Permalänk
Medlem

My Sokoban!

Jag blev för ett tag sen klar med min sokoban-klon, och tänkte nu dela med mig lite av det..
Vore kul om någon kunde kolla lite över det och gärna ge förslag till hur det skulle kunna förbättras. Främst koden då, nå extra funktioner och grejjer är jag inte så sugen på att göra till spelet. Betraktar spelet som ganska klart.

Det kan laddas ner här.

Det funkar även i linux, jag kompilerar med "gcc `sdl-config --libs --cflags` -oSokoban *.cpp", och om någon kunde göra en makefile av det vore det väldigt schysst, för jag har inte en aning om hur det går till.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Snyggt! Jag klarar inte ens första banan:D

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem

Eftersom det är c++ måste man använda g++ för att bygga (i freebsd 5.4 i alla fall), kan tillägga att man behöver sdlmm installerat också

Fint spel i alla fall

(klarar inte heller förta banan )

Permalänk
Medlem

förlåt om det är lite offtopic... var bara tvungen att säga att jag klarade första banan på första första försöket hehe

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
förlåt om det är lite offtopic... var bara tvungen att säga att jag klarade första banan på första första försöket hehe

Jag klarade precis tredje banan på första försöket. Klarade föregående på första försöket med.

Bra spel Gick lite fort ibland bara, var inte sällan man var nära att flytta för långt Har inte orkat kolla källkoden, förlåt Kanske orkar sätta mig in i den någon gång när klockan inte är halv 5 på morgonen

Permalänk
Medlem

Och jag vet inte ens vad en makefil är vad är det?
Skit snyggt spel! Verkligen bra gjort Hur länge har du hållt på med det?

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

Tackar! Det märks dock att ingen kollat på koden, för då hade jag garanterat fått "klagomål"/kritik nu.
NemroD; I värsta fall får man väl använda undo, hellre det än att krypa genom långa gångar.
Toombass; Jag började i somras, men jag har nog inte "hållit på" med det i mer än ~2 veckor. Dvs runt 10 dagar, 7h/dag. (70 timmar då) Men innan det här har jag bara gjort en buggig ms röj i konsollen i java, en fattig pong-klon för att lära sig grunderna i sdl och det man går igenom i programmering A, så jag är ganska nöjd med tiden ändå..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

offtopic men horspel, jag hade ju ... shit... vad matt jag blev... ett feltryck och så var kvällen förstörd... spelet var roligt tills mina fingrar bedrog mig. Nu lär jag dränka mina sorger i fanta... Aja, skoj att folk faktiskt orkar göra färdigt sina små spel, vilket jag ALDRIG orkar göra om det inte är pengar inblandat... Tummarna upp! - orka kolla på koden...

Permalänk
Medlem

Snyggt. Spelat rätt mycket sånt här (mrsomeone ), klarade första på första försöket.

Permalänk
Medlem

Klarade alla 4 första banorna på första försöket, men klantade mig lite på bana 5
Om jag orkar pallra mig bort till datorn med Windows på inatt (där spelet ligger) så kanske jag tar mig en titt på koden med.

Permalänk
Medlem

Tangentfångningen känns lite obekväm.
Verkar som att den kollar tangent-status ett antal gånger/sek. Detta gör att gubben ibland inte rör sig alls om man trycker fort på en tangent. Och ibland rör den sig två ggr.
Den skenar iväg aldeles för fort när man håller nere knappen en pytteliten stund.
Du borde göra så att gubben bara kan röra sig en ruta/tangentnedtryckning, så att man inte oavsiktligt råkar köra in en låda i ett hörn.

Visa signatur

5.times {print "Lär dig ruby!"} http://poignantguide.net/ruby/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
Klarade alla 4 första banorna på första försöket, men klantade mig lite på bana 5
Om jag orkar pallra mig bort till datorn med Windows på inatt (där spelet ligger) så kanske jag tar mig en titt på koden med.

