Permalänk

fråga angående "jordat nätagg"

Jag köpte ett nytt nätaggregat för ett tag sedan(tagan 420w) och jag undrar vart jag ska sätta jord-sladden. Ska jag bara sätta fast den i chassit eller ska jag sätta den någon annanstans.

Mvh Uno

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own!!

Permalänk
Medlem

Jordsladd ? Följer det med på Tagans nätaggregat ?

Jadu, antagligen inte i chassit, då det kan skada övrig hårdvara om det blir kortslutning.

Visa signatur

AMD Athlon Venice 3200+, Asrock MATX ALI1689 SATA / Raid / Lan,
512MB DDR PC3200 400MHz x 2
Sapphire x1600pro 256mb AGP, 40gb 7200rpm, 200gb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taclite
Jordsladd ? Följer det med på Tagans nätaggregat ?

Jadu, antagligen inte i chassit, då det kan skada övrig hårdvara om det blir kortslutning.

Helt fel !

Jordningen kan du sätta fast på vilken metaldel du vill tex chassit.

Men du behöver inte använda den om du inte vill.

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk

ska sitta någonstans på chassit.. ex baksidan av modekortsplåten. (ja andvände smältlim för att få fast den..) se bara till att den har kontakt

behöver inte andvändas heller

Visa signatur

Workstation/Lapptopp: AMD 64Turion 32 | 2048ddr2 | ATI x700 | 80 gb 7200rpm | 2*17" skärm | 940 gb externt |

Permalänk

Tack för alla svar :D. Jag satte fast den på en pci plats, jag skruvade bara dit den där man brukar skruva dit vanlig hårdvara. Fast jag har ett aluminium chassi men det borde väll funka ändå?
Sedan en till liten fråga bara, jag antar att denna jordsladd skyddar hårdvaran i datorn vid eventuell kortslutning? Om jag nu sätter den fel, kan den leda "kortslutningen" till en annan komponent i datorn? det var nån som sa att jag kunde sätta den på mobo plåten, leder den inte ut strömmen i mobot då?(om det skulle bli kortslutning alltså)

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own!!

Permalänk
Medlem

Jag snor tråden lite (som ändå är löst).
Vilka nackdelar dras man med om kör nätaggregatet i en en ojordad kontakt? Har min dator i vardagsrummet i hyresrätt och den enda kontakt som har jord finns långt bort i köket. Mitt nätaggregat paja förra veckan och detta förstörde mitt moderkort. Skulle mitt moderkort ha klarat sig tro om nätagget var kopplat i en jordad kontakt? Finns det möjligt att få jordat i vardagsrummet, eller är det väldans h*lvetes jobb?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Sj struntade jag i den jordsladden, själva nätagregatet är jord och ligger mot mitt metal chassit vilket gör att alt är jord.

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne_5_vnif
Sj struntade jag i den jordsladden, själva nätagregatet är jord och ligger mot mitt metal chassit vilket gör att alt är jord.

Tagan nätaggen är lackade, alltså rätt så isoloerade (ifall inte färgen har skrapats bort) annars så skulle dom inte ha en sån sladd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Tagan nätaggen är lackade, alltså rätt så isoloerade (ifall inte färgen har skrapats bort) annars så skulle dom inte ha en sån sladd.

Borde inte jordningen ändå gå genom skruvarna man satt fast agget i chassit med?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErgoNomiC
Sedan en till liten fråga bara, jag antar att denna jordsladd skyddar hårdvaran i datorn vid eventuell kortslutning?

Nej, däremot räddar den kanske ditt liv om datorn skulle bli strömförande!

Permalänk
Medlem

Det var just det jag sa, den kan skada hårdvaran om det blir kortslutning.

Visa signatur

AMD Athlon Venice 3200+, Asrock MATX ALI1689 SATA / Raid / Lan,
512MB DDR PC3200 400MHz x 2
Sapphire x1600pro 256mb AGP, 40gb 7200rpm, 200gb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taclite
Det var just det jag sa, den kan skada hårdvaran om det blir kortslutning.

Varför skulle den göra det? Chassit (om det är av metall) ska alltid jordas, det är en fråga om elsäkerhet!