In eller ut där bak. spelar det roll?
Jag sitter och ekonomi tystar/kyler min HP d7040.(inte för att modellen sa så mkt men endå)
Det jag har tänkt på är att:
Bygga en tunnel från fläkten bak (som ska suga in luft i burken) direkt till CPUfläkten. Och luften får sedan åka ut framtill(utan fläkt).
Hur har jag tänkt:
Bygga tunnel är för att kunna köra fläktarna på lägre varv.
Att köra in luft bakpå som sitter en bit upp från golvet skulle medföra mindre damm. Att suga luft från golvet skulle ju vara rena dammsugaren. (ja dammfilter är en tanke jag har också)
Jag hårdkör inte datorn som er andra utan vill bara få den lite tystare så någon extrem kylning behöver inte.
Sedan ska jag ge mig på nätaggs fläkten men jag väger mellan att byta fläkten eller att kapa kablarna och montera den på moderkortet så jag kan styra den med speefan. Ska nog börja med det senare.
Har läst mig till att ha en frontfläkt inte ska vara så bra. Headline dont use front case fans(http://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/silentpc_cooling.html)
Betyder det att min ide om att ta in luft bak är sämre än att putta ut luft bak?
Mina frågor är:
Inte kan det spela någon märkbar roll om jag tar in luften baktill upptill och ut fram mertill. Man ser ju alla skisser som är tvärt om. Att varmluft stiger vet jag också. Men kan det göra så mkt.
Har jag tänkt fel?
PS
Enl speedfan så är min dator ganska varm. 55 CPU och ca 47 på HDDs. men inte så extremt endå DS