Hur stor chans är det att en dator börjar brinna?

Permalänk
Medlem

Hur stor chans är det att en dator börjar brinna?

Hej

jag är själv lite skraj att datorer ska börja brinna. Hur stor chans är det att den börjar brinna, finns det någon statestik? Jag har planer på att lägga en dator i gaderoben, tror ni den kan börja brinna?

Permalänk
Medlem

Chansen är väldigt liten.
Rensa bara ur damm ur datorn då och då så är du säker.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

Det är 0,02% risk att datorn fattar eld i din garderob medans det är 0,06% risk att den fattar eld i din brors garderob.

Nej men seriöst, det beror självklart på vilka förhållanden som råder i din garderob. Har du världens svalaste garderob så minimerar du självklart också risken.

Knappt värt att svara på din fråga, den verkar ju vara så oseriös som den kan bli.

Permalänk
Medlem

Funderat själv på det här faktiskt. Inte för att jag tror det kan hända, min dator står i ett "stort" (30m^2) rum och är på 24/7. Den är dessutom totalt öppen, båda väggarna och alla plattor som täcker oanvända optiska/PCI-platser är borta. Inget har hänt.
Iof så startar jag om den ibland (typ var 3e dag), men det påverkar väl inte nåt, datorn är ju på medan den startar om
Men har ibland kommit upp i uptime 10 dagar.

Men när vi åker på resor på 1-2 veckor så är mamma mycket noga med att datorn är avstängd ifall den skulle börja brinna. Brukar ändå hitta nåt sätt att starta den precis innan vi åker och så stängs den av automatiskt nån timme innan vi kommer hem.

Men hur stor är egentligen chansen att det skulle börja brinna? Stängs inte datorn av om det överhettas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Funderat själv på det här faktiskt. Inte för att jag tror det kan hända, min dator står i ett "stort" (30m^2) rum och är på 24/7. Den är dessutom totalt öppen, båda väggarna och alla plattor som täcker oanvända optiska/PCI-platser är borta. Inget har hänt.
Iof så startar jag om den ibland (typ var 3e dag), men det påverkar väl inte nåt, datorn är ju på medan den startar om
Men har ibland kommit upp i uptime 10 dagar.

Men när vi åker på resor på 1-2 veckor så är mamma mycket noga med att datorn är avstängd ifall den skulle börja brinna. Brukar ändå hitta nåt sätt att starta den precis innan vi åker och så stängs den av automatiskt nån timme innan vi kommer hem.

Men hur stor är egentligen chansen att det skulle börja brinna? Stängs inte datorn av om det överhettas?

öhm.. varför ska datorn stå på när ni är på resa 2 veckor? :S ..

Jag vet inte hur stor risk det är.. men efter att ett av mina nätagg "exploderat" och börjat ryka och ha sig så stänger jag datorn på natten jämt.. ser ingen anledning att ha på den på natten för den delen

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Inte för att du har med saken att göra, men har en FTP-server uppe och lite andra grejer...

Ifall det beror på nätagget, är en Tagan 480W säker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Inte för att du har med saken att göra, men har en FTP-server uppe och lite andra grejer...

Ifall det beror på nätagget, är en Tagan 480W säker?

Tagan är ju det absolut bästa märket
Men ingen här kan säga att just ditt nätagg inte kan explodera! Det förekommer inte speciellt ofta, men det KAN hända!

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk

Jag har aldrig hört en dator som börjat brinna eller läst om det så jag tror chansen är absolut minimal men därimot är det inte alls ovanligt att skärmar kan börja ryka och börja brinna jag hade en gammal Dell skärm som det utan vidare började slå gnistor om, vad lärde jag mig av det då tro jo att nu för tiden då jag inte sitter framför datan så slår jag alltid av skärmen då jag går därifrån och inte ska sittar där på ett tag.....därimot har jag inte haft datan avslagen sen i sommras under det värsta blixt och dunder vädret......TAGAn är absolut säker det är en av dom absolut bästa aggen som finns att köpa i dag....dom går igenom en massa säkerhetstester innan dom skeppas ut så du valde ett mycket bra agg som du ser så har jag ett likadant inte värt att köpa annat då man aldrig slår av datan....

