Skilnad mellan CRT och TFT?

Permalänk
Medlem

Skilnad mellan CRT och TFT?

Alltså, vilka TFT skärmar matchar CRT skärmar? Jag har en polare som är duktig på CS, spelat i samma klan som Spawn (tror jag att han heter) och heaton brukar hänga på hans vent server ibland. Så han är rätt duktig. Men, han tror att han vet allt om hårdvara, jag säger imot mycket det han säger.

(Jag vet att folk kommer börja snacka om det här nu, men det är iaf. hans "meriter.)

T.ex. vilken mus som är bäst, att hans Microsoft mus version 3 har 6000 mhz, till att jämföra med min Razer Copparhead med 1000 mhz. Jag säger imot, såklart. (Nu vet jag inte om han snackar skit eller ej, men så är det...)

Så, till skärmar. Han påstår att en 2ms 19" TFT skärm är ospelbar på. Han måste ha en 19" CRT skärm som klarar 160 hz. Så finns det någon TFT skärm som kan mathca en CRT skärm i respons tid.)

Han påstår även att CRT skärmar inte har någon respons tid? Har dom inte det?

Visa signatur
Permalänk

nät du snackar om 1000 och 6000 mhz menar du väl DPI?

Permalänk
Hedersmedlem

Din kompis är en idiot som säger sådana saker men många gör så.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

CS-spelare är sällan väldigt trovärdiga när det gäller utvärdering av hårdvara. De föredrar oftast hårdvara från 90-talet.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör han i 640x480 för att kunna köra i 160Hz eller?

Jag mår illa om jag går ner under 75Hz men 160z!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Inte ett enda påstående från din kompis är är huvud taget rätt kan jag meddela och visst finns det TFT-skärmar som i stort sett har samma responstid som CRT's. Förresten, säger inte responstiden mindre och mindre om prestandan i övrigt på skrämen nu, än för några år sedan då det oftast var så att den med lägst "ms" var den bästa och dyraste?

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ohden
Inte ett enda påstående från din kompis är är huvud taget rätt kan jag meddela och visst finns det TFT-skärmar som i stort sett har samma responstid som CRT's. Förresten, säger inte responstiden mindre och mindre om prestandan i övrigt på skrämen nu, än för några år sedan då det oftast var så att den med lägst "ms" var den bästa och dyraste?

Det han säger om att CRT-skärmar inte har någon responstid stämmer väl ändå eftersom att bilden "flimrar" fram vilket går blixtsnabbt. Sen om jag inte har fel så är hz'en svängningar per sek vilket innebär att 85hz är 85 "framskickade" bilder per sek. Ögat kan inte uppfatta mer än 100hz, alltså upplever man ingen fördröjning över huvud taget så länge man har över 100hz. Kollade också in en artikel där världens bästa CS-spelare kommenterade TFT-skärmarna och i princip alla klagade på sänkt prestanda i form av fördröjning i spel. Säger inte detta för att jag är någon inbiten TFT-motståndare men detta är vad jag läst. För övrigt har jag själv beställt en Samsung 970P och game'ar dessutom ganska mycket BF2.

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
nät du snackar om 1000 och 6000 mhz menar du väl DPI?

Nej, mhz. Jag fattar inte att den musen kan ha 6000 mhz, helt sjukt! Den har vell inte det?

