Permalänk
Medlem

Fult gjort Dell!

För drygt två år sedan köpte mina föräldrar ett datorpaket från dell, två års avbbetalning var det på. De betalade var månad, men efter att de 24 månaderna gått så fortsätter det ramla in räkningar! Konstigt tycker far min och ringer upp dem.

Då visar det sig att man ska ha ringt upp dem tre månader innan man betalat färdigt de 24 månaderna och säga att "nu har jag snart betalt färdigt och vill inte ha fler räkningar".

Detta har tydligen stått i det finstilta i kontraktet, men inget har tydligt framgått. Står bara som en liten notis har vi nu sett. Får det göra såhär? Inget sas det om det när vi köpte datorn, då var det 24 månader inget annat.

Nu har de redan betalt 6000 extra men dell vill ha ett helt års betalning. Alltså, missar man att ringa in å säga att man ska sluta betala om tre månader då ska de ha betalt för ett år till! Nu har farsan i alla fall fått det till att bara bli ett halvårs extra betalningar men ändå! Tycker att det är ett skidföretag som gör så här mot kunderna!! Någon annan som varit med om något liknande?!

Inget dellhandlande för mig i fortsättningen i alla fall..!

Visa signatur

bajcon

Permalänk
Medlem

Tycker nästan att ni ska gå till konsumentverket för det. Riktigt fult gjort atv Dell...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk

De gör en olaglig handling efter som det i erat avtal står att ni ska betala av datorn på 24månader. Sen att de har finstilt att man måste ringa in 3månader innan är falsk markandsföring då ni inte hyr datorn utan ahr den på avbetalning. Men kontakta din närmaste konsument vägledare så får du reda på vad du ska göra.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är helt klart nåt för KO. Har de ett kontrakt där det står 2 års avbetalning så ska de banne mej inte behöva be Dell att sluta skicka räkningar. 2 års avbetalning ÄR 2 års avbetalning. De pengar de betalat in för mycket ska de ha tillbaka plus ränta m.m. Tänk om alla avbetalningar skulle gå till på det viset. Inte ens en bilhandlare (enligt populär fördom ett släkte av lurendrejare) skulle göra nåt liknande.

Tillägg:
Enda parallellen jag kan hitta är diverse ISPers avtal mot företag. Råkade själv ut för det på ett jobb där vi skulle ha verksamhet på annan ort under drygt ett år. Beställde då internet och specificerade vid beställning att det skulle stängas av ett visst datum. Nu var vi kvar på platsen ett par veckor till och jag märkte då att internetet fortfarande fungerade. Ringer till ISP och undrar varför. Då visar det sej att de inte noterat avstängningsdatum med följd att firman tvingades betala nästan 1 år extra för att deras avtal gällde löpande 1 år framåt om man inte avbeställde minst 3 månader före gällande avtals utgång. Det bästa/sämsta med det hela är att vi fick ingen som helst information om det förrän jag uttryckligen bad om det vid uppsägningen, betala fick firman lik förbannat, eftersom 'det stod i avtalet' GGRRR!!

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

låter jävligt skumt, med sånna avtal borde det storma oftare kring dell, det är inte nått sorts konstigt leasing avtal eller så? hur är avtalet utformad? kan du skriva av den relevanta delen åt oss?

Permalänk

Det är svårt att yttra sig utan att ha sett avtalet egentligen, men visst låter det skumt. Kontakta din kommunala konsumentrådgivare i första hand.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk

Som du beskriver det så måste dom kunna bestrida betalningarna och hänvisa till oskäliga avtalsvillkor, oaktat vad som står i avtalet.

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk

En vild gissning men kan det vara att ni hyr datorn (fast du skrev köpte) och att man efter 2år får lämna tillbaka den, köpa ut den eller fortsätta hyra för samma kostnad eller lägre? Om man inte hör av sig så blir det den sista alternativet, som företaget tjänar mest pengar på. Och de har även en lång uppsäggningstid för att de ska tjäna ännu mer pengar.

Annars ser jag ingen logik i det hela, betalar ni av en dator så ska ju ni inte behöva meddela att ni har betalat klart. Och de skulle absolut inte kunna tvinga er att fortsätta att betala. Jag kan inte se någon laglig rätt i det.

Jag tror mest på det första alternativet, om inte ta med kontakt med konsumentrådgivare etc som folk tipsade om ovanför. Om det var det första alternativet(hyrning) så kan ni inte göra så mycket, vissa företag är giriga och utnyttjar systemet. Det finns många branscher som tjänar stora pengar på liknande saker som detta inom hyrning/abonnemang.
*edit*
Efter att ha kollat in Dell´s hemsida såg jag att man verkligen kunde hyra datorer, vilket ännu mer får mig att tro att fallet är sådant.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Re: Fult gjort Dell!