Yes, vore kul att få någon kritik på koden iaf. ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foolo
Tangentfångningen känns lite obekväm.
Verkar som att den kollar tangent-status ett antal gånger/sek. Detta gör att gubben ibland inte rör sig alls om man trycker fort på en tangent. Och ibland rör den sig två ggr.
Den skenar iväg aldeles för fort när man håller nere knappen en pytteliten stund.
Du borde göra så att gubben bara kan röra sig en ruta/tangentnedtryckning, så att man inte oavsiktligt råkar köra in en låda i ett hörn.

Det jag skulle kunna göra är att fixa så man måste hålla in knappen ett tag för att den sen ska rusa iväg, men då jag själv avskyr det får det vara som det är nu. Kan också låta den vänta längre innan den går nästa steg, men då får man istället känslan av att den inte lyssnar på en, eftersom man kanske ska runt ett hörn väldigt snabbt, men bara går ett steg för man klickade för snabbt på nästa tangent.. Jag har dock aldrig haft nå problem med styrningen, tycker den känns bekväm. Man har ju en undo-funktion där annars.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Håller med Teletubbie i detta fallet Skulle man inte ha tillräckligt med självbehärskning för att hantera styrningen kan man gott använda undo-funktionen

Permalänk
Medlem

GRYMT KUL SPEL!

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk
Medlem

Väldigt likt Kwirk... Kwirk är ett bra spel...

Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

får man fråga varför det blir en bit över på bana 10??

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
får man fråga varför det blir en bit över på bana 10??

Hmm, nej det får du inte...
Jag vet faktiskt inte, "fuskade" lite och kopierade banorna från en annan klon, tror det tom är orginalbanorna.. En del av dem iaf. Allt stämmer dock, det ska vara en för mycket.. Jag får nog skriva om "när man har vunnit"-delen lite tror jag. Eller funkar det ändå kanske?

Och tack igen alla, kul när man gör något lyckat för en gångs skull. ^^

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Kul spel!

EDIT: Försök att fixa en klocka/timer!

Permalänk
Medlem

NEJ! Ingen timer! ^^ Inga fler funktioner!
Btw, man kunde visst klara banan trotts att det var en box för mycket.. Och det ska som sagt vara en box för mycket.
Spoiler?
Edit: Tror visst highscoren skrivs in bakochfram nu för tiden.. Fixin' it..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite på koden (alltså hur den ser ut, inte hur du har löst vissa saker) och det ser bra ut, men det känns lite onödigt att ha en header med bara en liten klass på ca 7 rader och en .cpp fil för en funktion på ca 5 rader! Spelet är bra, fast sokoban är ju inte min favorit, för mycket tänkande :P. Jag har inte klarat första banan :P.

EDIT: Nu har jag det!

Permalänk
Hedersmedlem

* Gör något åt den horribla styrningen. Mitt förslag är att gubben går ett steg direkt när du detectar en keydown. Om tangenten fortfarande är nertryckt efter, säg, 50 ms, kan du börja "skena".

* Jag missade faktiskt menyn första gången jag körde spelet. Den syns inte alls

* Hur står det till på ljudsidan?

* För nybörjare kan det ju vara en tanke att ha något slags bekräftelse på att man gjort rätt. Ljud funkar bäst, men någon form av grafisk "trudelutt" kan kanske också funka.

I övrigt känns Sokoban lite som Sudoku. Man lär sig "tricket", och sen tröttnar man.

Permalänk

lvl 1 - 6 avklarade *små stolt ^^*

satan va kul det e med "old school" spel endå

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk

Gillar det, känns välgjort. Dock stör jag mig på samma sak som Teetow beskrev.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
* Gör något åt den horribla styrningen. Mitt förslag är att gubben går ett steg direkt när du detectar en keydown. Om tangenten fortfarande är nertryckt efter, säg, 50 ms, kan du börja "skena".

Själv klarar jag inte 4:an

Permalänk
Medlem

Re: My Sokoban!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teletubbie
Det funkar även i linux, jag kompilerar med "gcc `sdl-config --libs --cflags` -oSokoban *.cpp", och om någon kunde göra en makefile av det vore det väldigt schysst, för jag har inte en aning om hur det går till.