Tack! Skönt att se att folk var på min sida. Gav honom URL:et till den här tråden, han blev lite ägd..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är på din kompis sida

Permalänk
Medlem

det där med ime 3.0:an är en smaksak, men hur snabb en mus är spelar egentligen ingen större roll utan då höjer man bara sensen. De flesta föredrar antingen 3.0 eller MX510. Angående skärmen så finns det ingen TFT skärm som matchar en CRT skärm, punkt slut. Malo, finns väldigt många som spelar i 640x480. Sen det angående att TFT skärmar är lika snabba som CRT skärmar, allting handlar inte om siffror på ett papper, o ni hobbyspelare märker troligtvis inte heller skillnaden då många av er kanske spelat cs 1-2ggr endast. Det är ett helt annat flyt med en CRT skärm än med än TFT skärm, finns många fysiska grejer i spelet som man inte kan göra med en TFT skärm som man kan göra med en CRT skärm. Går inte att beskriva riktigt, men för de som spelar på hög nivå, varför inte då spela på det som är bäst. Ni kan ju även läsa artickeln på sk-gaming där 10 av världens bästa inom gaming säger sitt om TFT skärmar vs CRT skärmar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
det där med ime 3.0:an är en smaksak, men hur snabb en mus är spelar egentligen ingen större roll utan då höjer man bara sensen. De flesta föredrar antingen 3.0 eller MX510. Angående skärmen så finns det ingen TFT skärm som matchar en CRT skärm, punkt slut. Malo, finns väldigt många som spelar i 640x480. Sen det angående att TFT skärmar är lika snabba som CRT skärmar, allting handlar inte om siffror på ett papper, o ni hobbyspelare märker troligtvis inte heller skillnaden då många av er kanske spelat cs 1-2ggr endast. Det är ett helt annat flyt med en CRT skärm än med än TFT skärm, finns många fysiska grejer i spelet som man inte kan göra med en TFT skärm som man kan göra med en CRT skärm. Går inte att beskriva riktigt, men för de som spelar på hög nivå, varför inte då spela på det som är bäst. Ni kan ju även läsa artickeln på sk-gaming där 10 av världens bästa inom gaming säger sitt om TFT skärmar vs CRT skärmar.

Sitta och spela i 640x480, vilka bakåtsträvare det finns i världen. Tycker UT2004 är ett mycket snabbare spel än CS, och där har inte jag (en stackars hobbyspelare) inte märkt någon skilland (förutom att jag tycker mig se en skarpare bild på tftskärmar).

Världens 10 bästa inom gaming ;), vilken genre då? Har sett att man på många uppvisningar har kört med TFT-skärmar, bla Fatality verkar tycka dem funkar bra. Om man nu spelar på hög nivå, och har CRT-skärmar, varför inte ha en så bra dator att man kan köra 1600x1200 och max detaljer? Är det så att man inte ser vad som finns på skärmen pga dåligt programerat spel?

Sen vad är hög nivå, om man bara spelar CS någon gång då och då, kan man inte ha en TFT då? Eller är det när man har chans att vinna stora turneringar som man räknar det som högre nivå?

Vilka fysiska grejer i spel kan man inte göra med en TFT-skärm, förklara lite för mig.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Henrik21: Folk kör 640x480 för enligt dom så aimar/träffar man bäst i den upplösningen, dom kör inte den för att deras dator är för dålig för att köra en högre upplösning.

Alla CS fjortisar kör 640x480 för att dom har sett att HeatoN o Co spelar i den upplösningen.

CS klarar bara 100Hz, om man kör över 100Hz så blir CS i windowed mode alltså inte i full screen.

Ganska onödigt och köra över 100Hz, man känner ingen skillnad gentemot 100Hz. Man sliter bara mer på skärmen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P37uR
Nej, mhz. Jag fattar inte att den musen kan ha 6000 mhz, helt sjukt! Den har vell inte det?

Tack! Skönt att se att folk var på min sida. Gav honom URL:et till den här tråden, han blev lite ägd..

Razer Copperhead skall enligt specifikationerna klara 1000Hz (inte MHz) i uppdateringsfrekvens. Den kan också läsa av underlaget 7080 ggr per sekund. Alltså den rapporterar till datorn i 1000Hz och läser av underlaget i 7080Hz.

Jag vet inte exakt vad han har för mus, med din mus är säkerligen mycket bättre än hans när man tittar på specifikationer. Formen får man tycka vad man vill om.

