Permalänk
Medlem

CRT eller TFT?

Ja, CRT eller TFT om man spelar mycket FPS? Utseendet och storlek spelar ingen roll, tvärtom tycker jag att stora CRT skärmar ser mycket bättre ut än platta TFT.

Jag har en 19" CRT, Nec Multisync FE 991SB och är nöjd med den.
Jag är dock lite orolig att CRT ska försvinna helt och funderar på att köpa en 19" CRT till och ha det liggandes.

Det är få människor som har så ont om plats att man är i behov av en platt skärm. Jag har i alla fall inte så ont om plats. Att en CRT väger mycket, att det inte är lika lätt att förflytta den är ju visst en nackdel men jag flyttar inte på en skärm så ofta.
Tycker att det är synd att CRT inte utvecklas lika mycket eller inte alls pga att TFT har översvämmat marknaden.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Medlem

TFT! helt klart, finns mycket fördelar med en sådan.
helt klart bäst färgåtergivning och skärpa.
inte lika mycket strålning som från en CRT-skärm.
och det bästa, den tar inte lika mycket plats och väger en aning mindre.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Om man bortser från följande faktorer:

Strålning;
Energiförbrukning;
Storlek;
Tyngd.

Strålning bryr jag mig inte särskilt mycket om.

Energiförbrukning är intressant. Dock ingår el i min hyra. Det behöver jag inte bry mig om idag.

Jag tycker som sagt att stora CRT ser bättre ut än platta skärmar.
Har inte alls ont om plats. Drömmer om en 28 tums CRT, Trinitron eller liknande, stor och tung. Man har plats för en sådan på ett större skrivbord.

Vad det gäller tyngd bryr jag mig inte om.

Det jag inte vet det är om CRT är att föredra jämfört med bättre/dyrare TFT om man spelar mycket FPS.

Idag kan man köpa en mycket bra 19" CRT (Trinitron) för under 2000:-. Det vore inte dumt att ha en liggandes.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gorant
Om man bortser från följande faktorer:

Strålning;
Energiförbrukning;
Storlek;
Tyngd.

Strålning bryr jag mig inte särskilt mycket om.

Energiförbrukning är intressant. Dock ingår el i min hyra. Det behöver jag inte bry mig om idag.

Jag tycker som sagt att stora CRT ser bättre ut än platta skärmar.
Har inte alls ont om plats. Drömmer om en 28 tums CRT, Trinitron eller liknande, stor och tung. Man har plats för en sådan på ett större skrivbord.

Vad det gäller tyngd bryr jag mig inte om.

Det jag inte vet det är om CRT är att föredra jämfört med bättre/dyrare TFT om man spelar mycket FPS.

Idag kan man köpa en mycket bra 19" CRT (Trinitron) för under 2000:-. Det vore inte dumt att ha en liggandes.

Det är en massa snack om strålning från CRT. Men tänk på all tid ni pratar i en mobiltelefon med en strålningskälla så pass nära kroppen. Många har bytt ut det till ett bluetooth-headset men det är ju fortfarande nästan samma sak.
Dessutom så finns det strålningsskydd att sätta på för dem som är överkänsliga. De funkar bra. Dock fula.

Energiförbrukning är väl något som man inte direkt ser på. En Crt ligger på 110 watt medans en TFT ligger på run 60 watt. Det innebär en skillnad på 50 watt = Så om du har skärmen på dygnet runt så förbrukar den ca 438 KW mer. Så i praktiken så innebär det kanske 200 kr på ett helt år.

Storlek och Tyngd är CRT's dilemma. Att den är klumpig och tar mycket plats.
Någon ovanför snackade om att LCD har bättre skärpa stämmer inte riktigt heller. Däremot så återger LCD'n mer tryck i färgerna. Dock inte svart som fortfarande blir grådassigt. De är känsliga för att visa annat än optimala bildinställningar, dvs om skärmen är 1024x768 så får du köra det för att det ska se bra ut. Bilden tenderar att bli lite platt på LCD. Sen är det en jäkla känslig skärm. Men bortser man från allt det och vill ha en plattare skärm som inte tar upp halva rummet så är ju LCD ett bra val.

