Flytta filer mellan hårddiskarna

Permalänk
Medlem

Flytta filer mellan hårddiskarna

Idag sitter jag på en 80GB IDE-disk där jag har allt på samma partition men imorgon kommer min nya dator med en Raptor 74GB och allt.
Kan jag då installera Windows XP på Raptorn och föra över filerna från min gamla hårddisk samtidigt som Windows XP ligger kvar på den gamla disken? Kommer de att krocka på något sätt?
Det är nämligen åtskilliga GB som ska över så att bränna allt känns meningslöst.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem

Hej!

Vad är en Raptor? Så vida det är en hårddisk vilket jag antar att det är så krockar inte de olika installationerna av XP. Det du måste göra är att bestämma vilken av diskarna som är Master och vilken som är slave. Den som du väljer master på är den som kommer att ladda sitt XP.

Så sätt master på Raptorn och slave på den gamla hårddisken så behöver du inte vara rädd. Pinsamt att man inte hänger med längre, men om det är så att Raptorn går på något annat än IDE tex. SATA så måste du välja vilken som ska boota i BIOS.

Men som sagt det kommer inte att behövas brännas för att du ska få den datan som ligger på den gamla disken till den nya!

Ha en trevlig helg!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Vad gött att det inte blir problem. Förresten så kan du också kosta på dig en trevlig helg

EDIT: Western Digital Raptor är S-ATA jepp jepp.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk

installera först din S-ATA disk.. dvs installera XP på den.. när det är klart ta o flytta över den andra disken. det är inga större problem.. se till att du bootar på S-ATA disken bara (det gör du i Bios:en)..

Alla Sata diskar är alltid Master.. Men det kan även din 80 gigare vara.. Dom sitter ju inte på samma kabel..

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA