Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Boxad kylare, sA

Hallå där.

Har köpt ny kylare men har det väldigt svårt med att få bort den gamla. Jag har socket A och en Amd sempron... Någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

[Asus X-series A7N8X][Sempron 2800+]
[GeForce 6600GT 128mb][2x512mb]
[0.2TB hdd][Nec DVD/RW ND-3550A]

Permalänk

Hur sitter den fäst? Är det några skruvar eller har de använt klisterkylpasta?

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk

Jag tror inte det är några skruvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det är pastan som klistrat fast sig, så går det att använda en hårtork så att den löses upp. Efter det är det lätt att plocka bort den.

Visa signatur

MSI K8N Neo4 Platinum, Amd64 3700+ @ 2800mhz,x850xt pe, 2x pc-3200 512mb Kingston

Permalänk

ja men jag kan ju inte bara använda en hårtork och våld, den sitter fast i något annat också. är det det ni kallar clipsfästen?

på min nya kylare är det en skruv också, men på den jag har nu är det ju inte det : /

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hahahaha hårtork hehe du tror inte cpun utveklar lite mer värme än en hårtork

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid

*Jag har engelsk inst'a'llt tangentbord*. Pa min satt det ett "sp'a'nne" som h'o'll fast kylaren i sockeln. Det var bara att klippa det metallsp'a'nnet som gar rakt igenom kylfl'a'nsen, tex med en avbitartang. Sen e det bara att ta bort den.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Man får oftast monteringsinstruktioner med en boxad processor, ur dessa instruktioner kan man även lista ut hur man avmonterar.

Oftast är det nedtryckning och avhakning av clippet som gäller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
hahahaha hårtork hehe du tror inte cpun utveklar lite mer värme än en hårtork

Är Intel redan uppe i ~2kW?

Kolla upp vad en vanlig hårtork drar min vän.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SphiniX
*Jag har engelsk inst'a'llt tangentbord*. Pa min satt det ett "sp'a'nne" som h'o'll fast kylaren i sockeln. Det var bara att klippa det metallsp'a'nnet som gar rakt igenom kylfl'a'nsen, tex med en avbitartang. Sen e det bara att ta bort den.

Man ska inte behöva klippa i något för att avmontera.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

okej, ska testa men orkar inte nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Man får oftast monteringsinstruktioner med en boxad processor, ur dessa instruktioner kan man även lista ut hur man avmonterar.

jag menar att hårtorken utväklar inte sån himla grymm värme jag menar att ska man blåsa på cpun för att mjuka upp pastan man kan ju istället låta den gå på några timms med nått prestandamätnings progg för den lär ju vara lika varm då

vad den drar i effekte lite orelevant när en socket A cpu kan bli relativt varm utan fläkten på

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Som sagt, använd en plattmejsel och tryck ner clippet på den sidan med en utstickande pigg där du lämpligast kan trycka. Det farligaste här är att slinta med mejseln och landa på moderkortet. Ganska (väldigt) mycket kraft brukar behövas dock.

Inte många hårtorkar drar så mycket som 2kW Han snackade nog dessutom om värmen som kommer mot fläns + CPU och inte den i själva torken.

Permalänk

Taxk för hjälpen alla fixat nu.

Visa signatur