Detta låter så dumt att antingen ljuger du eller så är Dell fullständigt vansinniga. Men tills du lämnat mer bevis så antar jag att du ljuger eller utelämnar en del av sanningen eller helt enkelt har fel för dig och inte vet vad det handlar om. Du kan väl inte på fullt allvar mena att om du köper något på avbetalning så trillar det in räkningar när de 24 månader löpt ut? Nu får du allt ta och skriva eller fotografera vad det står i kontraktet.

Om du på något sätt har skrivit något fel här, missuppfattat det hela osv så bör du verkligen be om ursäkt. I annat fall bör vi alla skicka hatbrev till Dell.

Folk här börjar tjata om Konsumetrådgivare, Konsumetverket och Sverker på Plus. Skäms på er! Jag är nästan 99% säker på att denna snubben har fått något om bakfoten. Det är helt oförsvarligt om Dell inte gjort något fel utan någon som inte fattar vad han snackar om hänger ut Dell på det här sättet.

Erkänn istället, du har själv beställt denna dator. Låtit dina föräldrar betala och du har sagt till dina päron att det är jättebilligt, att det bara kostar xxx hundralappar i månader och efter 24 månader är datorn din. Jag tror du är en icke-läskunnig fjortis som inte fattat att du faktiskt hyrt datorn i 24 månader, inte köpt den på avbetalning. Eller hur?
(Nu riskerar jag att någon moderator ger mig en varning eller stänger av mig, men det här var så dumt att jag inte kunde hålla mig. Men snälla, ge mig då en varning istället så redigerar jag mitt inlägg.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bajcon
För drygt två år sedan köpte mina föräldrar ett datorpaket från dell, två års avbbetalning var det på. De betalade var månad, men efter att de 24 månaderna gått så fortsätter det ramla in räkningar! Konstigt tycker far min och ringer upp dem.

Då visar det sig att man ska ha ringt upp dem tre månader innan man betalat färdigt de 24 månaderna och säga att "nu har jag snart betalt färdigt och vill inte ha fler räkningar".

Detta har tydligen stått i det finstilta i kontraktet, men inget har tydligt framgått. Står bara som en liten notis har vi nu sett. Får det göra såhär? Inget sas det om det när vi köpte datorn, då var det 24 månader inget annat.

Nu har de redan betalt 6000 extra men dell vill ha ett helt års betalning. Alltså, missar man att ringa in å säga att man ska sluta betala om tre månader då ska de ha betalt för ett år till! Nu har farsan i alla fall fått det till att bara bli ett halvårs extra betalningar men ändå! Tycker att det är ett skidföretag som gör så här mot kunderna!! Någon annan som varit med om något liknande?!

Inget dellhandlande för mig i fortsättningen i alla fall..!

Permalänk
Medlem

Dell har väl aldrig kört avbetalningar? Det system dom kör nu kallar dom IT-hyra. Har för mig dom körde med leasing förut. Har dom köpt datorn som privatperson eller på något företag?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Dell har väl aldrig kört avbetalningar? Det system dom kör nu kallar dom IT-hyra. Har för mig dom körde med leasing förut. Har dom köpt datorn som privatperson eller på något företag?

Jag misstänker också att det inte handlar om avbetalning, men förlängningen av avtalet på det sättet kan ju fortfarande vara oskäligt. Jmr med Viasats förlängning:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/pressmeddelande.asp?l...

EDIT: Fredrol, om du inte kan något om konsumenträtt kanske du borde vara tyst?

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Men det kan jag (om konsumenträtt alltså) så jag tänker inte vara tyst. Jag tror helt enkelt inte att den som beställt är läskunnig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Jag misstänker också att det inte handlar om avbetalning, men förlängningen av avtalet på det sättet kan ju fortfarande vara oskäligt. Jmr med Viasats förlängning:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/pressmeddelande.asp?l...

EDIT: Fredrol, om du inte kan något om konsumenträtt kanske du borde vara tyst?

Permalänk
Hedersmedlem

Vi har spårat trådskaparens IP-adress och konstaterat att det verkar tillhöra Sveavägen 68..

Seriöst så är mer info önskvärt. Om detta är hur Dell sköter det vid vanlig avbetalning känns det som det redan skulle vara uppmärksammat.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Klart som korvspad att det handlar om någon typ av leasing..... Ibland så förstår jag inte folk... Att komma hit och basunera ut sitt eget misstag och skämma ut sig är beklämmande. Det är samma med hälften av alla reportage på plus (exempel: WoW-snubben som inte fattade vilken typ av spel han köpt). Jag skulle aldrig visa mig på TV om jag hade gått på den ena dummare niten efter den andra.