Visa signatur

DELL CPU 6000+, 3gig ram, Ati HD5830, Linux Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antecblue
Jag har aldrig hört en dator som börjat brinna eller läst om det så jag tror chansen är absolut minimal men därimot är det inte alls ovanligt att skärmar kan börja ryka och börja brinna jag hade en gammal Dell skärm som det utan vidare började slå gnistor om, vad lärde jag mig av det då tro jo att nu för tiden då jag inte sitter framför datan så slår jag alltid av skärmen då jag går därifrån och inte ska sittar där på ett tag.....därimot har jag inte haft datan avslagen sen i sommras under det värsta blixt och dunder vädret......TAGAn är absolut säker det är en av dom absolut bästa aggen som finns att köpa i dag....dom går igenom en massa säkerhetstester innan dom skeppas ut så du valde ett mycket bra agg som du ser så har jag ett likadant inte värt att köpa annat då man aldrig slår av datan....

Words!

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
Det är 0,02% risk att datorn fattar eld i din garderob medans det är 0,06% risk att den fattar eld i din brors garderob.

Nej men seriöst, det beror självklart på vilka förhållanden som råder i din garderob. Har du världens svalaste garderob så minimerar du självklart också risken.

Knappt värt att svara på din fråga, den verkar ju vara så oseriös som den kan bli.

Knapp värt att du skriver, vad är det som är så oseriöst med den?

Jag har heller aldrig hört om någon dator som skulle fattat eld. Gaderoben är en vanlig sådan vit man har i en lägnhet, det finns inga hål där det kan komma in luft förutom springor i dörren. Skärm tänkte jag skippa så det är ingen fara.

Permalänk

Jag antog att det var ganska oseriöst när du började fråga om statistik, det är inte många som för statistik över sådana här saker. Men om du vill ha ett seriöst svar så är risken väldigt liten. Ju större garberob desto bättre såklart.

Permalänk
Medlem

Väldigt liten skulle jag säg, har haft på min dator 24/7 bortsett från omstart ca 1-3g per vecka och så har det varit i ett par år nu och det har inte brunnit vad jag vet.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Trodde själv det här med exploderande cdskivor var en ren myt men så hände det en jag känner. Iofs har han så sanlöst mycket otur när det gäller datorer.
Fast fatta eld? Finner det väldigt otroligt. Det enda som egentligen skulle kunna orsaka en brand är nätaggregatet eller de övriga strömkretsarna i datorn. Och även om nu nätagget skulle säcka ihop på ett våldsamt vis är ju inte en dator direkt byggd av brandfarliga komponenter. Lite gnistor och rykande kan jag väll tänka mig men för att hela rasket ska fatta eld krävs nog damm i rejäla mängder.

Fast är man orolig finns det ju alltid säkerhetsåtgärder man kan ta till, särkilt om man ska ha datorn i garderoben. Det är förresten något jag tänkt på själv för att bli av med allt jäkla oväsen.

Visa signatur

My head hurts, my feet stinks and I don't love Jesus.

Permalänk
Medlem

Jag hade en gång en server igång 24/7.. jag tryckte in en brandvarnare i datorn.. räcker ju att ha den på datorn.. då är man nog ganska säker.. men om man inte är hemma då? .. så jag sket i det och jag stänger numer alltid av datorn.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

RoGG, det finns faktiskt en hel del som brinner jävligt bra i en dator. Många kabelstumpor brinner väldigt bra, ligger det ett lager damm på allt inne i datorn så är det nog inte omöjligt att det skulle kunna fatta eld.

Permalänk
Medlem

Men det kommer inte så mycket damm i en stängd garderob! Öppna datorn och dammsug en gång i halvåret om du vill vara 100% på att datorn inte brinner!

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wheeliee
Men det kommer inte så mycket damm i en stängd garderob! Öppna datorn och dammsug en gång i halvåret om du vill vara 100% på att datorn inte brinner!

