Permalänk
Medlem

2.1 högtalare vilka?

Jag är ute efter ett 2.1 system, jag har nu Logitech X-230 men jag vill har nya. Jag är villig att betala 1000 - 1500kr. Har ni några förslag? Jag behöver inte ha någon stor bas för jag bor i lägenhet och jag tycker att det låter skit med för mycket bas.

Jag har någrar förslag och vill ha era åsikter om dom.

Logitech Z-2300
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38792

Altec Lansing MX5021
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38825

Tack på förhand och gott nytt år // Q_Exittor

Permalänk
Medlem

Själv har jag Z-2200THX, och dom låter underbart för priset.
Z-2300 lär knappast vara sämre.
Skulle vilja påstå att det inte spelar nån roll om du väljer Logitech systemet eller Altec Lansing, båda låter underbart i mina öron med "rätt" ljudkort.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på Klipsch Pro GMX A-2.1, både snygga och välljudande
1595:- hos db.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=KLIPPROGMX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvack!
Jag lägger min röst på Klipsch Pro GMX A-2.1, både snygga och välljudande
1595:- hos db.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=KLIPPROGMX

Dom passar inte in på mitt skrivbort, men tack endå

Permalänk

Ta altec lansing-paketet, riktigt bra ljud och basen är helt otrolig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvack!
Jag lägger min röst på Klipsch Pro GMX A-2.1, både snygga och välljudande
1595:- hos db.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=KLIPPROGMX

Läckra, gillar dock inte volym/baskontrollen !!!
Hur låter dom ungefär jämfört mod Z-2200 om du hört dom ?

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem

Creative MegaWorks 2.1 THX 250D kanske kan vara något. Däremot ligger dom nog lite över 1500:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rekan_83
Läckra, gillar dock inte volym/baskontrollen !!!
Hur låter dom ungefär jämfört mod Z-2200 om du hört dom ?

Har inte lyssnat på Z-2200, har dock haft Creative, Logitech och Altec Lansing tidigare och dessa klipscharna är helt klart de mest rent ljudande jag haft. Tätt följda av Altec Lansing.

Permalänk
Medlem

Ni gör det svårt för mig, Jag vet inte vad jag ska välja.

Permalänk
Medlem

Tror inte du skulle höra nån skillnad, ingen av dom är ju direkt dåliga så det kvittar nog.

Själv skulle jag ha gått på Altec Lansing eftersom jag redan har Z-2200 THX, skulle va trevligt att testa nått annat fastän dom jag har låter kanon.

Kan säga att basen i Z-2200/Z-2300 är extremt kraftig för sin storlek, jag har basen så lågt det går och det låter perfekt. Drar man den i botten får man riktigt bra tryck utan att det låter ansträngt eller distar. Men det är i min lilla datorhörna det.

Elementet i subban till Altec Lansig ser mindre ut än Logitechs, men den låter säkert ändå kanon. Men det kan fort låta ansträngt och börja dista om man pressar ett litet element hårt.
Om du har möjlighet, lyssna på båda, enda chansen att få sig en egen uppfattning.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rekan_83
Tror inte du skulle höra nån skillnad, ingen av dom är ju direkt dåliga så det kvittar nog.

Själv skulle jag ha gått på Altec Lansing eftersom jag redan har Z-2200 THX, skulle va trevligt att testa nått annat fastän dom jag har låter kanon.

Kan säga att basen i Z-2200/Z-2300 är extremt kraftig för sin storlek, jag har basen så lågt det går och det låter perfekt. Drar man den i botten får man riktigt bra tryck utan att det låter ansträngt eller distar. Men det är i min lilla datorhörna det.

Elementet i subban till Altec Lansig ser mindre ut än Logitechs, men den låter säkert ändå kanon. Men det kan fort låta ansträngt och börja dista om man pressar ett litet element hårt.
Om du har möjlighet, lyssna på båda, enda chansen att få sig en egen uppfattning.

Jag har min bas på lägsta och jag tror att jag kommer ha det nu me. Jag tror att det blir altec lansing för dom e snygga,brra ljud tycker många och för att dom inte har en stor bas.

Tack för hjälpen // Q_exittor

Permalänk
Medlem

Altecs paket är mycket snällare än z-2300. Baslådan är mycket svagare, men satelliterna är väldigt rena i ljudet vad jag har hört.
Sen är väl basen bättre rent musikaliskt i altec lansing, men många recensenter tycker att den kunde ha haft lite djupare bas och framför allt palla högre volym.
Det spelar inte så stor roll nu när det gäller datorhögtalare, men är det nån brist som fx6021 ska ha så är det en klenare baslåda än z-2300. Ganska mycket klenare, men den är nog väldigt trevlig till musik.

Permalänk
Medlem

Hmm ingen nämner Creative som jag gjorde... Aja fått bra betyg av personer som köpt dom iaf om man kollar på dessa två sidor:

http://www.shopireland.ie/electronics/reviews/B00008GFYJ/
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/tg/stores/detail/-/electr...

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Altec Lansing CS21 och jag är väldigt nöjd...

Rekomenderas starkt!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Vill du inte ha stor bas så är inte Logitech Z-2300 nått för dig. Den basen är brutal.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Fick ett par MX5021 i julklapp, och ja måste säga att jag är grymt nöjd.
Låter mycket bra i diskant och mellanregister, basen är mycket bra den med distinkt, men utan att ta övehanden. Så om du som jag vill ha neutralt ljud så tycker ja definitift att du ska slå till!