Sen kommer man ju till det intressanta faktum att USB bara klarar max 1000Hz, kör du opatchat Windows XP är du nere på 250Hz. PS/2 porten är inte heller speciellt snabb.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Det är lite överreklamerat när det gäller möss och tangentbord etc. etc. tycker jag. Det är viktigare att man trivs med det man har även om det inte har 1200DPI och mega-super-svindyrt-glid-2k.

Permalänk

Jag spelar CS i 640x480 för huvet på motståndaren ska bli större och tydligare

Och jag tycker min budget TFT på 16ms respontid är bra mycket bättre än min gamla CRT. Och såna där gamer möss är bara en "myt", Bytade min gamla gamla logitech kulmus mot en sån där tuff Razer diamondback plasma. Det enda positiva med den musen är att jag har fler knappar på musen och kan ändra känsligheten snabbt och enkelt med scrollen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det är lite överreklamerat när det gäller möss och tangentbord etc. etc. tycker jag. Det är viktigare att man trivs med det man har även om det inte har 1200DPI och mega-super-svindyrt-glid-2k.

Trivs man bra med det man har behöver man inte uppgradera nej. En mus med högre DPI kan vara bra när man har hög upplösning på skärmen. Jag utnyttjar mina DPI, men sen finns det dom som kanske bara utnyttjar 800 DPI för att det är så dom vill ha det.

Då är det bra mycket knepigare att man vill köra CS i 160Hz. Känns ganska onödigt att köra musen i 1000Hz med. Jag kör min i 500Hz nu, men jag märker knappt någon skillnad mot 250Hz.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b
Jag spelar CS i 640x480 för huvet på motståndaren ska bli större och tydligare

Och jag tycker min budget TFT på 16ms respontid är bra mycket bättre än min gamla CRT. Och såna där gamer möss är bara en "myt", Bytade min gamla gamla logitech kulmus mot en sån där tuff Razer diamondback plasma. Det enda positiva med den musen är att jag har fler knappar på musen och kan ändra känsligheten snabbt och enkelt med scrollen.

Okej, vi hade en tråd (som jag inte hittar nu =/ ) som tog upp det med upplösningar i CS och det alla kom fram till var att det inte hade någon betydelse alls förutom känslan. Jo, det blir mer detaljer med högre upplösning såklart. Musens känslighet är ju beroende av upplösning på skärmen med. Sen tycker jag det är konstigt att du inte märkt större skillnad på mössen, prova att byta tillbaks och se hur det känns.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Jag tycker synd om sådana människor som din kompis. 160hz, TFT 2 (!) ms ospelbart? Han e ju noob. Eller totalt hjärndöd