Man kan aldrig vara 100%

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Även märkesaggregat kan "explodera". Dock är det vanliga rök och inte eld men ni har säkert också hört "ingen rök utan..".

Vill ni vara säkra på att slippa elbränder får ni sluta ladda mobiltelefonen under natten också (ganska så nyligen brann ett helt hus ner i Tornedalen orsakad av mobilladdning).

Glöm inte bort all annan el-utrustning också= säkrast är nog att klippa huvudströmbrytaren.

dvs.

Det finns små små risker med all el. Det är smidigare att projecera sin ångest (eller vad det nu är man behöver kunna hantera) på något man kan vara utan, kanske spindlar t.ex. ?

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk

Precis, det är alltså säkrast att sluta leva helt och hållet.

Men för oss som vill fortsätta utsätta oss för dessa ohyggliga faror så finns det inget alternativ.

Jan-banan det finns ganska billiga plåtskåp (det är inga serverskåp alltså) som är till för att ha datorer i, har du pengar att köpa en sådan så är det ju bra det öker ju säkerheten ganska så mycket.

Permalänk

Det borde kanske minimera risken för brand om man har bra kylning och ställer in i BIOS att datorn skall stänga av sig om den blir för varm. Iofs så är det väl elfel som är den största risken. Köp ett bra nätagg, ett gammalt noname skulle jag inte lita på i en dator som står på 24/7.

Ang. er uptime, jag har ett 6 månader som rekord och det var på en bärbar dator som användes dagligen till spel, musik, etc. Jag hade inte bredband då så jag laddade aldrig ner systemuppdateringar som krävde omstart. En Powerbook btw

Permalänk
Medlem

Se bara till att ha ordentlig kylning.. Serverrum har ju oftast/alltid AC .. och ordentliga grejjor.. nätagget som exploderade för mig var ett noname..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

är den här frågan dum eller bara dum?

Visa signatur

va jobbigt de är när man skriver fel "camkillurself" de skulle vara campkillurself

Permalänk
Medlem

Som sagt, alla elgrejer kan börja brinna om det vill sig illa. Grannens frys fattade eld en gång (som tur var var de hemma), men få stänger ju av kyl och frys när de åker på semester...

Permalänk
Inaktiv

Det är väl 50/50 chans, antingen så börjar den brinna eller också så gör den inte det...

Permalänk
Medlem

Finns en annan tråd att läsa i. Brandkåren har 0 (noll) fall av brand orsakad av stationär dator. Gott om TV-apparater däremot.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det är för fel på folk men att stänga in en dator i ett litet, icke ventilerat utrymme, under en längre period är inte att rekommendera. Kanske inte överhuvudtaget, beroende på vad man klassar som "en längre tisdperiod". Oavsett om risken för att någon allvarligare olycka ska inträffa fortfarande må vara relativt liten så är det bara dumt.

Permalänk

ja nog är det konstigt sätta in en dator i en trång garderob bara för att den inte ska bli dammig inuti...den blir dammig ändå där...man ska regelbundet avlägsna damm i datorer det hör ju liksom till...hur grisigt har folk hemma om man aldrig städa heller? det gäller samma för datorer också så fort det finns fläktar så kommer det in damm...ett tips är att installera en program som man kan ha vid klockannere i högra hörnet, då man lägger musen där ser man hur snabbt cpu-fläkten går och även att man kan ställa varningljud om den börjar snurra sämre...i såna program kan man också se temperaturer och börjar pc gå ovanligt varm är det ju bara att damsuga den då blir den kall och bra igen...

Visa signatur

DELL CPU 6000+, 3gig ram, Ati HD5830, Linux Mint

Permalänk
Medlem

Det finns inte mycket som kan brinna i en dator förutom närligande saker. Man får ränsa upp lite och inte ha morgonrocken hängandes över.
Mina kan stå på i månader utan att starta om dom men då är dom inne i en klädkammare med kanalfläkt på väggen.
En garderob kan behöva någon typ av ventilation eller öppnad dörr.
En brandvarna är lämpligt att placera strategiskt också!

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|