Permalänk
Medlem

7900GT överklock

Tjena! Jag skulle vilja få lite hjälp med ett problem jag har. Jag köpte ett eVGA 7900GT för någon vecka sen och fick hemm detta. Med stora förväntningar satte jag igång med att klocka kortet men det visade sig inte kunna ge mig den prestandan jag hade förväntat. Så jag köpte en zalman vf(vu?)700 Fatality av en polare som jag monterade på kortet vilket sänkte temperaturen ca 10 grader till 34 på idle och runt 40-50 under load. Så nu testade jag att klocka kortet och jag fick aning bättre resultat och körde kortet 530/860. Så i tron om att det skulle gå bra nu så spelade jag men efter ett tag så får jag artefakter och drivrutinerna kraschar. Saken är den att när jag kollar vilken temp kortet hade precis innan kraschen låg den på runt 44 vilket är ungefär vad det idlade på innan jag bytte fläkten. Så varför händer detta? Är det helt enkelt så att kortet är begränsat eller är det dåliga drivrutiner ellet något? Jag kör med 84.25 drivrutinerna (de som är optimerade för oblivion).

Permalänk
Avstängd

du måste voltmodda för fortsatt klockning... det finns hur många trådar som helst om detta.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

När jag klockade mitt gainward 7900GT (450/660) till 470/750 så crasha de efter ca 2 min spelande, så jag körde normala hastigheter sen. Jag undrar oxå hur man över clockar utan att crasha

Permalänk
Avstängd

ni får voltmodda det till 1.4v ni finner många trådar om detta här... bara sök på vmodd 7900 eller voltmodd 7900 eller liknande... sedan kan ni klocka vidare..

ni voltmoddar genom att rita med silverpenna på baksidan utav grafikkortet över två portar så att ni får mer spänning till GPUn

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
ni får voltmodda det till 1.4v ni finner många trådar om detta här... bara sök på vmodd 7900 eller voltmodd 7900 eller liknande... sedan kan ni klocka vidare..

ni voltmoddar genom att rita med silverpenna på baksidan utav grafikkortet över två portar så att ni får mer spänning till GPUn

Det är för riskabelt :)...men man borde kunna övercklocka lite utan vmodda?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
Det är för riskabelt :)...men man borde kunna övercklocka lite utan vmodda?

Javisst!! Men inte lika mycket!!

Permalänk
Avstängd

haha långt ifrån lika mkt.. du kan typ öka med 20mhz max utan modda

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk

kan kunde klocka 50Mhz på coren utan vmodd.

ibrgha88: riskabelt och riskabelt. tar man det försiktigt så är det inte så farligt, det är farligare att spänna en VF700cu på Gkortet om man inte tittar som man ska :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Jag kör mitt XFX 7900GT eXtreme i 561 / 820, inga problem alls, bra temps också med originalkylning.

Permalänk
Avstängd

hahah som dig doja så dör grafikkortet istället så nu får du skicka på RMA hahaha zind ;D

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Får ta och voltmodda då... Väntade på en softmod men det verkar ju inte komma så får väll införskaffa en penna och fixa hårdmodden då

tack för svaren

Permalänk

det var ju ínte riktigt därför mitt Gkort dog, får skylla mig själv så klantig jag var :D, dom skulle skicka ett identiskt kort om det finns i lager om inte så får de väl bli ett X1900XT om det har gått ner i pris om 2 veckor som veckans erbjudande "4500:-" som för 2 veckor sen, isf klipper jag ett sånt för att testa de själv annars får de bli ett sunkigt 1800xt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Får inte ihop det, hur gick det sönder, Doja?
har nämligen beställt 7900GT och VF900 så alla misstag som kan leda till trubel vill jag känna till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
Får inte ihop det, hur gick det sönder, Doja?
har nämligen beställt 7900GT och VF900 så alla misstag som kan leda till trubel vill jag känna till

Det är väl kanterna som man ska akta! Så när fläkten sitter på plats så ska man inte vicka på den, då kan kanterna brytas av och gpu:n packar ihop eller ger felmedelanden. Läste detta här på SC för ett par dagar sedan.

Permalänk
Medlem

Hum.. När jag monterade dit min vf700 fick jag trycka en del för att den skulle gå i hålen... Finns det någon risk att processorn skulle ha blivit skadad då kanske?
Nu blev jag orolig

Permalänk

nej alltså jag har monterat olika kylare på gpuer i många år så det var inget fel på Gkortet, det var jag som var klantig bara. Vf700an lutade mer åt ena hållet än den andra, och trött som jag var märkte jag inte det så jag spände och sjöng, och spände lite till, i med kortet i datorn starta upp den och den dog efter några sek.:S , starta upp, den dog igen, ut med kortet, titta lite ,hitttar inget fel blind som jag var, tar loss kylningen sätter på den igen gör samma misstag, i med det i lådan sätter på datorn flimmer på skärmen :/.

helt enkelt kortslutning måste de ju vart. nu är jag ingen EL kille men antar det,VF700an låg ju på resistorerna eller vad det heter som finns runtom Gpun, så det var därför antar ja.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
När jag klockade mitt gainward 7900GT (450/660) till 470/750 så crasha de efter ca 2 min spelande, så jag körde normala hastigheter sen. Jag undrar oxå hur man över clockar utan att crasha

mitt klarar Gainward 500/775 utan problem, måste varit något annat i din dator

Visa signatur

<>Amd 64 3500+@~2.5ghz 250x10 <>2x512mb Bh-5 @2-2-2-5 @205mhz<>DFI Lan party Sli-D<>7900gt@ 55/1850<> ~29000 3dmark01, 24000 3dmark03, ~9700 3dmark05<> http://expressen.se/index.jsp?a=117235 <----idioter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kwansa
mitt klarar Gainward 500/775 utan problem, måste varit något annat i din dator

Ja visst. får väl prova igen

NU kör jag 500/749 stabilt
Fick 4339 på 3dmark 06.

Ganska nöjd nu. Ska inte pressa mer för att det kan bli lite varmt. Ska vänta tills det kommer en bra kylare till 7900GT