med om det? :S

Permalänk

Nä om den snurrar snabbare när flänsen är varmare så är det inte Moderkakan som styr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DetRosaM0lnet
Nä om den snurrar snabbare när flänsen är varmare så är det inte Moderkakan som styr

Men om de är moderkortet som styr, så kan de ju va så att kylflänsen har dålig kontakt, och då "måste" fläkten veva mer för att försöka kyla av,

Permalänk

Jag gjorde om hela processen igår kväll. Får nu betydligt lägre temps. När jag sitter och surfar och lyssnar på musik mm så liger cpun mella 49C till 51C.
I skrivande stund liger den på 47C.

Är det ok?

Kom precis att tänka på att min värmefläkt jag har i rummet blåser på mig vid datorn, det kan ju också bidra till högre temps, eller?

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

hmm en värmefläkt är ju inte gjord för att ge högre temps så din teori spricker tyvärr.

Tänk själv!!

Visa signatur

ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos

Permalänk

Men alås den värmer luften sen blåser den ut den.

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Men om de är moderkortet som styr, så kan de ju va så att kylflänsen har dålig kontakt, och då "måste" fläkten veva mer för att försöka kyla av,

Aaa så kan det också vara:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av derfla
hmm en värmefläkt är ju inte gjord för att ge högre temps så din teori spricker tyvärr.

Tänk själv!!

en värmefläkt är till för att värma upp rum ju....

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry

Jo de tycker jag oxå, men de verakr inte som MBY håller med om det? :S

Att det beror på var sensorn sitter? Jo, det håller jag visst med om. Är jag missförstådd?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Att det beror på var sensorn sitter? Jo, det håller jag visst med om. Är jag missförstådd?

Vet inte, kanske missförstog dig lite. eller så missförstog du mig