LCD har blivit så mycket bättre det senaste året. Men jag avvaktar och kör vidare på min CRT tills SED/FED/OLED/T-DEL är här som verkligen kan ersätta CRT på riktigt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Ja, synd bara att CRT inte utveckas längre.
Jag tror inte att jag kommer att bry mig om att titta närmare på TFT/LCD förran dessa skärmar har blivit BÄTTRE än CRT (Diamondtron) i FPS spel. Då menar jag Diamondtron/Flatron/Trinitron och liknande CRT skärmar.

Undrar om det finns nån som tycker att det i dagsläget finns TFT/LCD som är att föredra framför Diamondtron (CRT) i FPS spel.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Medlem

Jag har ikeas största skirvbordsskiva. Och en 21" CRT. Kväll bestälde jag en ny skärm, för jag har tamefan ont om plats.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

har beställt 10 000 kr två TFT skärmar 4 ms 19 tummar på SAMSUNG 19

den modelen finns inte på onoff hemsida , som har bokat på ,

ca 4300 styck + försäkrning 1000 kr för två skärmar i 3 år

dra det på 6 månader . har två dator , ska se hur det är först ha två skärmar till en av min dator , får se hur det går till att spela Bf 2 på två skärmar . om det komer dra masa extra kraft av grafikort

his 850 540/1180 , det är lätt klocka dett grafikort

har ett annat Xfx Gf 6800 ddr 3

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Medlem

spela på två skärmar? jag brukar "disablea" min ena skärm när jag ska spela. den är bara störig och tuggar grafikprestanda...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

asså än så länge tycker jag att tft e uteslutet när det kommer till snabba fps... de håller helt enkelt inte måttet... men det e ju vad jag tycker...
angående färg å så... vetefan... spenderar man lite på en bra crt så kan man få precis lika bra färger som på en lika dyr tft...

Permalänk

CRT tycker jag. Jag tycker helt enkelt allt ser bättre ut när man inte har dom alldeles för skarpa pixlarna på en TFT. Och så är det ju det här med spel, men där vinner nog CRT bara om man spelar multiplayer-shooters, slakta monster i single player och lira Sims eller WoW kräver knappast hög Hz.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Jag förstod inte riktigt varför du skulle köpa en och ha liggandes bara. Om du behöver en bättre crt skärm, köp det då och använd. Skulle dom sluta sälja crt om tex 1-3år så finns det alltid att få tag på begangnat. Låter väldigt onödigt att ha en liggandes bara.

Angående crt vs tft så vinner nog dom riktigt bra crt skärmarna. Men snabbheten har väl tft en nackdel att dvi utgången inte klarar av så jättehög uppdateringsfrekvens. Så det blir ingen skillnad mellan en tft som klarar 3ms och 12-15ms. Någon som är mer insatt än mig som kan förklara. Är det 75hz som är max för dvi? Eller är jag helt ute och cyklar nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badboy Rune
Jag förstod inte riktigt varför du skulle köpa en och ha liggandes bara. Om du behöver en bättre crt skärm, köp det då och använd. Skulle dom sluta sälja crt om tex 1-3år så finns det alltid att få tag på begangnat. Låter väldigt onödigt att ha en liggandes bara.

Angående crt vs tft så vinner nog dom riktigt bra crt skärmarna. Men snabbheten har väl tft en nackdel att dvi utgången inte klarar av så jättehög uppdateringsfrekvens. Så det blir ingen skillnad mellan en tft som klarar 3ms och 12-15ms. Någon som är mer insatt än mig som kan förklara. Är det 75hz som är max för dvi? Eller är jag helt ute och cyklar nu.

Det låter märkligt att det skulle vara 75 max, men å andra sidan så går det väl inte att jämföra med uppdateringsfrekvensen på en CRT. Jag vet inte.

