går det att använda en trådlös router som accesspunkt?

Permalänk
Medlem

går det att använda en trådlös router som accesspunkt?

Hej
går det använda en trådlös router som accesspunkt? alltså förlänga en trådlös routers räckvidd. Jag har en dlink 624+ och kan ta över en annan 624+ gratis. Jag föreställer mig att jag kan använda router 2 om jag sätter nytt internt ip-nr inom rangen. rätta mig om jag är helt fel ute.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk

drar du en kabel mellan två lan-portar på dom så funkar det fint... sätt IP på router 2 till ex 192.168.0.2. Slå av DHCP på router 2...

Ställ in WLAN/trådlösa delen på samma parametrar på bägge routrarna, men välj olika kanaler...

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
drar du en kabel mellan två lan-portar på dom så funkar det fint... sätt IP på router 2 till ex 192.168.0.2. Slå av DHCP på router 2...

Ställ in WLAN/trådlösa delen på samma parametrar på bägge routrarna, men välj olika kanaler...

H
nej, vill slippa dra slippa dra kabel. vill använda router 1 för att förmedla vidare den trådlösa signalen till router 2, samt ansluta från router 2 till ny dator med kabel på övervåning.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk

Nej, då måste accesspunkterna/routern klara bryggning eller WDS. DI-624 klarar inte detta.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
Nej, då måste accesspunkterna/routern klara bryggning eller WDS. DI-624 klarar inte detta.

tack för snabbt svar. då får det bli ett trådlöst kort verkar det som.

EDIT/ jag köpte ett kort och fick utmärkt signal, inga avbrott eller annat trolleri heller.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem.

Jag har WiFi max 200m bort. Jag får in de kanonbra om jag har min laptop i fönstret. Laptoppen har internt WiFi nic så jag kan inte sätta nån anntenn på den. De som nu är frågan är hur jag ska lösa detta problem så jag kan surfa vart jag än är i lägenheten. Vill jue inte sitta fast i fönsterbrädan.

Då är frågan vad jag ska göra lättast.
Köpa en acesspunkt som jag kan brygga och som jag sätter i fönstret så jag kan surfa fritt i lägenheten? Vilken acess punkt ska jag isf köpa? Sugen på linksys WRT54GS.
Den Trådlösa routern som står ca 200m bort är en di604+. Kanske ska man köpa två stycken WRT54GS och sätta en i vardera ände? Eller kanske jag ska köpa en specifik acesspunkt typ WAP54GS?

Finast vore de om jag kunde ha en acesspunkt lite längre in i rummet så jag kan koppla den direkt till Xboxen. De vore SUPER.. men inte nödvändigt.

Detta får inte bli dyrt.. Alltså runt 500-1500 har jag tänkt mig att jag ska stanna på. Annars blire en smothwall med trådlöst nic och hemmagjord antenn.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag såg ingen inställning (men tittade ju inte igenom allt i minsta detalj) i min WRT54G, såg inget om det här med bryggning.
Vi kan konstatera att har man bara nytta av en punkt så kan man ha en trådlås router även utan att använda NAT:ningen, men ska det vara flera så måste man nog ha en renodlad accesspunkt. Tror det blir så i ditt fall, om ingen annan vet om det går att koppla ihop WRT54G/GS med andra punkter.
I linksysfirmware, jag hade en v5:a så kunde inte testa någon annan firmware.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG