DVD-recorders (till TV'n alltså)

Permalänk
Medlem

DVD-recorders (till TV'n alltså)

Far min vill ha en med inbyggd video så att han enkelt ska kunna kopiera gamla VHS, och dessutom kopiera dvd till dvd eftersom han redan har en gammal vanlig dvd-recorder (VHS'n har gått sönder nyligen).

Har fått i uppdrag att kika lite på utbudet, men av de 4-5 modeller som verkar finnas att välja på i de större kedjorna (OnOff Elgiganten etc) så är det ju typ omöjligt att hitta en endaste riktig recension. I bästa fall hittar man några vanliga köpare som recenserar, och då får ofta de flesta riktigt kassa omdömen. Extremt dåliga obegripliga manualer (ej bra om pappa ska köpa och försöka förstå eftersom elektronikprylar ofta är svåra nog ändå hehe) och dålig kvalitet och funktioner som inte funkar som dom borde och inkompatiblitet med andra videos och bara elände elände elände.

Är det så svårt att hitta en bra dvd/vhs kombo???

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Om han redan har en DVD-recorder så kan han lösa VHS-DVD med en ny videobandspelare av bra kvalitet och koppla sladd till DVD-recordern. Vad jag hört så är kvaliteten på VHS-spelaren i sådana kombos ofta rätt kass så det är bättre med en separat bra videobandspelare kopplad till en separat DVD-recorder. DVD-skivor kopierar man smidigast i datorn.

Som svar på din fråga: Ja det är svårt.

Permalänk
Medlem

Nästan alla tillverkara har en eller ett par combos, Samsung, Philips, Thomson, JVC, Pionner you name it. En billig/dyr VHS är inte sämre än en inbyggd dito.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju göra som jag gjorde när jag skulle köpa hem en dvdinspelare att jag köpte den på Elgiganten som ju liksom en del andra storköpslador för hemelektronik har 30 dagar öppet köp vilket för mig innebar att jag hann avverka några olika märken på dvdinspelare därför att dom inte funkade som jag ville tills jag hittade en som passade mig.

Nackdelen med att köpa hem och lämna tillbaks är förståss att det blir lite kånkande fram o tillbaks men då jag gjorde likadant med en tv som skulle inhandlas därför att den förra så tacksamt lade av när den knappt var 5 år så väger en dvdinspelare knappt något alls.

Permalänk
Medlem

Hehe jo, fast kanske inte så kul då heller att köpa på ett sånt ställe där man nästan kan vara säker på att få en produkt nån annan haft hemma och kladdat på

Har nu hört från annat håll också att kombos kanske inte är det bästa, utan bättre med separat VHS (finns billiga som är riktigt bra visst) och så får det väl bli en dvd-video till för honom lite senare kanske, för kopiera på datorn blir nog krångligare (allt som har med datorn att göra är ju så svårt hehe) och kanske inte är lika kompatibelt heller som om man spelar in på en video.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem

Tja en vanlig DVD-inspelare har ju ganska många funktioner, så nog borde han klara av svårare prylar.
DVD till DVD kopiering funktion har jag nog inte sett på någon DVD-inspelare pga branschens "ni får köpa men inte kopiera attityd".

Bland vanliga DVD-inspelare så ligger Sony och Pioneer i topp både när det gäller professionella recensioner/tester och användaromdömen.
Bland video så var det Panasonic för några år sedan, borde va samma idag.

Utmärkta informationskällor är DVDforum.nu och minhembio.com. Sen kan man även testa DVD-inspelarna ute i butikerna.
Hoppas det underlättar lite i ditt sökande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Tja en vanlig DVD-inspelare har ju ganska många funktioner, så nog borde han klara av svårare prylar.
DVD till DVD kopiering funktion har jag nog inte sett på någon DVD-inspelare pga branschens "ni får köpa men inte kopiera attityd".

Bland vanliga DVD-inspelare så ligger Sony och Pioneer i topp både när det gäller professionella recensioner/tester och användaromdömen.
Bland video så var det Panasonic för några år sedan, borde va samma idag.

Utmärkta informationskällor är DVDforum.nu och minhembio.com. Sen kan man även testa DVD-inspelarna ute i butikerna.
Hoppas det underlättar lite i ditt sökande.

Tack, ska kika lite där.
Nej jag menade inte digitala kopior utan analoga kopior genom att koppla ihop videosarna.
Lär ju duga bra till hans kopiering av tv-serier eller gamla svartvita filmer etc etc.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006