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Nja folk är inte bakåtsträvare, o de flesta som lirar på den nivån har nog lika bra burkar som många här, beroende på vad de har för sponsorer osv. Folk spelar inte cs för att grafiken är snygg, det förstår nog alla, utan man spelar för att det är kul, det är det spelet som har mest lagkänsla, speciellt om man spelar i lag, och spelkänslan är enorm och återfinns inte i något annat spel. Och ja Ut2004 är snabbare rent fysisk men det är ändå inte lika exakt när du flyttar musen, det är där du märker av det. Fatality har spelat nån turnering i painkiller på tft skärm, men det var inte hans val och matchen blev väldigt random och slutade med att voo vann. Hög nivå är väl när man spelar i liga/ladder osv. De fysiska grejerna som blir svårare att göra är att t.ex. steppa ut bakom en kant och dra en burst snabbt och skotten går rakt, med TFT skärm gör inte skotten det pga msen. Man kan visst köra mer än 100hz i cs, kan göra d o ta en screen osv till dig om du vill, men jag kan hålla med om att det är onödigt att köra mer, jag kör 800x600 o 100hz. Tomtenisse, huvudena blir störra, men skotten går ju inte lika rakt o sprids mer o siktet är större osv, så det är en smaksak. Oftast spelar awpspelare med högre upplösning, 800x600 eller ibland t.om 1024x768, förutom walle som lirar med 640x480. Spelar du inte så mycket så är det möjligt att du inte märker nån skillnad, men om du drar ner till ett it-cafe o testar ska du se att du träffar mycket mer. Det där med mössen kan jag hålla med till viss del, mössen blir ju känsligare om du har en snabb mus, men det är inte det man vill åt, det kan man lösa genom att höja sensen, utan det man vill ha är möjligheten att göra små och exakta rörelser, som du inte kan med en mus med 200dpi. Iaf inte i hög upplösning. Jag kan tillägga att Heaton spelar med 800x600 förutom på CPL där alla spelar med 1024x768.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
Nja folk är inte bakåtsträvare, o de flesta som lirar på den nivån har nog lika bra burkar som många här, beroende på vad de har för sponsorer osv. Folk spelar inte cs för att grafiken är snygg, det förstår nog alla, utan man spelar för att det är kul, det är det spelet som har mest lagkänsla, speciellt om man spelar i lag, och spelkänslan är enorm och återfinns inte i något annat spel. Och ja Ut2004 är snabbare rent fysisk men det är ändå inte lika exakt när du flyttar musen, det är där du märker av det. Fatality har spelat nån turnering i painkiller på tft skärm, men det var inte hans val och matchen blev väldigt random och slutade med att voo vann. Hög nivå är väl när man spelar i liga/ladder osv. De fysiska grejerna som blir svårare att göra är att t.ex. steppa ut bakom en kant och dra en burst snabbt och skotten går rakt, med TFT skärm gör inte skotten det pga msen. Man kan visst köra mer än 100hz i cs, kan göra d o ta en screen osv till dig om du vill, men jag kan hålla med om att det är onödigt att köra mer, jag kör 800x600 o 100hz. Tomtenisse, huvudena blir störra, men skotten går ju inte lika rakt o sprids mer o siktet är större osv, så det är en smaksak. Oftast spelar awpspelare med högre upplösning, 800x600 eller ibland t.om 1024x768, förutom walle som lirar med 640x480. Spelar du inte så mycket så är det möjligt att du inte märker nån skillnad, men om du drar ner till ett it-cafe o testar ska du se att du träffar mycket mer. Det där med mössen kan jag hålla med till viss del, mössen blir ju känsligare om du har en snabb mus, men det är inte det man vill åt, det kan man lösa genom att höja sensen, utan det man vill ha är möjligheten att göra små och exakta rörelser, som du inte kan med en mus med 200dpi. Iaf inte i hög upplösning. Jag kan tillägga att Heaton spelar med 800x600 förutom på CPL där alla spelar med 1024x768.

Om skott inte går likadant bara för att man byter skärm så blir i alla fall jag rädd, då pratar vi om ett otroligt dåligt programmerat spel.

Skott sprids mer i högre upplösning, ytterliggare en sak som tyder på dålig programmering.

Spelar WoW på ganska hög nivå, kör MC/BWL/ZG mm. Där måste jag säga att TFT>>>CRT. Men det kanske är ett spel där skillnaderna inte är så stora

*Väldigt offtopic nu men snälla använd nya stycken

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Om skott inte går likadant bara för att man byter skärm så blir i alla fall jag rädd, då pratar vi om ett otroligt dåligt programmerat spel.

Skott sprids mer i högre upplösning, ytterliggare en sak som tyder på dålig programmering.

Spelar WoW på ganska hög nivå, kör MC/BWL/ZG mm. Där måste jag säga att TFT>>>CRT. Men det kanske är ett spel där skillnaderna inte är så stora

*Väldigt offtopic nu men snälla använd nya stycken

Ja, CS är extremt dåligt programmerat för att vara ett så populärt spel. Hela fysikmotorn bygger på upplösningen och antalet fps.
Men det där med att skotten inte går likadant på en CRT och TFT har jag väldigt svårt att tro. Det som skulle kunna orsaka det vore väl att TFTn bara kör i 60Hz, och att personen som spelar har VSync påslaget så att spelet bara kör i 60 fps. Men isåfall är personen inkompetent och har ingen rätt att tala angående vad som är bäst.