Varför jag skulle ha en liggandes? Ja, det verkar som att de håller på att sluta säljas. Det handlar inte och 1-3 år. Det är över nu. Nu finns det knappt några CRT.
Men nu har jag läst lite om SED. Spännande att se vad det kommer att innebära. Det att ha en liggandes: då menade jag SÅ KLART en diamondtron eller flatron EJ en vanlig...
Å andra sidan så har jag utvecklat lite acceptans vad det gäller TFT... Det verkar som att man har kommit en bit på vägen...om jag ska dömma efter den känslan som jag får efter att ha läst lite i forumen så verkar det som att det inte alls är säkert att det finns några som helst föredelar med CRT längre eller att det nästan är så. (bortsett från det man kallar native upplösning eller har jag rätt?) Det låter tråkigt. Nja det ska nog mycket till att jag övergår till en tft särklilt nu efter att jag har läst om det kommande SED.
Men frågan är om det är helt säkert att det kommer?
Sen är det ju frågan om det är klokt att skynda på och köpa en SED så tidigt. Man kanske ska vänta i något år eller? Jag överdriver kanske. He jag är lite galen och överdriver vad det gäller hårdvara och även mjukvaran. Det är diverse neuroser som driver mig till ytterlighet och resulterar i att jag får för mig att man ska vänta med att köpa en ny produkt tills det har "mognat" lite och sånt.... Det kan även yttra sig i onödigt stor, oändlig, rädsla att man ska skada komponenter med ESD, vilket rent konkret resulterar i att så fort man vidrör en komponent (oavsett om man är jordad eller ej) tycker man att dess värde har fallit, att den teoretiskt sett inte bör vara lika stabil och inte ge lika bra prestanda.... Sen kan det även vara så att man oroas alltid att moderkortet eller något annat kort inte är helt nytt utan att det är någon som har returnerat den och då kan man få för sig att man egentligen lika gärna kan utgå ifrån att den personen inte har varit ESD skyddad och man kan inte slå sig till ro... och så...

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6239867...

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Medlem

Kört med min Visionmaster Pro 510 (22" diamondtron) länge. 1600x1200 100Hz.
Mycket fin CRT-monitor.

Har även en SyncMaster 214T (21.3" LCD). 1600x1200 8ms.

Desktop-saker...jag kör med LCDn.
Film-saker...jag kör med LCDn.
Spel...jag kör med LCDn.
Allt annat...jag kör med LCDn.

Kort sagt, jag kör i aldrig CRTn längre. LCDn är mycket bättre.
Skarpare bild
"Behagligare" att sitta länge vid.
Tar mindre plats.
Något större bildyta.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Kört med min Visionmaster Pro 510 (22" diamondtron) länge. 1600x1200 100Hz.
Mycket fin CRT-monitor.

Har även en SyncMaster 214T (21.3" LCD). 1600x1200 8ms.

Desktop-saker...jag kör med LCDn.
Film-saker...jag kör med LCDn.
Spel...jag kör med LCDn.
Allt annat...jag kör med LCDn.

Kort sagt, jag kör i aldrig CRTn längre. LCDn är mycket bättre.
Skarpare bild
"Behagligare" att sitta länge vid.
Tar mindre plats.
Något större bildyta.

Vore intressant att veta hur det ser ut med retur / fel statisktiken allmänt om man jämför TFT för datorer jämfört med CRT för datorer. Har en känsla av att TFT kanske felar mer än vad CRT gör. Vad tror ni?

Sen det med standard/native upplösning: Är det verkligen så att de flesta eller kanske alla TFT är optimerade för en och bara en viss upplösning och att skillnaden mellan den upplösningen och andra är mycket större jämfört med CRT vilka i och för sig kanske också är optimerade för en viss upplösning? Dock som vi alla vet kan man byta upplösning hur enkelt som helst på en CRT utan att märka av det alls. Men vad jag har läst lite i forumen menar folk att den enda upplösning som en TFT skärm är optimerad till inte bör bytas alls annars blir det skit.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk

En LCD har en fast upplösning, allt annat är interpolerat till den upplösning man väljer. Det är rätt så självklart när man tar i hänseende hur en LCD fungerar, den har ju tre matrisfält för varje pixel, varken mer eller mindre. På en crt så är det ju är elektronkanonen där bak som avgör upplösningen analogt.

Så vill du kunna köra olika upplösninger(varför man skulle vilja det vet jag inte) så är LCD inte bra alls.