Men men, jag antar att det inte är så lätt alltid...

Visa signatur

Dell8400:3.4ghz:2gb:x850xt PE:2*74 raptors:Audigy2:Dell2005FP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Vi har spårat trådskaparens IP-adress och konstaterat att det verkar tillhöra Sveavägen 68..

Haha! Dagens...

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk

Så sa dem inte till mej, vi slutade betala efter 24månader prick .. =/

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte heller skidföretag.

Permalänk
Citat:

Hmm...kanske jag som är trög, men vad har detta för betydelse?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Jag gillar inte heller skidföretag.

haha, inte ja heller! Jag hatar vintersporter över huvud taget!

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Hmm...kanske jag som är trög, men vad har detta för betydelse?

Tänk (s)...

Permalänk

nix....still lost....:confused:

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
nix....still lost....:confused:

http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/story/0,2789,783364,00....

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Håller helt med fredrol. När man läser rubriken tror man att Dell gjort något fel, men så visar det sig att trådskaparen har tolkat avtalet helt felaktigt.

Någon moderator bör ändra rubriken på tråden.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fult gjort Dell!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Folk här börjar tjata om Konsumetrådgivare, Konsumetverket och Sverker på Plus. Skäms på er! Jag är nästan 99% säker på att denna snubben har fått något om bakfoten. Det är helt oförsvarligt om Dell inte gjort något fel utan någon som inte fattar vad han snackar om hänger ut Dell på det här sättet.

Är väl inget fel att dra in Sverker om det skulle vara så, om det nu är som du säger att Dell inte har gjort nåt fel så kan de väl försvara sig bäst de vill hos Sverker om det nu skulle gå så långt.
Även om det nu står i det finstilta om detta så kanske det finns jättemånga som missat detta (även att man givetvis skall läsa genom allt i ett kontrakt) så är det absolut inget fel om man sätter lite press på företaget i fråga så att det i framtiden framkommer _tydligare_ vad det är detta som gäller så att fler slipper hamna i en sånhär situation.

Permalänk
Medlem

Ni som inte inser det bizarra i trådskaparens text, tänk på det här.

Du har ett billån på 5 år. Du betalar varje månad och efter 5 år så är bilen betald. Inte faen fortsätter företaget skicka dig fakturor efter det?!? Den är ju din.

MEN! Hyr du en bil, TV, projektor eller dator via t.ex. Thorn (eller nåt annat) Så lär de ju fortsätta skicka fakturor till dig så långe du har bilen, projektorn eller datorn hemma.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Medlem

Självklart handlar det om IT-hyra, för det är det enda som Dell förmedlar. Avbetalning går genom CE-moneybank tror jag. Så, då ska CE-moneybank ha skulden om det nu skulle vara avbetalning.

Men jag antar det är hyra. Kanske dags att läsa genom avtalet du skrev på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kit
Ni som inte inser det bizarra i trådskaparens text, tänk på det här.

Du har ett billån på 5 år. Du betalar varje månad och efter 5 år så är bilen betald. Inte faen fortsätter företaget skicka dig fakturor efter det?!? Den är ju din.

MEN! Hyr du en bil, TV, projektor eller dator via t.ex. Thorn (eller nåt annat) Så lär de ju fortsätta skicka fakturor till dig så långe du har bilen, projektorn eller datorn hemma.

Dum eller?

"Du har ett billån på 5 år." <- Ledande ordet är LÅN, alltså att man lånar Pengar till en produkt som man sedan betalar tillbaka. Det man betalar på är alltså pengarna som lånades, inte själva produkten.

"Hyr du en bil, TV, projektor eller dator via t.ex. Thorn" <- HYR, då lånar man Produkten mot betalning. Alltså betalar du en avgift för att få nyttja produkten.

Alltså,

Lån/Avbetalning = Man lånar pengar som används för inköp
Hyra = Lån av produkt mot betalning, jmf. att hyra film på videobutiken...

Eller så missuppfattade jag ditt inlägg totalt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Är det lagligt?:confused:

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otidblom90

Om du tittar på smilien och vad det hela med Sveavägen handlar om så ser du att personen i fråga varit ironisk eller sarkastisk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Om du tittar på smilien och vad det hela med Sveavägen handlar om så ser du att personen i fråga varit ironisk eller sarkastisk.

aha:D

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otidblom90

Man inte heller spåra ett IP så exakt.

Men visst låter det som någon slags hyra, ett sånt stort företag som Dell skulle inte överleva om de hanterade avbetalningar på det sättet trådskaparen berättar.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.