Permalänk
Medlem

Skärmen dog?!

Har haft min Acer Ferrari 3200 igång hela dagen enda fram till eftermiddagen då jag skulle iväg till en släkting och även ta med mig datorn! Jag stänger av den och plockar ner den i min laptop väska som vanligt men när jag väl startar den igen hemma hos min släkting så fungerar inte skärmen! Jag har testat det mesta som går nu te.x. att plocka ur och sätta i batteriet mm..... men ingenting fungerar! Alltså skärmen e hel död.. ingen bakgrundsbelysning heller! Så nu kör jag med en extern CRT skärm istället! Har nån något bra förslag vad felet kan vara? eller är det så illa så att jag måste skicka in den på Service? (Har ingen garanti kvar os.v.)

Permalänk
Medlem

När det hände mig så var de tvungna att byta själva skärmen.

Men jag vet några som typ kollat så att sladdarna sitter fast ordentligt och för vissa har det hjälpt.

Så kolla sladdarna till skärmen först.

Permalänk
Medlem

Re: Skärmen dog?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatanX
Har haft min Acer Ferrari 3200 igång hela dagen enda fram till eftermiddagen då jag skulle iväg till en släkting och även ta med mig datorn! Jag stänger av den och plockar ner den i min laptop väska som vanligt men när jag väl startar den igen hemma hos min släkting så fungerar inte skärmen! Jag har testat det mesta som går nu te.x. att plocka ur och sätta i batteriet mm..... men ingenting fungerar! Alltså skärmen e hel död.. ingen bakgrundsbelysning heller! Så nu kör jag med en extern CRT skärm istället! Har nån något bra förslag vad felet kan vara? eller är det så illa så att jag måste skicka in den på Service? (Har ingen garanti kvar os.v.)

har du provat lysa med en lampa på skärmen för att se om bilden är där? .. isf är det bara bakgrundsbelysningen som är något tjall med.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Okej, jag har nu testat att plocka bort plasten över sladdarna och kontakterna och pillat lite på dom.... men allt verkar sitta som det ska! Jag har även lyst med lampa... men det är heldött! JAg har smått funderat på om felet är mjukvarurelaterat eftersom det har strulat en hel del med grafikdrivrutinerna.... och igår installerades te.x. ati radlink automatiskt.... och datorn har varit igång sen dess! Det skulle ju kunna ha nått med det att göra iallafall... så jag tänkte formatera disken och lägga in xp på nytt lite snabbt och hoppas med lite tur att det funkar! Hellre att jag iallafall testar det så att jag inte skickar iväg datorn på service i onödan...

Permalänk
Medlem

testa allt du kan komma på hemma, för skickar du iväg den så är det skärmbyte som gäller med största sannolikhet.

Edit: En LCD-panel till en Ferrari 3200 går på 5226:- och ska arbetet tillkomma så kommer den stiga betydligt... Såvida du inte känner att du kan byta den själv/eller köpa en ny dator/ eller låta hemförsäkringen ta det.