LCD har också klart sämre färger, det må se subjektivt bättre ut på vissa LCD-skrämar, men de har ett mycket mer begränsat färgonråde. SED-skärmar har inte samma begränsningar på det planet, då det i princip är en massa små crt-skärmar.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
En LCD har en fast upplösning, allt annat är interpolerat till den upplösning man väljer. Det är rätt så självklart när man tar i hänseende hur en LCD fungerar, den har ju tre matrisfält för varje pixel, varken mer eller mindre. På en crt så är det ju är elektronkanonen där bak som avgör upplösningen analogt.

Så vill du kunna köra olika upplösninger(varför man skulle vilja det vet jag inte) så är LCD inte bra alls.

LCD har också klart sämre färger, det må se subjektivt bättre ut på vissa LCD-skrämar, men de har ett mycket mer begränsat färgonråde. SED-skärmar har inte samma begränsningar på det planet, då det i princip är en massa små crt-skärmar.

Tycker färgerna är bättre på min LCD än på min CRT. Men jag sysslar inte med reklam/tryck iofs. Men jag brukar se allt. (jobbigt som fan ibland)

Om man tvunget vill köra lägre upplösning än TFTns native-upplösning så är viewsonic bästa valet idag. Deras scaling funkar helt sjukt bra. Jag har själv en VX924 och mitt grafikkort klarar inte av 1280x1024 i Counter Strike Source med lite annat gaffs på slaget så jag kör 1024x768 och det är kanonfint.

Permalänk
Gäst

Crt äer helt klart bäst
de har bäst upplösning och färg och allt inom bild

Det som inte är så bra med de är bara det fysiska

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
En LCD har en fast upplösning, allt annat är interpolerat till den upplösning man väljer. Det är rätt så självklart när man tar i hänseende hur en LCD fungerar, den har ju tre matrisfält för varje pixel, varken mer eller mindre. På en crt så är det ju är elektronkanonen där bak som avgör upplösningen analogt.

Så vill du kunna köra olika upplösninger(varför man skulle vilja det vet jag inte) så är LCD inte bra alls.

LCD har också klart sämre färger, det må se subjektivt bättre ut på vissa LCD-skrämar, men de har ett mycket mer begränsat färgonråde. SED-skärmar har inte samma begränsningar på det planet, då det i princip är en massa små crt-skärmar.

Det är klart att det är livsviktigt för mig och för en hel del andra att kunna ändra upplösning. Ja, mer eller mindre livsviktigt särkilt om man spelar FPS. Jag spelar bara FPS. Det är många andra som gör det också. Det låter inget vidare det med native upplösning, men sen hoppas jag på SED.
Är SED CRT då även storleksmässigt? Jag har inget emot storleken på CRT skärmar. Jag har inte så ont om plats särkilt inte bakom skärmen, för det är där man frigör utrymme om man byter CRT mot TFT. Man får lite mer utrymme bakom skärmen. Vad ska man placera bakom skärmen? Pennor? Högtalare, knappast? En katt? Nej, katten föredrar CRT att värma sig på.
Nej, men ärligt talat nu har jag återigen blivit emot TFT.
Varför skulle inte jag välja en ny Diamontron CRT idag? Jo, för det första säljs så gott som inga CRT idag. För det andra är jag rädd att utvecklingen av CRT är lika med noll i dag medans utvecklingen av TFT är i hög fart och får mig att tro att man pga det bör snegla på TFT och kanske planera inköp inom ett år. Annars hade jag hållit mig till CRT.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Medlem

Gorant jag tycker det låter som att du försöker svara på din egen fråga genom att tala för CRT.

I vilket fall som helst så har TFT utvecklats väldigt mycket genom tiden som har gått sen TFT först visades upp och ghosting (eftersläpningarna) är knappt nånting som nämns nu för tiden med TFT när man kommer ner till siffror som 12 ms eller under.

Och ja CRT är i utrotingsstadiet och TFT är minst sagt i nuvarande stadiet passande för FPS.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strike_formation
Crt äer helt klart bäst
de har bäst upplösning och färg och allt inom bild

Det som inte är så bra med de är bara det fysiska

TFT har GRYMT mycket bättre skärpa en CRT. Jag satte igång min Diamondtron CRT (den är väldigt bra) men skrattade nästan åt skärpan då min TFT stod bredvid.

Färgerna är inte synbart bättre på CRT så länge man inte håller på med reklam tryck och det står massa pengar på spel, då KANSKE man kan se det i väldigt få fall.

