[XP] IP-adresskonflikt

Permalänk
Medlem

[XP] IP-adresskonflikt

Hej.
Jag har ett problem som uppstår med jämna mellanrum, problemet resulterar i två saker:

1. Nätet är stendött
2. Får det här gulliga felmeddelandet:

Spec:
Windows XP SP2
Herjenet 8/1 Mbit (Eg. Telia 8/1 Mbit)
Trådlöst modem/router & nätverkskort från Sweex

Någon som har några idéer om vad det kan vara galet?

Tack på förhand!

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Det som är fel är ju att det är nån annan dator i nätverket som har samma IP-adress som du har på din burk.

Om du inte har nån mer dator i ditt nätverk så är det väl nån som kopplat på sig på ditt trådlösa nätverk.

Permalänk

någon har samma eller liknade IP-adress i ditt nätverk.. kan vara lite känsligt.. testa med att ändra din IP-adress och kolla först så att ingen har exakt samma för ¨å funkar de inte.. testa att leta med programmet "Look a Lan" eller nått...

Permalänk
Medlem

Att nätet dör är ju inte så konstigt, routern vet inte vart den ska skicka paketen eftersom att 2 datorer (eller fler) har samma ip. Antar att du använder dhcp på routern så kolla runt bland datorerna i hemmet och kika ifall någon av dom har manuella inställningar eller om din dator har det.
Med tanke på att du har det trådlösa nätet igång så kanske det är någon som vill jävlas med dig genom att ha samma ip som du (tex grannen eller något likande), inte för att jag fattar varför man skulle vilja ha det.

Hur många datorer har du i nätverket?

Hoppas att det kan hjälpa dig lite iaf.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Jag är (ska vara iallfall) den enda användaren i nätverket. Har hottat upp säkerheten lite på det trådlösa nätverket, så det kanske är lösningen på problemet.

Tack så mycket för svaren!

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeze
Jag är (ska vara iallfall) den enda användaren i nätverket. Har hottat upp säkerheten lite på det trådlösa nätverket, så det kanske är lösningen på problemet.

Tack så mycket för svaren!

kör du med fast eller dynamiskt ip?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
kör du med fast eller dynamiskt ip?

Jag använder dynamisk ip-adress.

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Troligtvis så har någon hackat sig in på ditt wlan och snott din mac adress, till följd av att routern delar ut samma ip till han som har snott din mac adress, eftersom ni får samma ip-adress så kommer den rutan upp hos dig. så även om du har "hottat" upp säkertheten på ditt wlan kommer han att kunna fortsätta surfa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Troligtvis så har någon hackat sig in på ditt wlan och snott din mac adress, till följd av att routern delar ut samma ip till han som har snott din mac adress, eftersom ni får samma ip-adress så kommer den rutan upp hos dig. så även om du har "hottat" upp säkertheten på ditt wlan kommer han att kunna fortsätta surfa.

Aj då, är det inget man kan göra för att bli av med odågan då?

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Hotta upp säkerheten, precis som du hade gjort? (både MAC filer och WAP, heter det så eller WEP?)

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Använd helst WPA , om detta av någon anledning inte går kör med WEP.
Lås mac-adressen i routern så att bara "din" dator får connecta.

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av regedit
Använd helst WPA , om detta av någon anledning inte går kör med WEP.
Lås mac-adressen i routern så att bara "din" dator får connecta.

Jag använder WPA med en riktigt lång och krånglig nyckel nu
Låsa mac-adressen? Endaste jag hittade i routerinställningarna är det jag markerat med rött. Det borde vara där jag låser macadressen väl?

Visa signatur

rm -rf *.blog