Nexus NX-9003, nytt semi-passivt nätagg från Nexus

Permalänk
Medlem

Nexus NX-9003, nytt semi-passivt nätagg från Nexus

Är sjuk förtillfället så det många, många timmars slösurfing utöver normalvardagens tidsprioritering. I varje fall, surfade mej lugnt in på nexus hemsida, de brukar uppdatera den med jämna mellanrum och det är nästan alltid premiär för någon ny kylfläns eller annat porr när jag är på besök. Denna gången var det tydligen dagspremiär för ett nytt nätagg:

NX-9003 SFB. SFB = Security Fan Backup.

Mums tänkte jag.

Nätagget är specificerat till 350 watt och är antagligen tänkt att rivalisera med nätaggregat likt ElanVitals Greenerger

I varje fall, det som först fångade mina ögon var att det såg precis ut som nx-4090 eller nx-3500, men det kanske inte är så intressant. Det som egentligen var mer intressant var att man kunde koppla två fläktar direkt till nätagget som sedan nätaggregatet lugnt satte igång när den tyckte det blev för varmt, 30 grader och destå varmare det blev destå snabbare beordrades fläktarna att snurra.
Själva nätaggsfläkten började dock snurra lite långsamt vid 44 grader kan man lätt utläsa på diagrammen som återfinns . här

Först tyckte jag det lät otroligt lågt, att nätagget konstant skulle vara igång, men nu vid närmare eftertanke så har jag nog kommit fram till att så är inte alls fallet.

Hur är det med andra semi-passiva nätagg, när är fläktarna tillsagda att gå igång? Vid vilken temperatur?

Mer information om Nexus NX-9003

Permalänk
Medlem

Re: Nexus NX-9003, nytt semi-passivt nätagg från Nexus

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafsen
Först tyckte jag det lät otroligt lågt, att nätagget konstant skulle vara igång, men nu vid närmare eftertanke så har jag nog kommit fram till att så är inte alls fallet.

Intressant! Men vad menar du egentligen med ovanstående mening.

Hursomhelt, utan att ha lusläst Nexus beskrivning tror jag att en del av vitsen med det hela är att de styrda chassifläktarnas gång är oberoende av om datorn är påslagen eller inte. Dvs. om det är varmt i burken när du slår av datorn kommer dessa fläktar att fortsätta gå tills temperaturen har gått ned. (Men jag kan ha fel...)

Har du sett något pris?

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Meningen av meningen är: att jag vid en första anblick av siffrorna tyckte att 44* grader var väldigt lågt och att nätaggsfläkten alltid skulle rotera, men att jag nu efter att ha tänkt lite på det kan konstatera att det inte alls är så lågt som jag först tyckte. CPUn maxar ju en 55 grader och NB brukar ju ligga långt under det. Så det är nog inte så varmt. Sensorn sitter på utsidan agget oxå vilket gör att nätagget måste ha en helhets temp av 44 grader och det är inte bara någon enstaka del som skall vara så varm.

Permalänk
Medlem

Jag har läst på lite nu ...

Det står ingenting om hurvida fläktarna är beroende av om datorn är på eller inte och om fläktarna "släcks" med "power off" är ju inte lösningen speciellt revolutionerande. Jag har en lite mackapär som heter "Noisekiller" som ger motsvarande funktion.

Faktum är att sensorn för agget mäter tempen på insidan enligt Nexus, så 44 grader låter helt OK!

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Men meningen med den funktionen är ju att chassifläktarna skall kunna stanna helt utan att man skall behöva vara orlig för att det blir för varmt samt att fläktarnas hastighet är kontrollerad av nätagget... Mja, jag vet inte hur revolutionerande den här funktionen är egentligen. Men jag tycker om att fler och fler aktörer slår sej in och börjar tillverkar semi-passiva nätagg.

Permalänk
Medlem

Jo...jag har ett semipassivt (eller kanske ska det heta semiaktivt) nätaggregat, Elan Vital 500W. Det fungerar kanonbra och har det passiva nätaggregatets fördelar utan dess nackdelar. Vi kommer definitivt att se att fler och fler tillverkare tar fram denna typ av nätdelar.

Vad jag menar är att styrningen av två externa fläktar kanske inte är så fantastisk. En bra funktion, men det går att lösa på många andra sätt med olika typer av fläktstyrning. Och jag är inte helt övertygad om att denna funktion gör sig bäst i nätdelen.

Noisekiller http://www.larmax.se gör samma sak, fast här har du möjlighet att själv reglera känsligheten. Jag har en sådan i min låda och det fungerar utmärkt.

/MM

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har det släppts i Sverige.. Gtek har det bl.a. http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2182&session=6ea73b...