Permalänk
Medlem

In eller ut där bak. spelar det roll?

Jag sitter och ekonomi tystar/kyler min HP d7040.(inte för att modellen sa så mkt men endå)

Det jag har tänkt på är att:
Bygga en tunnel från fläkten bak (som ska suga in luft i burken) direkt till CPUfläkten. Och luften får sedan åka ut framtill(utan fläkt).

Hur har jag tänkt:
Bygga tunnel är för att kunna köra fläktarna på lägre varv.
Att köra in luft bakpå som sitter en bit upp från golvet skulle medföra mindre damm. Att suga luft från golvet skulle ju vara rena dammsugaren. (ja dammfilter är en tanke jag har också)
Jag hårdkör inte datorn som er andra utan vill bara få den lite tystare så någon extrem kylning behöver inte.
Sedan ska jag ge mig på nätaggs fläkten men jag väger mellan att byta fläkten eller att kapa kablarna och montera den på moderkortet så jag kan styra den med speefan. Ska nog börja med det senare.
Har läst mig till att ha en frontfläkt inte ska vara så bra. Headline dont use front case fans(http://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/silentpc_cooling.html)
Betyder det att min ide om att ta in luft bak är sämre än att putta ut luft bak?

Mina frågor är:
Inte kan det spela någon märkbar roll om jag tar in luften baktill upptill och ut fram mertill. Man ser ju alla skisser som är tvärt om. Att varmluft stiger vet jag också. Men kan det göra så mkt.

Har jag tänkt fel?

PS
Enl speedfan så är min dator ganska varm. 55 CPU och ca 47 på HDDs. men inte så extremt endå DS

Permalänk
Medlem

Nätagget trycker väl ut sin varma luft baktill/upptill?
Kanske den då suger in mer varm luft än rumstempererad luft?

Edit = Annars så är det nog bättre att trycka ut luft upptill/baktill då värmen stiger, disken/diskarna ska vara monterade så långt ner som möjligt och gärna fläkt(ar) framför dom som skjuter in kallare luft över den/dom.
Jag monterade en 120mm fläkt i sidan på min gamla config som jag kopplade ner på 5volt och som blåste in luft över moderkort/cpu, det gjorde avsevärd skillnad.
Hade även 2st 80mm bak som hjälpte nätagget att skyffla ut luften och en 80mm framför diskarna som som tryckte in luft, alla kopplade på 5volt för ljudnivåns skull.

Permalänk
Medlem

anledningen att man oftast har utblås därbak (med reservation för bla arctic cooling [stavning]silentsium[/stavning] som har både ut o in bak och upptill, är just för nätagget som blåser ut varmluft...säg kanske ibland över 30 ist för 22-23...det gör en del skillnad...

kapa upp ett hål för en 120 eller nåt i sidan o sätt en tunnel därifrån o släpp den över cpu...

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk

Sen så är det väl inte alltid så roligt att ha en fläkt i fronten som blåser på ens fötter.

Permalänk

Bara en fundering från mitt håll som jag tycker låter vettig på ett sätt.

Varmluft stiger och kalluft sjunker, över ett litet område som ett chassi kommer inte temperaturen utanför chassit att förändras något märkbart. Inne i chassit är det en helt annan värld.

Om man istället har två fläktar som suger in kalluft där nere skulle inte vindarna från den kalla luften som möter varandra ge varmluften en skjuts uppåt då ?
Låt säga att man då blåser in den kalla luften från båda hållen skulle inte då varmluften både tvingas uppåt samt få en skjuts av de mötande kalluftsvindarna?
Om man skulle lyckas påskynda förloppet så här så skulle det kanske fungera endbart med utsug där uppe för att bli av med varmluften.

Är inte särskillt insatt i detta och vill inte fraföra detta som en definitiv teori utan vill bara veta ifall min teori håller ^-^

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Tänkte bidra med lite bilder. Som ni ser så är kablarna en enda röra. HDs tänkte jag flytta upp till 5,25" platserna och hänga upp dem i gummiband.(senare projekt). Större fläkt är beställt till utblås på baksidan.

Fråga: Det halvsmå kontakterna är det dem man kan koppla så man kommer åt 7V till fläktarna?
Fråga: Vad använder ni till dammfilter. Det är ju 10000 hål i min dator som luften/dammet kommer in genom.(+ ett galler på sidan av chassit som alltid är fyllt med damm)

Andra skräpbilder på datorn. Ser ni något som är tokigt eller som jag borde fixa så skrik till.
Skärpan är inte som den ska men hade inte tid att göra ett proffsjobb.