Permalänk
Medlem

7800GT - Ljudnivå?!

Hej!

Tänkte köpa ett 7800GT men är lite orolig för ljudnivån. Den dator jag bygger nu skall vara TYST eftersom min nuvarande mest kan liknas med damsugaren i ljudnivå!

Finns det något bra alternativ till 7800GT annars som är tyst? Jag spelar inte så värst krävande spel i dagsläget, mest lite CS. Men det är ju och andra sidan p.g.a. att min nuvarande burk inte orkar att dra runt så mycket mer...

Förslag på tysta 7800GT eller andra kort?

(3500:- för ett 7800GT är det verkligen ett bra pris?)

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

7800GT är väl inte så högljud, beror väl på vilken fläkt du har, eller borde jag inte tala ut om det ?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Re: 7800GT - Ljudnivå?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Hej!

Tänkte köpa ett 7800GT men är lite orolig för ljudnivån. Den dator jag bygger nu skall vara TYST eftersom min nuvarande mest kan liknas med damsugaren i ljudnivå!

Finns det något bra alternativ till 7800GT annars som är tyst? Jag spelar inte så värst krävande spel i dagsläget, mest lite CS. Men det är ju och andra sidan p.g.a. att min nuvarande burk inte orkar att dra runt så mycket mer...

Förslag på tysta 7800GT eller andra kort?

(3500:- för ett 7800GT är det verkligen ett bra pris?)

Ljudnivån på mitt MSI 7800GT var av modell handdammsugare, men det åtgärdades snabbt med en Zalman VF700-Cu kylare. Nu är det underbart tyst.

3500kr för ett 7800GT är ett rätt så bra pris, går nog att hitta någon hundring billigare om man letar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att mitt POV 7800gt lät rätt så mycket, men jag löste det genom att koppla fläkten till 5v istället för 12v, tempsen i fullload blir då 63grader och det duger rätt så bra.

Permalänk

Re: Re: 7800GT - Ljudnivå?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Ljudnivån på mitt MSI 7800GT var av modell handdammsugare, men det åtgärdades snabbt med en Zalman VF700-Cu kylare. Nu är det underbart tyst.

3500kr för ett 7800GT är ett rätt så bra pris, går nog att hitta någon hundring billigare om man letar.

Håller med att Zalman VF700-Cu kylare är bra, monterade den igår på mitt gainward 7800Gt och vilken skillnad i ljudnivå det blev sjukt skönt.

Permalänk
Medlem

Jag hopppas verkligen att inte den här tråden blir 10 sidor tjafsande om vad som är tyst och inte... men här är min uppfattning: Vid tomgång (windows osv) så är det ACCEPTABEL ljudnivå, tystare finns såklart. Men vid spel så kan det liknas vid en minidammsugare, alltså ganska mycket.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Med rivatuner kan du själv ställa in fläkthastigheten, jag har ställt ned den på 25% och den är i princip ohörbar, bara ett litet viskande. I spel går den upp till 43% och då låter den lite mer, men inte störande på något sätt och det går att köra den på lägre varv då också om man vill.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med GT. men mitt GTX har referenskylning vad jag vet. Ett Gainward 7800GTX GS (470/1300). Jag hör det inte ens i vanligt bruk. Det är helt knäpptyst. Inte ens om jag drar ur alla hårddiskar och klipper CPU-fläkten hör jag den. När den startar (datorn) hör man kortet varva upp i nån sekund, sen blir det knäpptst. Mitt ligger på ca 55 idle och 70-80 nånting load. Jag har dålig cirkulation i chassit.
Jag kan säga såhär, både nvsilencer och vf-7000 låter betydligt mer än mitt kort. Jäkligt skumt måste jag säga (och ja, fläkten snurrar ). Nvidia lyckades bara bra med kylningen kanske?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Vad jag har sett så har GTX en maffigare kylning än vad GT har. Kylaren på mitt GT var en tunn historia med en liten snabb fläkt på.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vad jag har sett så har GTX en maffigare kylning än vad GT har. Kylaren på mitt GT var en tunn historia med en liten snabb fläkt på.

Vet inte. Kanske är så. Den är väldigt lik den som att på mitt förra 6800GT iaf.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

dregelmyller och WrongTarget vad får ni för temp när ni kör kylarn i silent mode?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badboy Rune
dregelmyller och WrongTarget vad får ni för temp när ni kör kylarn i silent mode?

Monterade den i förrgår och har nu kollat tempsen lite, dom är inte sådär bra direkt men jag kanske hade en aning mycket kylpasta.

38 Idle
73 efter 1,5 timmes spelande.
Kör rivaturners hardware monitor med tidslinje så man kan se hur varmt det varit dom senaste minuterna annars hinner kortet svalna innan man hunnit stänga av spelet.

Så detta är maxtempen under själva spelandet innan jag stängde av.

Kan tilläggas att jag kör fläkten i 5Volt, kanske får ner värmen några grader om man kör på 12V.

Jag kunde kunde köra på samma klockning under spelandet som med stockkylningen så den ökade temperaturen verkade inte ha påverkat det iaf. 485/1185.