TFT äger CRT... jag var som ni CRT-anhängare för inte så länge sen, jag ratade TFT och skulle inte köpa det på många många år till. Ack så fel jag hade...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference
TFT har GRYMT mycket bättre skärpa en CRT. Jag satte igång min Diamondtron CRT (den är väldigt bra) men skrattade nästan åt skärpan då min TFT stod bredvid.

Färgerna är inte synbart bättre på CRT så länge man inte håller på med reklam tryck och det står massa pengar på spel, då KANSKE man kan se det i väldigt få fall.

TFT äger CRT... jag var som ni CRT-anhängare för inte så länge sen, jag ratade TFT och skulle inte köpa det på många många år till. Ack så fel jag hade...

Jag hoppas innerligt att det är så med tanke på att CRT går knappt att köpa idag om man inte är ute efter begagnat. Nya CRT säljs knappt idag. Tittar man på Datorbutiken.com har de nu inte mer än 3-4 CRT skärmar sammanlagt i sortimentet. Det har gått mycket snabbt.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Medlem

CRT om man skiter i storlek strålning elförbrukning mm.

CRT har dessa fördelar högre upplösning bättre skärpa bättre färg men framförallt kan visa en uppsjö olika upplösningar utan att interpolera.
Sen slipper man ju garanterat eftersläpningar.
TFT kan bara visa den upplösning den är gjord för bra allt annat "suddigt".

Nä en CRT av hög kvalite spöar en TFT lätt om man pratar bild.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Du ska ju vara glad att det har blivit såhär för då kan du ju köpa en bra 19" Crt billigt innan dom försvinner.

Jag sitter också med 19"crt fast när den går sönder, "om den nu gör det.. " så blir det nog en tft för mig som för många andra

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krök
Du ska ju vara glad att det har blivit såhär för då kan du ju köpa en bra 19" Crt billigt innan dom försvinner.

Jag sitter också med 19"crt fast när den går sönder, "om den nu gör det.. " så blir det nog en tft för mig som för många andra

Jo det är sant. Jag har funderat på det men nu får jag vänta och se på det här med SED. Jag har ändå en bra skärm NEC... Om SED är något att ha då får jag hoppa över TFT och vänta tills nästa år.

SED skärmar
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=55390...

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
CRT om man skiter i storlek strålning elförbrukning mm.

CRT har dessa fördelar högre upplösning bättre skärpa bättre färg men framförallt kan visa en uppsjö olika upplösningar utan att interpolera.
Sen slipper man ju garanterat eftersläpningar.
TFT kan bara visa den upplösning den är gjord för bra allt annat "suddigt".

Nä en CRT av hög kvalite spöar en TFT lätt om man pratar bild.

Med tanke på att de bästa CRT har mycket sämre skärpa än en relativt billig TFT så tycker jag inte man kan säga att de spöar TFT på någit sätt.

Angående eftersläpningar. Jag har en VX924 och den släpar inte efter för fem öre kan jag lova. Finns fler bra skärmar som inte släpar ett dugg där ute på marknaden.

Jag menar, om man känner "WOW! Är det så här det ska se ut!?" när man spelar ett spel man spelat mycket på CRT på TFT för första gången så... ja....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Kört med min Visionmaster Pro 510 (22" diamondtron) länge. 1600x1200 100Hz.
Mycket fin CRT-monitor.

Har även en SyncMaster 214T (21.3" LCD). 1600x1200 8ms.

Desktop-saker...jag kör med LCDn.
Film-saker...jag kör med LCDn.
Spel...jag kör med LCDn.
Allt annat...jag kör med LCDn.

Kort sagt, jag kör i aldrig CRTn längre. LCDn är mycket bättre.
Skarpare bild
"Behagligare" att sitta länge vid.
Tar mindre plats.
Något större bildyta.

