Ominstallation av Apache - APR saknas?

Permalänk
Medlem

Ominstallation av Apache - APR saknas?

Hade lite problem med att mitt apache 2.2.0 hade installerat sig i fel katalog, så jag behöver installera om det, men då har jag lite problem:

Först och främst - går det att avinstallera apache i vanlig windows-mening? Eller ska jag lägga det över?

När jag försöker lägga det över stoppas jag vid konfigurationen av att "APR version 1.2.0 or later is required" och att den saknas? Det fungerade ju första gången..

Med apt-get har jag hämtat hem aprsd, som var det närmaste jag kunde komma, men det hjälpte inte..

Jag har nu varit Linuxägare i tre dagar, så tänk inte "det är så uppenbart att han måste ha tänkt på det själv", utan tänk mer som att jag är en marsian eller något i den stilen

P.S Systemet är det som jag kallar "bittorrent/server" i sign, fast PHP5 har jag inte fått in än, och apache är det jag försöker installera om..

Edit: Nu har jag visst gjort det så krångligt jag kan göra det för mig, genom att installera från .tar.gz arkiv och grejer - när allt jag behöver finns i apt-get-systemet! Jag är inte van vid att allt finns ett kommando bort! Som windowsanvändare vill jag att det ska ta nån timme att fixa det man letar efter

Frågan som kvarstår är alltså - kan jag avinstallera? Eller
bör jag helt enkelt sätta mig ner imorrn och formatera om?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Re: Ominstallation av Apache - APR saknas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Hade lite problem med att mitt apache 2.2.0 hade installerat sig i fel katalog, så jag behöver installera om det, men då har jag lite problem:

Först och främst - går det att avinstallera apache i vanlig windows-mening? Eller ska jag lägga det över?

När jag försöker lägga det över stoppas jag vid konfigurationen av att "APR version 1.2.0 or later is required" och att den saknas? Det fungerade ju första gången..

Med apt-get har jag hämtat hem aprsd, som var det närmaste jag kunde komma, men det hjälpte inte..

Jag har nu varit Linuxägare i tre dagar, så tänk inte "det är så uppenbart att han måste ha tänkt på det själv", utan tänk mer som att jag är en marsian eller något i den stilen

P.S Systemet är det som jag kallar "bittorrent/server" i sign, fast PHP5 har jag inte fått in än, och apache är det jag försöker installera om..

Edit: Nu har jag visst gjort det så krångligt jag kan göra det för mig, genom att installera från .tar.gz arkiv och grejer - när allt jag behöver finns i apt-get-systemet! Jag är inte van vid att allt finns ett kommando bort! Som windowsanvändare vill jag att det ska ta nån timme att fixa det man letar efter

Frågan som kvarstår är alltså - kan jag avinstallera? Eller
bör jag helt enkelt sätta mig ner imorrn och formatera om?

*borttaget :p* Du ändrade innan jag hann skicka inlägget

Citat:

However, make sure you keep your Makefile. It's needed if you later decide to uninstall the program and want to do it as painlessly as possible!

Så säger en sida om saken Vet inte om det går att köra ./configure och make och sedan sudo make uninstall trots att man inte har original-filen kvar? Värt ett försök

Permalänk
Medlem

Problemet är ju det att jag inte kan kör klart ./configure , eftersom den gnäller på att APR har försvunnit?

Du vet inte vad det är?

Lutar åt att jag tar och kör en omformatering i eftermiddag, det finns mer än ett litet fel kan man ju säga

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Hold your horses.

Om du aldrig har kört "make install" som root har det inte blivit installerat överhuvudtaget. Du kan bara ta bort katalogen med källkod så ska allt vara borta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peritus
Hold your horses.

Om du aldrig har kört "make install" som root har det inte blivit installerat överhuvudtaget. Du kan bara ta bort katalogen med källkod så ska allt vara borta.

Det är det jag har gjort en gång, fast jag körde med sudo istället. Programmet har varit installerat och har fungerat fint, men jag vill ha det ominstallerat med apt-get istället för via .tar.gz arkiv som jag gjorde först.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G