Ska nog prova applicera om pastan nån gång och se ifall det går att få lite svalare, men det får vara som det är nu då allt funkar som det ska

Permalänk

Om du kör klockat och på 5V, så är det inte så konstigt att du maxar 73 grader. Kör du på 12V lär du få ner tempen en hel del.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
Jag hopppas verkligen att inte den här tråden blir 10 sidor tjafsande om vad som är tyst och inte... men här är min uppfattning: Vid tomgång (windows osv) så är det ACCEPTABEL ljudnivå, tystare finns såklart. Men vid spel så kan det liknas vid en minidammsugare, alltså ganska mycket.

Det spelar väl inte så stor roll om fläkten låter en del när man spelar, för då dränks fläktsurret av ljudet från spelet

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Om du kör klockat och på 5V, så är det inte så konstigt att du maxar 73 grader. Kör du på 12V lär du få ner tempen en hel del.

Idag maxar jag 65 av nån skum anledning :0. Kör ändå ganska krävande spel BF2 tex.

Permalänk
Medlem

En lite fråga bara?!?1

Skulle man kunna lägga koppla in en fanMate till sitt 7800GT kort för att få ner hastigheten litegranna......och på så sätt få ner ljudet med ?!?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rejman
En lite fråga bara?!?1

Skulle man kunna lägga koppla in en fanMate till sitt 7800GT kort för att få ner hastigheten litegranna......och på så sätt få ner ljudet med ?!?!

Tror inte det, jag hade iaf fyra sladdar till min fläkt på mit GTX, borde väl iaf vara något liknande på GT också.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

det mest prisvärda kortet just nu är troligtvis XFX's 7800GT på komplett.se som dom har erbjudande på nu, annars så är det gainwards för 3600kr eller vad det kostar. Jag tycker inte att det låter speciellt mycket, fast det är ju ändå det som låter mest i min dator. Beror ju på hur känslig man är, dock har jag hört att XFX:s fläktar ska vara mer högljudda än andra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
det mest prisvärda kortet just nu är troligtvis XFX's 7800GT på komplett.se som dom har erbjudande på nu, annars så är det gainwards för 3600kr eller vad det kostar. Jag tycker inte att det låter speciellt mycket, fast det är ju ändå det som låter mest i min dator. Beror ju på hur känslig man är, dock har jag hört att XFX:s fläktar ska vara mer högljudda än andra.

Sådär, inhandlat en AMD 4000+, Abit KN8-SLI, 1GB Kingston, Samsung 250GB SATA2, XFX 7800GT på komplett... Köpte en Zalman VF700-Cu för säkerhetsskull oxo enligt tidigare råd...

Får se när det kommer... Hoppas att burken klarar att spela lite roliga spel nu! Själv skall jag bara titta på!

Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Bytte nyss till en VF700 på mitt XFX 7800GT.
Myyycket bättre

Kör den på 12V också, alltså fullt och den låter knappt någonting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Bytte nyss till en VF700 på mitt XFX 7800GT.
Myyycket bättre

Kör den på 12V också, alltså fullt och den låter knappt någonting.

Blev det någon temp-skillnad då?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Idle med originalkylaren låg på runt 48-50.
Nu ligger den på 38-39.

Fullload låg den på 65+ innan och nu går den inte över 55.

Så, det vart väl helt ok

Permalänk
Medlem

En fråga bara till då...eftersom fanmate saken inte verkar fungera...

Hur gör ni för att få fläkten på era 7800GT kort att bara gå på mindre en 12v som är standard?

Så hur gör man för att få fläkten att gå i 5v som nån här i tråden lyckades att göra?

Permalänk
Medlem

Jag tog lös fläktkabeln från strömanslutningen på grafikkortet, tog två små järn pinnar som jag kopplat till en kabel, pinnarna satte jag in i fläkten på grafikkortet, kopplade andra sidan av kabeln till en fyrpins och 5 volt sen är det klart.
Och det syns inte om jag sätter tillbaka fläktkabeln till grafikkortet så garantin försvinner inte.

lite dåligt skrivet men..

Permalänk
Medlem

Blir kylningen så värst bra då?

Permalänk
Medlem

Om jag vill montera en Zalman VF700-Cu på mitt Gainward 7800gt, är det något speciellt man ska göra eller tänka på då? Eller är det bara att sätta dit den och starta upp datorn och köra??

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt när du monterar den, stressa inte

Annars är det väl bara att tuta och köra!

Permalänk
Medlem

Okej, så ingen kylpasta eller nånting som när man monterar CPU-fläktar? Bara att trycka dit? Inga inställningar eller nåt? Andra tips?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIP-NITE
Okej, så ingen kylpasta eller nånting som när man monterar CPU-fläktar? Bara att trycka dit? Inga inställningar eller nåt? Andra tips?

Det är en ganska rättfram process:

Ta bort originalkylaren. (sitter den hårt, så sätt tillbaka kortet i datorn, starta datorn och låt kylaren värmas upp, stäng ned datorn, koppla ur nätsladden ta ur grafikkortet och försök igen)

Gör rent minnen och gpu (med aceton, kemiskt ren bensin, el. dyl på en ren bomullstrasa)

Lägg på lite kylpasta på GPU (följer med kylaren)

Följ bruksanvisningen och sätt på fläkten (skruva fast de två skruvarna växelvis för att få ett så jämt tryck som möjligt).

Sätt i kortet i datorn och tuta och kör.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ok, så ytan som ska rengöras och appliceras med kylpasta, är det den som orginalkylaren sitter mot? Jag har aldrig sittat närmare på ett grafikkort tidigare..