Permalänk
Medlem

Huvudena blir inte alls större bara för att man byter upplösning.
Hittade tråden nu förresten : http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52458...

Splear man i 800X600 me den 800DPI-mus och sedan byter till upplösningen 1600x1200 med en 1600DPI-mus så har man samma känsla. Och det går inte lika bra att dubbla sensen på 800DPI-musen för då kommer den att börja hoppa över pixlar. Det är fördelen med hög DPI på musen, man kan köra högre upplösningar utan att skippa pixlar och samtidigt inte behöva flytta musen flera armslängder för att gör något. Men vill man köra 640X480 så är DPI:n på musen ganska oviktigt eftersom det säkerligen räcker till ändå.

Man kan ju iofs ha acceleration på för att kunna träffa alla pixlar men, det förstör ju all känsla direkt.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Då jag bytte från en Compaq 9500 till Samsung Syncmaster 970P bytte jag till det bättre, inte fan märker man av ghosting. Kör alla spel i upplösningen 1280x1024. Allt är så fans skarpt och det går fanimig att spela CS hur bra som helst på det.
Och CS tycker jag inte har nån ordentlig lagkänsla, själv tycker jag t.ex. att BF2 är mycket bättre teamwork.

Edit: Då jag testa för någon månad sen i 1.6 då jag bytte från 1024x768 till 640x480 blev det bara till det sämre. Töntar som tror att huvena blir större, de var lika stora men hela spelet var otroligt otydligt.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Möss är enligt mig en smaksak va det än står på pappret. Folk har olika spelstilar, en del behöver en musmatta på 1x1m att vifta runt på medans andra vill hålla det tight. Jag t.ex. tycker inte om när det går för lätt, vill ha lite tyngd och tröghet. Kör med logitechs första lasermus mx1000 tror jag den heter. Passar mig fin fint men det är möjligt att jag inte skulle hinna med proffsen.

Angående skärmar så kan han ha rätt eftersom inga TFT jag vet pallar med mer än 60Hz och CRT har ingen märkbar responstid (dom ska inte ha det iallafall, har den det är det nog dags att byta). Så CRT borde ha övertaget, men märker man ingen skillnad så gör man ju inte och då spelar det ju ingen roll.

Dessutom tror jag du anpassar dig till din utrustning så du omedvetat lär dig trycka lite tidigare på fire eller dra musen lite extra åt sidan.

Visa signatur

"/me votes for anarchy"
and WoW for all

Permalänk
Medlem

Sitter på 75 hz på min brossas samsung 930bf utan probb med dvi anslutningen... Att man kör i så låg upplösning som möjligt för att träffa bättre förstår jag för det känns lättare på nått sätt men ser man inte sämre runt om. hade för mig att bilden blev mindre(synfältet) i 640x480... Men vem lirar på 640x480 det e ju så bläääääää.....
Själv har jag en crt skärm å den är inte lika skarp som tft:n enligt min mening vilket e till det bättre då man inte ser pixlar på vissa ikoner som man gör med tft:n. Sen e det gött när bilden inte flimmrar på tft:n, har lirat många spel med tft:n å tycker det går lika bra med den som med crtn...smaken e som baken enligt mig...

OT: Det var ett tag jag lirade CS å när 1.6 kom så hade vi(klanen [HoRaN]) tröttnat.. Ja, jag vet klannamnet e la lite udda men det var roliga tider när man var liten.. kommer ihåg när man tog 3,1 an å bara sprang ut å mejade ner folk så att mina andra polare kunde ta ut det förvirrande motståndarlaget...Sköna minnen...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx