Samsung 970p [recension+STORA bilder]

Permalänk
Medlem

Jag kör 70hrz D-sub. Men det är konstigt för 3.6 funkar utmärkt för mig. Men som jag sa det är nog bara för jag kör analog. Det verkar juh bara vara problem för folk med DVI med 3.6 och 4.0.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Japp.. ska nog testa köra analogt då..

Funkar 4.0 för dig?

Permalänk
Medlem

Teposen: har inte testat, vet inte om jag vågar det vill inte sabba att det funkar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Okej..

Laddade du ner 3.6 eller installerade du det från skivan?

Permalänk
Medlem

Jag installerade från skivan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Okej.,.

Så här är det för mig:

-3.6 å 4.0 från samsung.com funkar inte.
-3.6 från skivan funkar men programmet hänger sig om man är inne i det i mer än 30 sec typ.. Så jag slår om mellan dom där förinställda lägena fort å går sedan ur det..

Annars funkar skärmen bra. Blev GRYMT imponerad av Need for speed most wanted.. J*vlar vilken grafik!Swat 4 var också lite snyggare men inte som Most wanted. Jag har inte märkt av någon som helst ghosting i dom två spelen + några filmer.Semesterfilmerna ser väldigt pixliga ut dock. Men det förstår man ju eftersom upplösningen är så kassa på dom.

Svärtan trodde jag skulle vara lite bättre. Men det gäller väll att ställa in kontrasten å de rätt antar jag..

Betraktningsvinkeln är väldigt bra också.. Man kan sitta upp högt, och sedan sjunka ner utan att färgerna/ljuset ändras.

Sen fick jag ingen död pixel heller

Jag ger den 4 av 5 rosa kameler.

Permalänk

Om du har något annat program igång som arbetar mot grafikdrivrutiner, som t e x ati tray tools eller liknande, så pröva att stänga av det innan du startar magictune. Både 3.6 och 4.0 krashar för mig om jag inte gör så.

Permalänk
Medlem

Har inget sånt program på.. Har iof moddade drivisar å ett upplåst 6800Le.. Antar att det muppar till allt..

Permalänk
Medlem

Är grymt sugen på denna skärm dock har jag hört att den inte riktigt är "kripsig" som man vill att skärmen ska vara utan lite tråkig och död. Stämmer detta?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Läste ett test av 970P på xbitlabs och tänkte nämna några intressanta punkter.

För alla som undrar om dom ska köra 60Hz eller 75Hz så är det lustiga att skärmen enligt testet visade sig ha bättre respons med 60Hz. Den senare inställningen ska dock minska artefakter i bilden men responsen blir då nästan som hos en 193P+. Det är verkligen en stor skillnad, ta gärna en titt på graferna i testet eller direkt via länkarna nedan.

Kontrasten ska visst också vara svagare än hos en 193P+. Den uppmätta kontrasten ligger strax under 300:1 och är alltså jämförbar med kontrasten hos en typisk TN+film panel! Angående svärtan så säger testaren:

Citat:

If the monitor displays a black background, you can see even in daylight (not to mention working in darkness!) that it is actually dark-gray rather than true black.

Det bör noteras att detta är en subjektiv bedömning från testarens sida. Andra säger att det är en god svärta på den. Trots allt så verkar det vara en fin skärm, med 16.7M färger och pixelgaranti, så jag bestämde mig för att beställa en.

Testet
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/response-compe...

Grafer över responstider
193P+ (60Hz) http://www.xbitlabs.com/images/other/response-compensation/p-...
970P (75Hz) http://www.xbitlabs.com/images/other/response-compensation/1p...
970P (60Hz) http://www.xbitlabs.com/images/other/response-compensation/1p...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortioso
Läste ett test av 970P på xbitlabs och tänkte nämna några intressanta punkter.

För alla som undrar om dom ska köra 60Hz eller 75Hz så är det lustiga att skärmen enligt testet visade sig ha bättre respons med 60Hz. Den senare inställningen ska dock minska artefakter i bilden men responsen blir då nästan som hos en 193P+. Det är verkligen en stor skillnad, ta gärna en titt på graferna i testet eller direkt via länkarna nedan.

Kontrasten ska visst också vara svagare än hos en 193P+. Den uppmätta kontrasten ligger strax under 300:1 och är alltså jämförbar med kontrasten hos en typisk TN+film panel! Angående svärtan så säger testaren:

Det bör noteras att detta är en subjektiv bedömning från testarens sida. Andra säger att det är en god svärta på den. Trots allt så verkar det vara en fin skärm, med 16.7M färger och pixelgaranti, så jag bestämde mig för att beställa en.

Testet
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/response-compe...

Grafer över responstider
193P+ (60Hz) http://www.xbitlabs.com/images/other/response-compensation/p-...
970P (75Hz) http://www.xbitlabs.com/images/other/response-compensation/1p...
970P (60Hz) http://www.xbitlabs.com/images/other/response-compensation/1p...

Jao, läste det där testet.. Vilka artefakter handlar det om? Jag kör i 60hz och ser inget som ser konstigt ut.

Svärtan blev jag lite besviken på.. Jag trodde den skulle vara mycket bättre än min crappiga samtron CRT, men det var knappt nån skillnad. Hur har ni ställt in MagicTune för att få bra svärta?

Permalänk

Jag satte bara gamman ett steg till höger så att bilden blev litet mörkare. Annars har jag inte haft några problem med svärtan alls, och jag har spelat thief 3 i några dagar utan att att det känns som att jag går runt i en grå smörja (tyckte det såg väldigt bra ut, och det var en bra presentation av alla olika gråskalor i spelet).

Dock så kan man ju uppleva det något olika, och är man en erfaren tft-användare så lär det vara lättare att hitta saker att störa sig på.

Appropå den uppmätta kontrasten så är väl den ändå nästan alltid undantagslöst lägre än den ifrån tillverkaren påstådda? En TN-skärm lär alltså ha en ännu lägre sådan om man nu mäter upp den utifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Jag satte bara gamman ett steg till höger så att bilden blev litet mörkare. Annars har jag inte haft några problem med svärtan alls, och jag har spelat thief 3 i några dagar utan att att det känns som att jag går runt i en grå smörja (tyckte det såg väldigt bra ut, och det var en bra presentation av alla olika gråskalor i spelet).

Dock så kan man ju uppleva det något olika, och är man en erfaren tft-användare så lär det vara lättare att hitta saker att störa sig på.

Appropå den uppmätta kontrasten så är väl den ändå nästan alltid undantagslöst lägre än den ifrån tillverkaren påstådda? En TN-skärm lär alltså ha en ännu lägre sådan om man nu mäter upp den utifrån.

Så du använder inte color-grejen, där man kan ställa in Demo, Full, Intelligent osv.?

Permalänk

Nej, jag använder magictune så litet som möjligt.

Har man hittat en inställning som man gillar både vid skrivbordsarbete, filmtittande och spelande så är det nog bäst att helt enkelt stänga av magictune, ta bort det ifrån startup-mappen och sen nöja sig så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Jao, läste det där testet.. Vilka artefakter handlar det om? Jag kör i 60hz och ser inget som ser konstigt ut.

Testet förklarade lite om när artefakterna uppstår och hur dom ser ut. Står mer på sidan 5 och finns nån bild där också. Men grafen över felet för just denna skärm ser hyfsad ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Appropå den uppmätta kontrasten så är väl den ändå nästan alltid undantagslöst lägre än den ifrån tillverkaren påstådda? En TN-skärm lär alltså ha en ännu lägre sådan om man nu mäter upp den utifrån.

Visst är det så, men i detta test hade dom även med en TN-panel i Samsung 930BF som har 700:1 angivet, och den uppmätta kontrasten är nästan helt likvärdig med 970P.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Nej, jag använder magictune så litet som möjligt.

Har man hittat en inställning som man gillar både vid skrivbordsarbete, filmtittande och spelande så är det nog bäst att helt enkelt stänga av magictune, ta bort det ifrån startup-mappen och sen nöja sig så.

Hah, jo det är nog bäst.. Med tanke på hur bra och stabilt programmet är

Permalänk

Oj, inte kollat tråden på ett tag många svar Jaja orkar inte läsa allt säger bara, hoppas ni är någonlunda nöjda med recensionen, finns säkert enhel del bättre ute nu.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder på skönheten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolf_Return
Oj, inte kollat tråden på ett tag många svar Jaja orkar inte läsa allt säger bara, hoppas ni är någonlunda nöjda med recensionen, finns säkert enhel del bättre ute nu.

Jag tack för recensionen iaf Wolf_Return den fick mig att köpa denna underbara skärmen iaf :).

Någon som vet hur man löser så skärmen roterar automatiskt när man roterar själva skärmen?
Funkar det bara digitalt kanske?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk

Har nu efter lite om och men beställt en 970P som många talar mycket varmt om. Det här blir min första TFT-skärm, har en gammal crt från 2000 som börjar bli lite sliten, får hoppas att man blir nöjd. Vill tacka så mycket för recensionen och allas bidragande.

Den tar vi sa polisen och log.

Visa signatur

CHASSI: Addtronics 7896a | MB: DFI LanParty-UT| HDD: 1 Maxtor 80 gig @ ata133 | CPU: AMD X2 3800+ @ 2500 mhz [250*10] | [color="blue"] Minnen[/color]: Gskill 2x1024 |GFX: XFX 7800gt

Permalänk
Medlem

Min skärm är då äntligen på väg hem till mig i ett paket, hoppas jag får det imorgon. Är mycket förväntansfull

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monster08
Jag tack för recensionen iaf Wolf_Return den fick mig att köpa denna underbara skärmen iaf :).

Någon som vet hur man löser så skärmen roterar automatiskt när man roterar själva skärmen?
Funkar det bara digitalt kanske?

Hade problem med det med, Texmex hittade det, Magictune - > Alternativ och kryssa i "Aktivera Uppgiftsmeny" så ska det funka.

Permalänk
Medlem

Glöm dock inte att ni måste ha MagicRotation installerat också.

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker svärtan är väldigt dålig på skärmen..? Inget är riktigt svart, utan typ grått.

Permalänk

Beställde just 1 från webhallen. Ska bli skönt att bli av med sin gamla compaq crt skräm.

Visa signatur

Lingonmannen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Är det bara jag som tycker svärtan är väldigt dålig på skärmen..? Inget är riktigt svart, utan typ grått.

Nooo, är du säker på att du inte råkat maxa gamma på något sätt? Denna bildskärm verkar i övrigt vara helt perfekt och jag är inte lite sugen på att köpa.

Någon annan som äger denna skönhet som kan ge en andra åsikt om svärtan?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hest
Nooo, är du säker på att du inte råkat maxa gamma på något sätt? Denna bildskärm verkar i övrigt vara helt perfekt och jag är inte lite sugen på att köpa.

Någon annan som äger denna skönhet som kan ge en andra åsikt om svärtan?

Har ändrat gamman+brightness som en tok å nollställt den flera gånger.. Utan något bra resultat =/

Permalänk
Medlem

Jag är helnöjd med skärmen, men min gamla 17" CRT var verkligen urusel, så det kanske inte krävdes så mycket. Färgerna var alldeles för mörka, behövde ha brightness och gamma riktigt högt så nu tycker jag att färgerna är fantastiska såklart.

Om man ska leta efter några brister så är det väl dock svärtan, jag har testat att sänka gamma/brightness till det absolut lägsta men det gör ingen skillnad då man tittar på saker i fullskärm, typ bilder eller film. Tittar man på film i fullskärm ser man tydligt att widescreen ränderna är mörkgrå etc. Men jag sitter ofta i mörker när jag gluttar på film så då syns det ju självklart lite tydligare.

MagicTune 3.6/4.0 krachar för mig också, hoppas Samsung kommer med en ny version snart!

Permalänk
Medlem

Fick nyss svar från samsung ang. magictune:

Citat:

Vi rekomenderar att du kontrollerar att ditt grafikkort finns med på
listan på de grafikkort som fungerar med magictune. Gör det det så kan
du uppdatera ditt grafikkort till den senaste versionen.
Du kan ävenladda ned den senaste versionen av magic tune.
På följande sida ser duom ditt grafikkort fungerar ihop med magictune.
Här kan du även ladda ned den senaste versionen av magic tune:

http://www.samsung.com/Products/Monitors/magictune/index.htm

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
Pernilla

Permalänk

Det där med svärtan verkar vara väldigt subjektivt, och om jag tänker på "marginalerna" vid filmtittande så kan jag förstå hur de kan anses vara mörkgråa, även om jag annars tänker på dem som svarta. Dessvärre så är det nog relativt, och de som är nöjda har kanske sett värre exempel av "svärta" på andra skärmar (tft som crt).