Visa signatur

[color="blue"]Det som inte dödar härdar[/color]
AMD 64 3000+|MSI K8N Neo2 Platinum|1024Mb pc3200|x800pro & Radeon 7000|M-Audio Revolution 5.1|Samsung 193P+ & LG 1715S|Altec Lansing MX5021

Permalänk
Medlem

Jag läste på Sweclockers och diverse recensioner innan jag köpte mitt Creative Megaworks 2.1 THX. Det som avgjorde det hela för mig var den coaxiala ingången på högtalarna, vilket ingen av konkurrenterna hade. Kabeln som följde med gick dock sönder efter några månader, men nu har jag passat på att investera i ett par svindyra, guldpläterade och skärmade kablar som är riktigt feta och trevliga. Efter att ha sänkt basen ett par snäpp och ökat diskanten så är jag sjukt nöjd. Har aldrig haft så bra ljud hemma någon gång.

Det enda som är jobbigt är att balkongdörren vibrerar om man öser för mycket.

Permalänk
Medlem

Logitech Z-2300 THX sitter jag själv med och är nöjd. Satteliterna är helt ok och ger relativt klart ljud. Men det är inte där Z-2300 skiner igentligen, utan det är basen. Stor, svulstig, tung etc :P.

Särskilt "tight" eller "distinkt" är den dock inte och iaf du inte gillar iaf basen råkar dominera lite skulle jag nog titta på något annat system. Men för mig som lyssnar på mycket EDM t ex är det gött med mkt bas

Nu är ju allt relativt till priset, men för 1300:- får du en jävla massa "bang for the buck" helt enkelt! Jag har tyvärr aldrig lyssnat på några av de andra systemen så jag tänker heller inte uttala mig.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Det är rätt intressant att alla påtalar hur fet och svulstig basen är när Q_exittor i första inlägget skriver:

Citat:

Jag behöver inte ha någon stor bas för jag bor i lägenhet och jag tycker att det låter skit med för mycket bas.

Jag hade tidigare en uppsättning Altec Lansing ATP3, i dagsläget motsvarar de väl VS4121 om jag inte missförstått det hela.
De lät riktigt klart och fint, tack vare konstruktionen med små basar under satteliterna så blev inte baslådan så påtaglig utan det blev ett rätt jämt ljud.
Nu för tiden har jag Klipsch Pro GMX A-2.1, mycket trevliga högtalare.
Använder dem dock inte så mycket sen jag gick över till att bara ha en bärbar dator hemma.

Permalänk
Medlem

Logitech Z-2300, låter bra enligt mig. Plus deras support är i världsklass

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem

Jag har haft MX5021 och har Z-2300 just nu. Enligt mig har MX5021 "bättre" ljud, men har svagare bas än Z-2300.

Permalänk
Medlem

Köpte Z-2300 i somras och är toknöjd! Är inte vanligtvis så "baskåt" men har sett charmen i det när brallorna fladdrar under skrivbordet ... Skrämmande bra tryck faktiskt!

Annars rekommenderar jag dig att knalla iväg till nån datorbutik och provlyssna! Finns ju massor av affärer som har alla modeller framme, bara att dra förbi (och ta med mp3-spelaren!) och lyssna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Jag har ett par Altec Lansing CS21 och jag är väldigt nöjd...

Rekomenderas starkt!

Kan för övrigt också rekommendera dessa. Endast 750:- gav jag för dom.
Har dom i min lägenhet och låter Z-2200 stå i farsans hus, där man törs använda dom

Nog för att CS21 inte har några problem med att störa grannarna heller.

Permalänk
Medlem

Om du har plats så skulle jag tipsa om ett par aktiva 2.0 högtalare istället för 2.1.
Tex Swans D1080. http://www.immortal.se/?id=99&fid=-1

här finns lite fler att välja mellan... http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/showprod.asp?prodgrp=St...

Med en tusenlapp till i budget så finns de otroligt läckra sWANS M200 som även låter otroligt bra för priset.

Permalänk
Medlem

Köp Altec-Lansing FX6021 om du ska lyssna på musik annars.
Aldrig hört ett renare ljud från vanliga datorhögtalare.
Älskar mina. Klart trevligare än MX5021, även om det också är fina högtalare.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

Z-2300 helt klart, mer prisvärda högtalare får du inte tag i!

Permalänk
Medlem

jag hade MX5021 och fick ett irreterande brum i dom, retunerade dom och köpte Logitech's Z-2300 ... skillnaden mellan dom ljudmässigt tycker inte jag var så stor ... förutom basen som är nästan för fast i Altec's fall men kan va för att jag aldrig han med och spela in dom ordentligt.. Fjärrkontrollen som följde med Altec var nog bland det sämsta jag användt någon gång ... kör på Logitech enligt mig ... kvalite rakt igenom ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Creative MegaWorks 2.1 THX 250D kanske kan vara något. Däremot ligger dom nog lite över 1500:-

Dom är riktigt bra, min farsa har ett par sånna, och man kan lätt skapa arga grannar med dom Det är glasklar diskant och riktigt tung bas (om man ställer in det så) Rekomenderas!

Visa signatur