Jag har likadan skärm som dig, och jag är kanonnöjd sånär som på en sak; trinitron-ränderna (eller diamondtron? jag hade för mig det var trinitron i alla fall). Har du dom också? Jag har förstått att dom finns på så gott som alla skärmar med samma bildrör. Visserligen ser man dom inte om man inte sitter väldigt när och har väldigt ljus bakgrund, men det är ändå underligt att dom finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Jag har likadan skärm som dig, och jag är kanonnöjd sånär som på en sak; trinitron-ränderna (eller diamondtron? jag hade för mig det var trinitron i alla fall). Har du dom också? Jag har förstått att dom finns på så gott som alla skärmar med samma bildrör. Visserligen ser man dom inte om man inte sitter väldigt när och har väldigt ljus bakgrund, men det är ändå underligt att dom finns.

Hade jag inte läst om den innan jag införskaffade Diamondtron hade jag nog aldrig uppmärksammat det. Desstutom så tycker jag att det bara är positivt. Varje gång man uppmärksammar det tänker man på att man har väldigt bra skärm.
Innan jag införskaffade den här NEC hade jag en LG flatron som också var hur bra som helst. Det var dock någon hybrid tror jag, ingen renodlad Diamondtron. Jag har inte uppmärksammat sträck på den. Innan dess hade jag relativt dåliga, begagnade skärmar.
Har i flera år suttit med en väldans MAG 14". Men den har hållit i alla dessa år...
Både LG och NEC har jag varit väldigt nöjd med.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Medlem

Alla trinitron/diamondtron har de två skugg-ränderna. Blir så pga av uppbyggnaden. Inget man tänker på direkt. Hellre det, hög res, refresh och skarp bild än utan med sämre.

LCD:erna har dock överlägsen skärpa och behaglighet.
Har man kvar sin CRT är de fortfarande helt ok att använda....men att köpa ny - nej.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Håller med JD. Jag sitter kvar på min Samsung diamondtron tills den kajkar ihop eller blir utsliten. TFT är skarpare, men har inte lika varma och djupa färger och svärtan är dåligt på de flesta. Dessutom är interpoleringen en jättenackdel då jag ofta experimenterar med olika upplösningar i spel för att få en acceptabel framerate resp högre bildkvalitet.

Dessutom finns eftersläpningen på alla TFT-skärmar, sedan får folk säja vad de vill.

Att köpa en ny CRT när min gamla är slut är dock inte så troligt. Strömförbrukningen. den sämre skärpan och tyngden gör att jag kommer att köpa en TFT, trots dess nackdelar.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen ut en av mina CRT-skärmar mot en Samsung 214T. Den bästa av CRT-skärmarna står bredvid som sekundär skärm, vilket underlättar direkta jämförelser.

TFT-skärmen vinner på stort sett alla punkter (efter kalibrering av båda skärmarna). Mest märkbart är skärpa, upplevd kontrast och upplevd färgåtergivning. Även geometri och tonkurva är marginellt bättre (har en lätt tendens till moaré och banding på CRT-skärmen).

De punkter TFT-skärmen förlorar på är:

- Svärta. RGB(0,0,0) till RGB(13,13,13) visas som en och samma färg - ungefär motsvarande RGB(13,13,13) på CRT-skärmen. De allra mörkaste färgnyanserna går alltså inte att skilja åt. Om du sitter med en CRT-skärm och tycker detta låter som ett stort problem, använd ett bildbehandlingsprogram och skapa två bilder - en med varje färgnyans. Växla sedan mellan dem och se hur stor skillnaden är i praktiken...

- Ljusläckage. Visar man en riktigt mörk bild kan visst ljusläckage anas från hörnen. Dock inte så myckat att det är störande (eller ens märkbart vid normal användning).

- Betraktningsvinkel. Text går att läsa vid samma vinklar på båda skärmarna. Marginella färgskiftningar kan dock upplevas redan vid ca 135 grader, så jobbar man grafiskt bör man inte luta sig för mycket åt sidan.

- Snabba förändringar. I snabba FPS-spel kan man uppleva en lätt tendens till vad jag skulle beskriva som 'motion-blur' (då jag inte har någon erfarenhet av FPS-spel på andra TFT-skärmar), som inte finns på CRT-skärmen. Det är dock inte så mycket att jag upplever det som störande, och beror sannolikt på att skärmen är en PVA-skärm (där hög responstid är normalt). Å andra sidan får jag en 'svans' efter muspekaren om jag rör den över en mörk yta på CRT-skärmen - vilket inte händer på TFT-skärmen. Film flyter på lika bra på båda skärmarna.