Jag får en hel del kompileringsfel med det där (~200 rader kompileringsfel, mysigt )
Har inte orkat kolla närmre på felen, men det verkar som om merparten beror på saknad "SDL/SDL.h" för min del.

edit: Är ni klena eller? Klarade tio första banorna hur lätt som helst, men sen formaterade jag bort Windows så det blev inget mer Får se om jag orkar gå igenom felen i Linux och klara hela spelet någon dag

Permalänk
Medlem

klarar inte första, alla boxarna är på rätt plats, men inget händer :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
klarar inte första, alla boxarna är på rätt plats, men inget händer :/

Tryck Page Up för att gå vidare till nästa bana.

Edit:
Jag har kollat lite på källkoden och reagerade på några av raderna i funktionen highscore. Du har flera rader i stil med if(buffer[1] == ('0' || '1' || '2' || '3' || '4' || '5' || '6' || '7' || '8' || '9')).

Det ger samma resultat som if(buffer[1] == true), vilket troligtvis inte är vad du är ute efter.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Re: Re: My Sokoban!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cppErik
Jag kollade lite på koden (alltså hur den ser ut, inte hur du har löst vissa saker) och det ser bra ut, men det känns lite onödigt att ha en header med bara en liten klass på ca 7 rader och en .cpp fil för en funktion på ca 5 rader! Spelet är bra, fast sokoban är ju inte min favorit, för mycket tänkande :P. Jag har inte klarat första banan :P.

EDIT: Nu har jag det!

Mjo, men sammtidigt vill jag ha den i sin egen fil, så det fick typ bli som det blev..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
* Gör något åt den horribla styrningen. Mitt förslag är att gubben går ett steg direkt när du detectar en keydown. Om tangenten fortfarande är nertryckt efter, säg, 50 ms, kan du börja "skena".

* Jag missade faktiskt menyn första gången jag körde spelet. Den syns inte alls

* Hur står det till på ljudsidan?

* För nybörjare kan det ju vara en tanke att ha något slags bekräftelse på att man gjort rätt. Ljud funkar bäst, men någon form av grafisk "trudelutt" kan kanske också funka.

I övrigt känns Sokoban lite som Sudoku. Man lär sig "tricket", och sen tröttnar man.

Angående styrningen förklarade jag innan att jag avskyr just den typen du beskrev, så den kommer inte på tal. ^^
Ljudet har jag helt dissat, vet inte riktigt varför.. Kanske kan ta upp det.
Sen har jag faktiskt en liten bekräftelse, som jag själv trodde var större.. Men men. Han börjar ju hoppa av glädje när han fått alla lådor på platts!

[edit] Missade menyn!? Nej, den får du helt skylla på dig.. Menyn är fin! [/edit]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD

Jag får en hel del kompileringsfel med det där (~200 rader kompileringsfel, mysigt )
Har inte orkat kolla närmre på felen, men det verkar som om merparten beror på saknad "SDL/SDL.h" för min del.

edit: Är ni klena eller? Klarade tio första banorna hur lätt som helst, men sen formaterade jag bort Windows så det blev inget mer Får se om jag orkar gå igenom felen i Linux och klara hela spelet någon dag

Säker på att du har sdl installerat nu då? ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajnold

Tryck Page Up för att gå vidare till nästa bana.

Edit:
Jag har kollat lite på källkoden och reagerade på några av raderna i funktionen highscore. Du har flera rader i stil med if(buffer[1] == ('0' || '1' || '2' || '3' || '4' || '5' || '6' || '7' || '8' || '9')).

Det ger samma resultat som if(buffer[1] == true), vilket troligtvis inte är vad du är ute efter.

Det visste jag faktiskt inte, får prova med det.. Tackar!

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: My Sokoban!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teletubbie
Säker på att du har sdl installerat nu då? ^^

Heh, givetvis inte Installerade precis om operativsystemet så... ^__^;
Har fortfarande inte fått allting på plats än, men det kommer, det kommer

Permalänk
Medlem

Fint spel, skön grafik. Orkade däremot inte spela mer än 15 sekunder pga av styrningen, ibland så gick den 2 steg fast man tröck ner knappen 1 gång..

Visa signatur

Jao.. Kanske Det..

Permalänk
Medlem

Vad många det är som klagar på styrningen. Jag tycker den är skön.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.