Permalänk

Arbetsgrupp eller domän?

Jag har tre datorer hemma (alla kör Windows XP SP2) för olika ändamål; vardagsdator, htpc och en server. Huvudtanken är väl att kunna dela hårddiskar (filer) och skrivare med varandra. På servern har jag tänkt köra WAMP och sedan använda den som filserver.

Men frågan är hur jag ska sätta upp det. Med en arbetsgrupp eller domän? Vad är för- resp nackdelar?

Jag kör Com Hem (8 Mbit) som jag har kopplat en Netgear trådlös router till (54 Mbit) och sedan är alla datorer kopplade med trådlösa USB-mojänger. Jag har dessutom två bärbara samt en PDA (Dell X50v) som alla kör trådlöst. De två bärbara ska jag dock inte dela filer med.

Visa signatur

Missa inte www.outletshopping.se
Acer Nitro i7, 16 GB, 1 TB SSD, GeForce 1060

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt ha en domän så blir det Windows 2003 på en av maskinerna istället som Domänkontrollant.

Mellan tre datorer ser ja inte större vits att ha en Domän. Det enda det hjälper dig är att sätta rättigheter centralt.

Lägg burkarna i samma arbetsgrupp, de enklaste och billigaste.

Permalänk

Det var ungefär så jag trodde; arbetsgrupp är smidigare och effektivt vid litet nätverk. Men tidigare har jag haft problem med fildelning och liknande med arbetsgrupper... Jag är inte riktigt hemma på TCP/IP och NetBIOS.

Är det någon fördel att köra med fasta IP-adresser i mitt nätverk eller? Underlättar detta vid fildelning mellan datorerna?

Med mitt trådlösa nät borde jag ju kunna komma upp i en överföringshastighet på ca 5 MB/s (54 Mbit). Huvudsakligen lär jag väl skicka filer till min HTPC alt streama från min arbetsdator till HTPCn.

Visa signatur

Missa inte www.outletshopping.se
Acer Nitro i7, 16 GB, 1 TB SSD, GeForce 1060

Permalänk
Medlem

En arbetsgrupp är mest en grupp datorer, i windows världen då.

Nja, DHCP ska fungera bra, dock har jag märkt att en riktig konfad DNS med reverse underlättar för att hitta datornamn och annat enklare.

Kommer du över 3-4MB så ska du nog vara glad, har aldrig sett mer än 3,3MBps över 108/54Mbps.

Permalänk

Eh, det blev lite grekiska för mig där... Var kan jag läsa mer om att "konfa en DNS med reverse"?

Visa signatur

Missa inte www.outletshopping.se
Acer Nitro i7, 16 GB, 1 TB SSD, GeForce 1060